Kupno samochodu: ile lat mają auta Polaków?
2021-04-17 00:20
Ile lat mają auta Polaków? © pixabay.com
Przeczytaj także: Europejskie auta coraz starsze. Przeciętny wiek to prawie 12 lat
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Ile lat musi mieć samochód, aby Polacy uważali je za "staroć"?
- Czy w ocenie wieku auta surowsze są kobiety czy mężczyźni?
- Która grupa wiekowa najczęściej decyduje się na kupno samochodu z długą historią?
Moda na kupno samochodu?
Z danych opublikowanych przez GUS wynika, że liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych zwiększyła się na przestrzeni lat 2015-2019 o pokaźne 15%. I wprawdzie pandemia wyhamowała dynamikę tego wzrostu (o 2% w lutym 2021 r. w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2020), to jednak i tak pozostaje ona wyższa niż w innych krajach UE.
Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego w marcu 2021 r. przez GfK na zlecenie Beesafe, już ponad 8 na 10 Polaków w wieku od 25 do 55 lat jest posiadaczem przynajmniej jednego samochodu. Płeć nie ma tutaj większego znaczenia – zarówno kobiety, jak i mężczyźni równie często są posiadaczami takiego środka transportu.
Poza głównymi ośrodkami miejskimi, nie wyobrażamy sobie życia bez samochodu. W małych miejscowościach i na wsiach są posesje, na których parkuję tyle pojazdów, ilu domowników mieszka w danym domu – komentuje Rafał Mosionek CEO Beesafe, ubezpieczeniowego startupu technologicznego powiązanego z VIG i Compensa.
fot. pixabay.com
Ile lat mają auta Polaków?
Właścicielami pojazdów nieco częściej są osoby w wieku 35-44 lata (84% z nich zadeklarowało, że posiada auto) niż osoby z grupy 25-34 lata (78%) oraz te należące do najstarszej badanej grupy, czyli 45-55 (79%).
Może wynikać to z faktu, że osoby w wieku 35 i więcej lat najczęściej mają pod opieką dzieci, a osobówka jest koniecznym wyborem pozwalającym na szybkie przemieszczanie się np. między miejscem pracy a szkołą lub przedszkolem, do którego uczęszczają pociechy, czy miejscami, gdzie odbywają się zajęcia dodatkowe – dodaje Rafał Mosionek.
Ile lat ma samochód Polaka?
Trzy czwarte respondentów w badaniu GfK dla Beesafe zadeklarowała, że ich samochód ma nie więcej niż 15 lat. Starszymi, mającymi od 16 do 20, a nawet więcej lat najczęściej jeżdżą osoby między 45. a 55. rokiem życia (zadeklarowało to 44% respondentów z tej grupy wiekowej). Najmłodsza przebadana grupa (25-34 lata) w znacznej większości deklarowała posiadanie auta nie starszego niż 10 lat (aż 70%).
Co ciekawe, pojazdami, które mają mniej niż 10 lat, częściej jeżdżą kobiety (57%) niż mężczyźni (42%). Aż 16% badanych panów zadeklarowała za to, że ich cztery kołka mają więcej niż 20 lat.
Czy fakt, że mężczyźni posiadają zazwyczaj auta starsze jest związany z tym, że są bardziej skorzy do ich naprawy niż wymiany? Jest to niewykluczone. Przypuszczalnie może to być też dowód pewnej przemiany społecznej – kiedyś to mężczyźni częściej nabywali i rejestrowali pojazdy, w tej chwili natomiast kobiety zajmują się tym coraz częściej. Faktem na pewno jest to, że panie jeżdżą autami nowszymi - zaledwie 6% deklaruje, że ich pojazd ma powyżej 20 lat – mówi Rafał Mosionek z Beesafe.
Czy w naszej opinii jeździmy „starociami”?
Jak wskazują dane GUS, znaczna większość aut osobowych w Polsce ma powyżej 10 lat. Ale czy Polacy uważają, że jeżdżą starymi samochodami? Największa grupa respondentów (blisko 40%) za stary jest skłonna uznać pojazd 14-letni lub starszy.
W kwestii oceny wieku bardziej krytyczni okazują się mężczyźni – aż 35% z nich za wiekowy uznała pojazd do 10 lat, a 4% jako taki wskazało już 4-5-letnie. Kobiety są w tej kwestii nieco bardziej „łaskawe” – blisko 65% odpowiedziało, że auto „stare” ma powyżej 11 lat.
Mężczyźni szybciej są w stanie stwierdzić, że samochód się „zestarzał”. Możliwe, że jest to związane ze stereotypowo większym zainteresowaniem męskiej części społeczeństwa nowinkami motoryzacyjnymi i dopiero wchodzącymi modelami producentów – komentuje Rafał Mosionek.
Postrzeganie wieku jest różne w zależności od tego, czy rozmawia się z posiadaczem auta czy niezmotoryzowanym. Właściciele pojazdów byli bardziej skłonni do uznania za stary samochodu, który jest 11-13-letni lub 14-15 letni i starszy – łącznie obu wskazań udzieliło 61% z nich. Te same auta jako wiekowe określiło już tylko 45% respondentów, którzy nie posiadają własnych czterech kółek.
„Staroć” na lata
W branży ubezpieczeniowej nie ma wyraźnej granicy, od której auto zaczyna być postrzegane jako stare. Wśród zalet takiego kilku- czy kilkunastoletniego pojazdu mogą być np. niższe koszty eksploatacyjne czy te związane z zakupem polisy – podsumowuje Rafał Mosionek z Beesafe.
Jak widać Polacy chętnie wybierają kupno samochodu, który ma już „swoje lata”, mimo że takie auta są przez nich postrzegane jako stare. Tendencja ta wraz ze wzrostem zarobków w Polsce jednak może się zmieniać na przestrzeni kolejnych lat. Niezależnie jednak od tego czy nasz samochód ma 2-3 czy 20 i więcej lat, warto zadbać o jego konserwację. Dobrze zachowany i poprawnie serwisowany może posłużyć nam przez długie lata nie powodując większych problemów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)