Flota samochodowa w "budżetówce"
2014-03-02 00:50
Przeczytaj także: PZWLP i Masterlease: CFM w 2013
- Na obniżenie łącznych kosztów związanych z flotą wpływa również ekonomia skali - tłumaczy Janusz Kowalik, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Arval Service Lease Polska. – Firmy CFM są wyspecjalizowane w zarządzaniu autami służbowymi, obsługują kilkanaście, a w niektórych przypadkach nawet kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. Będąc dużym klientem firm ubezpieczeniowych, serwisów samochodów, czy też dostawców opon, są w stanie negocjować znacznie lepsze stawki i rabaty, które są następnie przenoszone na klientów. Poza tym, firmy CFM przez cały czas obsługi floty, dokonują precyzyjnej analizy wszystkich kosztów związanych z autami służbowymi. Takie całościowe spojrzenie pozwala nie tylko na skuteczną kontrolę, ale przekłada się również na obniżenie łącznych kosztów. W instytucjach publicznych takie podejście do zarządzania flotą występuje bardzo rzadko.
Jak to wygląda w Europie Zachodniej?
Z wynajmu długoterminowego samochodów służbowych korzystają już instytucje publiczne w większości krajów zachodnioeuropejskich. Auta w leasingu operacyjnym z pełną obsługą są wykorzystywane przez ministerstwa i inne jednostki administracji państwowej, samorządy, policję, pocztę, wojsko, służbę zdrowia czy nawet organy NATO.
Najbardziej rozwinięty pod tym względem jest rynek angielski, gdzie na przykład aż 1/3 łącznej floty służby zdrowia, liczącej ok. 36 tys. samochodów osobowych i dostawczych, znajduje się w wynajmie długoterminowym. To jednak nie koniec. Z takiego rozwiązania korzystają tam również samorządy i straż pożarna, dysponujące łącznie ok. 47 tys. aut, z których ok. 10% jest wynajmowane.
- Eksperci w Anglii przewidują, że łączne koszty floty instytucji publicznych, korzystających z wynajmu długoterminowego, obniżą się do 2015 roku o 25%, w stosunku do stanu sprzed wdrożenia tego rozwiązania – mówi Leszek Pomorski, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes Alphabet Polska Fleet Management.
We Włoszech w wynajmie długoterminowym użytkowanych jest 16 tys. aut poczty, a w pozostałych instytucjach sektora publicznego jest to 10 tys. samochodów. W Norwegii z rozwiązania tego korzysta wojsko (2 tys. aut), poczta (5,5 tys. pojazdów), koleje (1 tys. samochodów), służba zdrowia (1,2 tys. aut) oraz samorządy (1,8 tys.). Na Węgrzech z kolei w wynajmie długoterminowym pozostaje 1 tys. samochodów użytkowanych w jednostkach sektora publicznego.
We Francji i w Holandii sektor publiczny korzysta tylko z zewnętrznego zarządzania flot przez wyspecjalizowane firmy CFM, przy zachowaniu własnego finansowania. W przypadku Francji jest to łączny park samochody złożony z 36 tys. aut użytkowanych przez pocztę, niemalże wszystkie ministerstwa oraz pozostałe jednostki administracji państwowej w całym kraju.
- Dzięki przekazaniu zarządzania flotami instytucji publicznych we Francji wyspecjalizowanej firmie CFM, łączne koszty eksploatacji i administracji aut służbowych obniżyły się tam o 32% - mówi Marek Małachowski, Członek Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. - Zakres usług w tym przypadku obejmuje m.in. rejestrację pojazdów i zarządzanie procesem dostaw, zarządzanie kartami paliwowymi, naprawy mechaniczne i blacharsko – lakiernicze, ubezpieczenia oraz odsprzedaż aut po okresie użytkowania.
![Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2024 roku [© Freepik] Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2024 roku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/flota-samochodowa/Wynajem-dlugoterminowy-i-Rent-a-Car-w-2024-roku-264636-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)