-
Elektromobilność: nowe obowiązki dla państw UE
... Wdrażającym tego instrumentu w Polsce. Ogólny budżet CEF 2 wynosi 33,7 mld. euro. Polska była jednym z większych beneficjentów tego programu w przeszłości i zapewne będzie nim również w obecnej perspektywie. Dodatkowo poszczególne państwa członkowskie UE prowadzą własne, osobne programy wsparcia budowy stacji ładowania i stacji tankowania wodoru ...
-
Polska elektromobilność, czyli ogon UE
... oraz infrastrukturalnych. - Wydawać by się mogło, że zaostrzenie norm emisji spalin na terenie UE i związany z nim trend odchodzenia od silników diesla na rzecz innych ... szybkiego ładowania na terenie całego kraju. W dodatku rząd zapowiedział przekazanie 3 miliardów euro w ciągu 10 lat na rozwój elektromobilności. Czy to wystarczy, aby przekonać ...
-
Wzrosło bezpieczeństwo ruchu drogowego w UE. 4 tys. mniej ofiar śmiertelnych
... się do 0 zredukować liczbę śmiertelnych wypadków pieszych i rowerzystów? Drogi w UE są zdecydowanie najbezpieczniejsze na świecie W poprzednim dziesięcioleciu, tj. w latach 2010– ... w 2020 r. pomimo mniejszego natężenia ruchu. Natomiast dane dotyczące niektórych państw UE wskazują na to, że w okresach obostrzeń następuje wzrost ryzykownych zachowań, ...
-
Polski transport. 15 lat w UE i pytania o przyszłość
... UE nastąpił eksportowy boom, w ramach którego liczba polskich firm dostarczających swoje produkty i usługi za granicę wzrosła niemal dwukrotnie w stosunku do ogólnej liczby podmiotów gospodarczych na rynku krajowym. Obecnie według raportu GUS w 2018 roku wartość polskiego eksportu wyniosła 221 miliardów euro ... w strefie euro. W obu tych przypadkach, ...
-
Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi. UE powinna ujednolić przepisy
... że co czwarty ze śmiertelnych wypadków, do których dochodzi na drogach UE, ma związek właśnie z alkoholem. Udając się w samochodową podróż do innego kraju ... że czujemy się skołowani i chętnie widzielibyśmy identyczne regulacje we wszystkich krajach UE. Komisja Europejska w swoim planie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wspomina o ...
-
Śmiertelne wypadki drogowe na drogach UE. Są najnowsze statystyki
... , a większości państw członkowskich ciągle brakuje wiele do osiągnięcia celów założonych przez UE. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Które z krajów cieszą się ... , co podkreśla pilną potrzebę poprawy środków bezpieczeństwa w celu ich ochrony. Kontekst W 2018 r. UE wyznaczyła sobie cel zmniejszenia o 50 % liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych – i ...
-
Od kwietnia rusza wymiana informacji o piratach drogowych w UE
... nie unikną odpowiedzialności. Od kwietnia uruchomiona zostanie automatyczna wymiana informacji na temat kierowców naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie UE. Wymianę informacji o kierowcach umożliwia nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która wdraża w życie przepisy unijne w sprawie ułatwień ...
-
Pociągi drogowe w UE nie pojadą
O tym, czy na terenie Unii Europejskiej będą mogły poruszać się megazestawy ciężarowe europosłowie debatowali ponad rok. Jednak w kwietniu, parlament odrzucił wniosek Komisji Europejskiej w sprawie mega-ciężarówek. Parlament Europejski nie zgodził się na zastosowanie zespołów pojazdów zwanych Europejskim Systemem Modułowym (EMS). To rozwiązanie ...
-
Rekord na skalę całej UE: 40% samochodów w Polsce ma ponad 20 lat
... . To nie jedyny nasz motoryzacyjny rekord. Mamy także najstarsze auta w całej UE. Aż 41% samochodów w Polsce ma ponad 20 lat. W najbliższych latach powinno ... rynku aut elektrycznych w najbliższych latach. Polska ma najwięcej zarejestrowanych samochodów w UE na 1000 mieszkańców W 2021 r. na terytorium Unii Europejskiej było zarejestrowanych 253,3 mln ...
