Nowe Audi quattro concept
2010-10-16 00:05
Audi quattro concept © fot. mat. prasowe
Z okazji 30. jubileuszu quattro Audi zaprezentowało na Paryskim Salonie Samochodowym 2010 model studyjny - Audi quattro concept. Samochód ten został wyposażony w pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 300 kW (408 KM), z lekkim nadwoziem i najnowszą generacją stałego napędu na wszystkie koła quattro.
Przeczytaj także: Nowe Audi A1
fot. mat. prasowe
Audi quattro concept
Już przy pierwszym spojrzeniu na nowy samochód studyjny w białym kolorze Col de Turini nasuwa się wspomnienie jego przodka: Sport quattro z 1984 roku o mocy 306 KM, będącego jednym z etapów ewolucji Audi quattro Coupé, jednak ze skróconym rozstawem osi. Audi quattro concept jest również wynikiem konsekwentnego udoskonalania seryjnego coupé z wyczynowymi rozwiązaniami technicznymi, gdyż bazuje na mocnym Audi RS 5, jednym z najbardziej sportowych samochodów produkowanych seryjnie w historii tej marki.
Konstruktorzy skrócili rozstaw osi o 150 milimetrów w porównaniu z czteroosobowym coupé i jednocześnie obniżyli linię dachu o około 40 milimetrów. Tak jak jego poprzednik z 1984 roku, także quattro concept 2010 jest autem dwuosobowym. Mocno zmodyfikowane nadwozie wykonano w przeważającej części z aluminium, maskę silnika i tylną pokrywę a także inne elementy – z karbonu.
Niewielka masa nadbudowy ma duży wpływ na pozostałe podzespoły samochodu, na przykład przekładnię, zawieszenie i układ hamulcowy. Rezultat: ważące tylko 1.300 kilogramów Audi quattro concept jest prawie dokładnie tak samo lekkie jak Sport quattro z 1984 roku.
Know-how i technologie nadwozia quattro concept będą w przyszłości wykorzystane w całym portfolio produktów seryjnych marki z czterema pierścieniami.
Pod maską zamiast seryjnego silnika ośmiocylindrowego pracuje rzędowy silnik pięciocylindrowy, który opiera się na jednostce z kolejnego sportowego Audi – z TT RS. Zmniejszenie liczby cylindrów wpłynęło na masę całego samochodu. W Audi quattro concept wbudowany wzdłużnie silnik FSI z turbodoładowaniem rozwija moc 300 kW (408 KM) i przyspiesza auto od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Moment obrotowy przenoszony jest przez 6-biegową przekładnię manualną.
Audi quattro concept wykorzystuje najnowszy stały napęd na wszystkie koła quattro. Najważniejsza innowacja – środkowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym jest zwarty oraz lekki i umożliwia elastyczny rozdział momentów napędowych między przednią i tylną oś.
fot. mat. prasowe
Audi quattro concept
Rozstaw osi studyjnego modelu jest o 150 milimetrów krótszy, niż w RS 5 – służy to przede wszystkim poprawie dynamiki i redukcji masy.
Jednocześnie styliści Audi skrócili tylny zwis łącznie o 200 milimetrów, tak że harmonia proporcji podstawowych – inaczej niż kiedyś w Sport quattro – pozostała zachowana. Temu celowi służy także obniżenie dachu o 40 milimetrów.
Ze swoimi wymiarami zewnętrznymi 4,28 metra (długość), 1,86 metra (szerokość) i 1,33 metra (wysokość) oraz rozstawem osi 2,60 metra Audi quattro concept zalicza się do segmentu samochodów sportowych.
Niski dach zredukował także wysokość powierzchni szklanych, a tym samym obniżył optyczny punkt ciężkości samochodu. Mocno wyprofilowany słupek C jest ukłonem w stronę stylistyki pierwszego quattro. Tak jak przy tamtym modelu, na przejściu między słupkiem, a nadkolem umieszczono emblemat marki - tutaj jednak cztery pierścienie są wytłoczone. Razem z dużymi, 20-calowymi kołami prowadzenie linii bocznych tworzy maksymalnie dynamiczne i atletyczne proporcje.
Przeczytaj także:
Nowe Audi A3 i RS 3
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
nowe modele samochodów, samochody, samochody sportowe, Audi, Audi quattro concept