Szkolenia okresowe kierowców: jakie problemy?
2015-04-15 00:41
Przeczytaj także: Własny samochód to wciąż priorytet
Adept musi dużo zainwestować
Całkowicie innym tematem jest zdobycie uprawnień do wykonywania zawodu kierowcy po ukończeniu kursu kategorii „C”. Przyszły adept musi odbyć kolejny etap szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej lub wstępnej przyspieszonej w wymiarze 280 lub odpowiednio 140 godzin zajęć szkoleniowych oraz zdać egzamin kwalifikacyjny. Można zrozumieć ustawodawcę i jego troskę o kwalifikacje osób prowadzących pojazdy ciężarowe i autobusy, ale program szkolenia jest zbyt rozbudowany i zupełnie niepotrzebny w tym wymiarze.
Oprócz konieczności tak długiego czasowo szkolenia (minimum 35 pełnych dni roboczych) należy oczywiście również pokryć jego koszty. Wydanie kolejnych 3500-4000 złotych po zapłaceniu kursu kategorii „C” (około 2500 zł) stanowi podstawową barierę w pozyskiwaniu nowych kadr.
Nauczanie młodzieży
Szkolenie uczniów szkół średnich (technika samochodowe) jest w znacznym stopniu ograniczone i praktycznie nie wchodzi w rachubę, gdyż koszty przekraczają możliwość rodziców, a szkoły nie dysponują żadną możliwością udzielenia wsparcia finansowego. Do tego dochodzi problem spełniania wymogów przepisów dla kierowców tzn. wieku 18 lat. Prowadzone działania w celu pozyskania środków finansowych z budżetu centralnego (minister finansów) lub lokalnego (wojewodowie lub władze gmin) rozbijają się o procedury, które nie pozwalają na skierowanie ich we właściwe kierunki, gdyż obowiązujący tryb przetargowy preferuje jedynie cenę usługi, a nie jakość kształcenia.
Nie można również doprowadzić do stworzenia systemy stypendialnego lub umów, gwarantujących zatrudnienie absolwenta przez sponsorującego przedsiębiorcę, po ukończeniu przez niego nauki. Szkolenie w ramach przekwalifikowania osób bezrobotnych dofinansowywane przez Urzędy Pracy jest mało efektywne, a jakość tak pozyskanych pracowników budzi wiele do życzenia.
Działania OZPTD
OZPTD posiada trzy nowoczesne samochody ciężarowe pozwalające prowadzić szkolenia na terenie całego kraju. Ekipa doświadczonych instruktorów szkoli najczęściej w ramach uzyskanych w przetargach umów zawieranych z Urzędami Pracy oraz grupy osób indywidualnych chcących wejść do zawody kierowcy. Wymaga to bieżącego śledzenia sytuacji na rynku i opracowywania oferty także programowej, pozwalającej na wygrywanie przetargów organizowanych przez PUP.
Tak wyszkoleni kierowcy trafiają później do firm na terenie całego kraju, gdzie przynajmniej w pierwszym okresie wymagają dalszego doskonalenia umiejętności związanych z bezpiecznym wykonywaniem zawodu kierowcy. Oprócz zajęć praktycznych korzystamy ze współpracy z innymi ośrodkami w zakresie dostępu do symulatorów jazdy oraz torów do jazdy w warunkach specjalnych, do praktycznej nauki i doskonalenia techniki jazdy. Wykorzystujemy również zaplecze techniczne członków naszego związku do prowadzenia praktyk warsztatowych.
Postulaty do władz
Kolejnym działaniem jest pozyskiwanie środków finansowych w ramach Funduszy Unijnych. Wymaga to jednak specjalistów w tej dziedzinie i rozbudowanych struktur administracyjnych. Poligonem doświadczalnym był zakończony program szkolenia prowadzony w Łodzi. Jest to kierunek, który należy bezwzględnie kontynuować. Związek wdrożył przed dwoma laty systemu jakości ISO. Przeprowadzony audit i uzyskany certyfikat potwierdzający posiadanie i stosowanie odpowiednich procedur w szkoleniu i jego organizacji, pozwolił na zwiększenie szans w przetargach organizowanych między innymi przez PUP-y na wykonywanie szkoleń kierowców zawodowych.
Związek, analizując sytuację w zakresie zapewnienia przyszłych kadr dla transportu, zgłasza szereg postulatów do władz administracyjnych kraju.
Konieczne, naszym zdaniem jest:
- stworzenie systemu dofinansowania szkoleń ze środków budżetowych lub odpowiednich programów UE,
- stosowanie systemu gwarancji dla tanich kredytów skierowanych na szkolenia i przygotowanie do zawodu kierowcy,
- wznowienia szkolenia zawodowego uczniów w szkołach należących do systemu oświaty wraz ze stworzeniem adekwatnego systemu stypendialnego,
- zwiększenie nadzoru nad prawidłowością prowadzonych szkoleń i zgodnością z obowiązującymi w tym zakresie przepisami dotyczącymi poziomu, zakresu oraz wymagań taborowych.
Kierowcy idą na emeryturę
Problem zapewnienia kadr dla transportu powinien być jednym z priorytetów działania administracji centralnej i władz lokalnych. Do obsadzenia jest już kilkanaście tysięcy miejsc pracy w skali kraju, a zapotrzebowanie będzie stale rosnąć ze względu na proces starzenia się kadry i uzyskiwanie wieku emerytalnego przez kolejnych kierowców. Według ostrożnych szacunków, w ciągu kilku najbliższych lat uprawnienia emerytalne uzyska ponad 20 procent obecnie pracujących kierowców.
Ilość problemów do rozwiązania jest znaczna i wymaga żmudnych negocjacji na szczeblach rządowych. Związek stara się również prowadzić szkolenia dokształcające w zakresie ekonomicznej jazdy, które wykonujemy we współpracy z firmą posiadającą najnowocześniejsze symulatory jazdy. Przygotowujemy również cykl szkoleń dla posiadaczy specjalistycznych naczep do przewozu drewna oraz otwarte szkolenia z zakresu mocowania i zabezpieczania przewożonych ładunków.
Andrzej Nowrotek
wiceprzewodniczący OZPTD
1 2
oprac. : Truck & Business Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)