-
Ile możemy stracić na pakiecie mobilności?
... . W Belgii każdy dzień "zamrożenia" kabotażu ma kosztować przewoźnika około 679 euro. UE powraca do prac nad nowym prawem dla transportu drogowego. Ile ... 740 tysięcy kierowców międzynarodowych, których codzienna praca to fundament gospodarek krajów UE. Brak wykwalifikowanych pracowników to obecnie, obok pakietu mobilności, największa bolączka ...
-
Drogi w Europie coraz bezpieczniejsze
... wynik z 2012 r. nie był tylko jednorazowym sukcesem. Z dumą patrzę na to, jak UE wkracza z powrotem na dobrą drogę do osiągnięcia celu bezpieczeństwa na drodze do ... ale w których liczba ofiar śmiertelnych na drogach nadal jest znacznie wyższa niż średnia UE (Polska, Bułgaria, Chorwacja, Łotwa, Litwa i Grecja) zachęca się do podwojenia wysiłków. Warto ...
-
Polskie drogi coraz bezpieczniejsze
... . W 2014 roku we wszystkich 28 państwach członkowskich UE zginęło w wypadkach drogowych 25 tys. 700 osób. W całej UE liczba ofiar wypadków drogowych od 2013 do 2014 r. ... 3-procentowy. Dane KE pokazują, że łączna liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE od roku 2010 zmniejszyła się o 18,2 procent. Najbezpieczniej jest na drogach Malty, ...
-
Twardy Brexit, czyli 2 razy wyższe koszty homologacji
... będą miały wszystkie te procedury, co zwiększy koszty dla sektora motoryzacyjnego i zaszkodzi konkurencyjności, ale również spowolni proces przywozu i wywozu towarów z UE. Producenci i dystrybutorzy części spodziewają się też, że twardy Brexit może doprowadzić do nieuznawania w Zjednoczonym Królestwie tzw. homologacji typu, obowiązującej w ramach ...
-
Pakiet mobilności. Kto w Brukseli zadba o polski transport?
... Komitet Regionów po pierwsze czytanie w PE. Następne odbędzie się w Radzie UE, która: może zaakceptować stanowisko PE - akt ustawodawczy zostaje przyjęty; ... międzynarodowego transportu drogowego, będzie trwać nadal. Protekcjonizm wygrywa z fundamentalnym prawem UE opartym na wolności i swobodzie przepływu towarów i usług. Dlatego naszym partnerom ...
-
Pakiet mobilności: jak go interpretować, skoro nawet KE ma wątpliwości?
... minut przed dodatkowymi dwoma godzinami jazdy. Brakuje jeszcze sporo informacji od UE W pakiecie mobilności wspomniano m. in. o konieczności powstania nowego rozporządzenia o dokumentowaniu ... złożenie skargi na przepisy pakietu mobilności do Trybunału Sprawiedliwości UE. Czas procedowania spraw w trybunale jest zwykle długi i wyjaśnienie ...
-
Transport ciężki: nie ma sukcesu bez elektryfikacji?
... pierwsze w historii rozporządzenie (Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE 2019/1242) wyznaczające cele w zakresie zmniejszenia emisji CO2 nowych pojazdów ciężkich. Intensyfikacji działań w zakresie rozwoju nisko- i zeroemisyjnych technologii będzie również sprzyjać projektowany standard Euro 7, który ma wejść w życie 1 lipca 2027 r. W założeniu ...
-
Sprzedaż nowych samochodów I-VIII 2013
... ośmiu miesiącach br. może pochwalić się lepszym wynikiem niż cała UE (+2% r/r, 191 tys. zarejestrowanych aut osobowych). Dwie Europy Europejska mapa rejestracji aut ... powakacyjna mapa producentów prezentuje się w kolorze czerwonym. Zdecydowana większość z nich zakończyła w UE ten okres pod kreską: PSA Group, czyli Peugeot i Citroen (-12,3% r/r), ...
-
Sprzedaż nowych samochodów I-VIII 2016
... w Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. Po 8 miesiącach ponad 8% wzrost w UE Na europejskim rynku samochodów osobowych wzrostowy trend trwający 34 miesiące ... Jednak sierpień okazał się bardzo pracowitym miesiącem, w którym sprzedaż samochodów osobowych w UE odnotowała wzrost. Europejczycy kupili ponad 819 tys. nowych osobówek, czyli o ...
-
Za wcześnie na elektromobilność. Diesel wyprzedza auta elektryczne
... z tym napędem wzrosła o 4,3% r/r. Podobną sytuacje odnotowano tylko w trzech państwach UE (Danii, Rumunii i Bułgarii). W pozostałych krajach Europy widać wyraźną ... auta Euro 5 – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems. Estonia goni Europę W III kwartale 2018 r. Polska wraz ze Słowacją, Belgią i Austrią znalazła się w grupie 4 państw UE ...
-
Kabotaż nie dla polskich przewoźników?
... transportowych. Tak zwane przerzuty powstały po to, by ograniczyć liczbę pustych przejazdów. Tymczasem protekcjonizm i ochrona rynków wewnętrznych w szczególności krajów założycielskich UE ukierunkowały pakiet mobilności między innymi na takie regulacje, które wyeliminują wielu polskich przewoźników z rynku – mówi Łukasz Włoch, OCRK, Grupa Inelo ...
-
Transport: czy koronawirus opóźni pakiet mobilności?
... . Oznacza to, że przynajmniej do końca marca 2020 roku praca w strukturach UE nie będzie się odbywać w regularnym trybie spotkań w Brukseli czy Strasburgu. Europarlamentarzyści w ... że pakiet mobilności zostanie przyjęty finalnie jeszcze przed wakacjami. Głosowanie w Radzie UE teoretycznie zaplanowane jest na koniec marca. Czy się odbędzie? Tego ...
-
Pakiet mobilności: na co powinien przygotować się polski transport?
... UE. Co więcej, nowe zasady dotyczące wykonywania operacji kabotażowych mogą spowodować wzrost kosztów w unijnym transporcie aż o 3,4 mln euro ...
-
Auto na abonament a wyjazd za granicę. Jakie formalności?
... każdorazowego zgłaszania wyjazdu za granicę, warto pomyśleć o takim zgłoszeniu od razu przy zawieraniu umowy wynajmu, wtedy będziemy mogli podróżować w granicach UE lub Strefy Shengen bez dodatkowych formalności. Z informacji przekazywanych przez firmy wynajmujące wynika, że obowiązek zgłaszania wyjazdów zagranicznych ma związek z koniecznością ...
-
Ceny paliw: ile km przejeżdża Europejczyk za dzienne wynagrodzenie?
... dziennych zarobków brutto. Ratuje nas jednak stosunkowo niska cena benzyny (5. miejsce w UE). Bułgarzy za swoje dzienne zarobki przejadą najkrótszą trasę Dysproporcje w ... Kozanek Wielkich (woj. łódzkie), a Bułgar tylko do Łyszkowic. W ubiegłym roku najbogatszy w UE mieszkaniec Luksemburga mógłby dojechać za swoje dzienne zarobki znacznie dalej, bo ...
-
Pojazdy elektryczne, czyli Europa kontra Chiny
... , chiński eksport osiągnąłby w 2030 poziom 1,5 mln pojazdów, co odpowiada 13,5% produkcji UE w 2022 roku lub łącznej produkcji trzech największych montowni samochodów w regionie. ... produkcji krajowej i uwzględnić 14.200 EUR wartości dodanej na pojazd wyprodukowany w UE w 2019 roku jako wskaźnik przybliżony, wpływ wartości dodanej na gospodarkę ...
-
Sprzedaż nowych samochodów ciągle niska
... wzrostowy. Brytyjczycy dużo częściej wymieniają swój park samochodowy niż reszta państw UE. I w odróżnieniu od Polski, Czech czy Republik Nadbałtyckich, kupują nowe auta a nie z ... mapa producentów prezentuje się w kolorze czerwonym. Zdecydowana większość z nich zakończyła w UE ten okres pod kreską: PSA Group, czyli Peugeot i Citroen (-13,3% r/r), ...
-
Sprzedaż nowych samochodów I-IX 2013
... , Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. W ciągu trzech kwartałów br. w krajach członkowskich UE zostało zarejestrowanych 9 mln nowych samochodów osobowych (-4%r/r). W Polsce ... Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. Cztery strony świata Chiny, USA, UE, Rosja to cztery regiony, w których sprzedaż aut wygląda zupełnie inaczej. ...
-
Problemy polskich przewoźników z płacą minimalną w Niemczech
... terytorium Republiki Federalnej Niemiec od 1 stycznia 2015 r. minimalne wynagrodzenie w wysokości 8,50 euro brutto za godzinę. Ponieważ płace minimalne obowiązują w większości ... do zgodności niemieckiej ustawy o płacy minimalnej z prawem UE. Obawy Polski podziela wiele państw członkowskich UE (m.in. Czechy, Słowacja, Węgry, Bułgaria, Rumunia, Litwa, ...
-
Europejski transport drogowy a emisja spalin. Jak daleko jest do "eko"?
... roku w Polsce odpowiadali oni za około 80 proc. przewiezionych towarów, a w całej UE - za około 49 proc. Z danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), wynika, ... obejmuje ciężarówki i autobusy niespełniające normy emisji spalin Euro 4. Od połowy października 2020 r. kierowcy pojazdów z normą Euro 1, Euro 2 i Euro 3, którzy zdecydują się na wjazd do ...
-
Transport drogowy: jak przygotować się na pakiet mobilności?
... przedsiębiorców, pozostały dwa główne kroki. Czekamy jeszcze na pierwsze czytanie w Radzie UE i drugie czytanie w Parlamencie Europejskim. Eksperci OCRK i Inelo twierdzą jednak, że jeśli ... towarów odbywa się poprzez transport drogowy, co generuje około 500 miliardów euro zysku rocznie, a w samym TSL zatrudnionych jest około pięć milionów osób. Mimo ...
-
Benzyna, diesel czy LPG? Jakie paliwa dominują w Europie?
... krajów? Oto, jak prezentuje się Polska na tle innych krajów UE. Dane pochodzą z końca 2018 roku, więc uwzględniają także Wielką Brytanię. - benzyna: ... Polska: 31,2% UE: 41,9% - hybryda: Polska: 0,0% UE: 0,8% - prąd elektryczny: Polska: 0,3% UE: 0,2% - LPG oraz inne paliwa gazowe: Polska: 13,9% UE: 2,8% - inne paliwa: Polska: 1,7% UE: 0,3% Polska LPG ...
-
Elektromobilność: 12 sposobów na odrobienie zaległości
... aż 10 lat! Jesteśmy w ogonie Europy. Gorszy wskaźnik niż Polska mają w UE jedynie 3 kraje. Na opracowanej przez Carsmile „mapie drogowej” dochodzenia do pełnej ... w gronie 10 najbardziej zelektryfikowanych krajów Europy, aż cztery nie należą do UE. Poza Norwegią, są to: zajmująca drugie miejsce na liście liderów elektromobilności Islandia (42-proc. ...
-
Bezpieczeństwo ruchu: KE podała najnowsze dane o wypadkach drogowych
... danych za 2021 r. (brak jeszcze szczegółowych danych z 2022 r.) w całej UE 52 proc. zdarzeń śmiertelnych w ruchu drogowym miało miejsce na drogach wiejskich, w porównaniu z ... poważnym powodem do niepokoju jest tendencja dotycząca liczby rowerzystów zabitych na drogach UE. Jest to jedyna grupa użytkowników dróg, w której w ciągu ostatniej dekady ...
-
Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku wprowadzony
... rejestracji nowych samochodów spalinowych. Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane - podkreśliła. ... rodzaju deklaracja polityczna, która może służyć zażegnaniu obecnego napięcia w Radzie UE. Wbrew wcześniejszym postulatom, oświadczenie Komisji Europejskiej nie jest prawnie ...
-
Niska sprzedaż nowych samochodów
... prezes zarządu Exact Systems. Lider bez zmian Również mapa producentów sprzedających auta w UE prezentuje się w czerwonym kolorze. Zdecydowana większość z nich zakończyła maj pod kreską: PSA ... Volkswagen z blisko 265 tysiącami sprzedanych samochodów (-2,8% r/r). Polska na tle UE Także w Polsce nie ma powodów do optymizmu. Z danych PZPM wynika, że ...