eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneAudi A3 Sportback e-tron

Audi A3 Sportback e-tron

2013-06-18 10:44

Przeczytaj także: Audi A3 Limousine


Pełne ładowanie przy wykorzystaniu gniazda przemysłowego trwa nieco ponad dwie godziny. Natomiast ładowanie przy wykorzystaniu zwykłego gniazdka, dostępnego w każdym gospodarstwie domowym, trwa ok. trzech godzin i 45 minut. Audi prowadzi intensywne starania, by pozyskać do współpracy jednego z operatorów dostarczających energię elektryczną pozyskiwaną z odnawialnych źródeł, ponieważ tylko jej wykorzystanie zapewnia ekologiczny charakter mobilności elektrycznej.

Kolejnym projektem, który Audi ma zamiar rozwijać w nieco dalszej przyszłości, jest automatyczne, bezkontaktowe ładowanie Audi wireless charging. Taki proces odbywa się za pomocą zmiennego pola magnetycznego rozpościerającego się pomiędzy stacjonarną płytą ładującą umieszczoną na podłożu i przenośną płytą w samochodzie, czyli w podobny sposób jak ładowanie elektrycznej szczoteczki do zębów.

Układ elektroniczny, umieszczony w komorze silnika, przetwarza zmagazynowany prąd stały w trójfazowy prąd zmienny, potrzebny silnikowi. Wykorzystuje do tego sześć wysokiej mocy tranzystorów. Układ, zawierający przetwornik napięcia, pozwalający na połączenie z 12-woltową siecią pojazdu, jest lekki i ma kompaktową konstrukcję. Razem z urządzeniem ładującym, korzysta z tego samego obiegu chłodzącego co akumulator trakcyjny.

Elektryczna jazda nie byłaby możliwa bez innych, równie ważnych szczegółów. Kompresor klimatyzacji ma napęd elektryczny, zintegrowany z siecią wysokiego napięcia w pojeździe. Termoelektryczny podgrzewacz i korzystające z silnika benzynowego ogrzewanie postojowe, są odpowiedzialne za ogrzewanie wnętrza.

Układ zarządzania napędem hybrydowym dostosowuje jego funkcjonowanie do pracy jednostki elektrycznej. Aż do średnich obciążeń, silnik elektryczny - tu jako alternator - wytwarza większą część mocy. Odzyskaną energię kieruje do akumulatora trakcyjnego. Hamowanie następuje dopiero wtedy, gdy kierowca mocniej wciśnie pedał hamulca.

Rekuperacja podczas hamowania to jeden z kilku trybów operacyjnych Audi A3 Sportback e-tron. Start odbywa się prawie zawsze w trybie elektrycznym. Wyjątkiem mogą być niskie temperatury otoczenia, ekstremalny upał lub niski poziom naładowania akumulatora. Wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego pozwala temu sportowemu kompaktowi dynamicznie przyśpieszać. Prędkość 60 km/h osiąga w czasie 4,9 sekundy. Start od zera przebiega cicho, ale z dużą siłą.

Korzystając z napędu elektrycznego, Audi A3 e-tron osiąga prędkość maksymalną do 130 km/h. Samochód mógłby pojechać szybciej, ale nie byłoby to ekonomiczne. Przy stałej prędkości 100 km/h, zazwyczaj pracuje tylko silnik elektryczny, aż do wyczerpania akumulatora. Gdy kierowca, np. podczas wyprzedzania, gwałtownie przyspieszy i pedał gazu pokona pewien opór, uaktywni się silnik TFSI połączony z jednostką elektryczną za pomocą sprzęgła konwertera K0. Podczas dynamicznej jazdy (tryb „boost”) Audi A3 Sportback e-tron przyspiesza z momentem obrotowym 350 Nm.

Jeśli przy dużej prędkości prowadzący samochód zdejmie nogę z gazu, zarządzanie napędem hybrydowym przechodzi w tryb pracy „żeglowanie“. Wtedy oba napędy się rozłączają. Podczas zdejmowania nogi z gazu, przy średniej i niskiej prędkości, system za pomocą rekuperacji odzyskuje energię z ciągu, a po lekkim naciśnięciu na pedał hamulca – z hamowania. Wyjątkiem jest tu pełne hamowanie.

Kierowca ma kilka możliwości aktywnego sterowania reakcjami pojazdu. Za pomocą przycisku lub dźwigni zmiany biegów przekładni e-S tronic, wybiera jeden z trybów jazdy. Włączenie trybu EV powoduje, że pojazd porusza się głównie na napędzie elektrycznym, natomiast w trybie S, Audi A3 Sportback e-tron nabiera prawdziwie sportowego charakteru. W menu systemu MMI, można wybrać tryb hybrid hold. Wówczas energia elektryczna zgromadzona w akumulatorze nie jest wykorzystywana, lecz zmagazynowana na później. Ponadto użytkownik pojazdu, za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, może jeszcze dokładniej określić ustawienia. Poszczególnym trybom pracy systemu Audi drive select przypisano różne stopnie rekuperacji. W ten sposób osoba prowadząca auto może w pewnych zakresach wpływać na ładowanie akumulatora podczas jazdy.

Tablica rozdzielcza nowego Audi A3 Sportback e-tron dostarcza kierowcy dokładnych informacji. Wskaźnik mocy, obok informacji o mocy systemowej, podaje dane o aktualnie używanym napędzie i poziomie naładowania akumulatora. Monitor systemu nawigacji MMI Navigation plus pokazuje przepływ energii w systemie hybrydowym. Ponadto, system informacji kierowcy podaje też dane o aktualnie dostępnym zasięgu oraz parametrach zużycia prądu i paliwa.

Już wkrótce, w ramach pakietu Audi Connect, w Audi A3 Sportback e-tron dostępne będą nowe usług online. Dzięki nim, kierowca będzie mógł w komfortowy sposób aktywować i kontrolować wiele funkcji przy pomocy systemu operacyjnego iOS lub Android lub wykorzystując specjalny portal internetowy.

Użytkownik będzie miał możliwość sprawdzenia wszystkich parametrów pojazdu – aktualnego poziomu naładowania akumulatora, aktualnego zasięgu w trybie jazdy elektrycznej lub znalezienia miejsca do parkowania. Przy pomocy smartphone’a lub komputera będzie mógł też określić plan ładowania pojazdu podczas podróży. Możliwe będzie również włączenie i wyłączenie ładowania oraz dowolne ustawienie timera ładowania i klimatyzacji. W ten sposób kierowca dokładnie określi, w jakich dniach i o jakich godzinach chce wyjechać z w pełni naładowanym akumulatorem.

Podobnie funkcjonuje trzeci obszar – sterowanie pracą klimatyzacji. W tym przypadku, posiadacz Audi A3 Sportback e-tron będzie mógł np. podać żądaną temperaturę wnętrza pojazdu, która może się zmieniać w czasie. Włączenie klimatyzacji jeszcze gdy pojazd podłączony jest do gniazda, jest o wiele bardziej efektywne niż uruchomienie jej dopiero podczas jazdy w trybie elektrycznym, ponieważ odciąża to akumulator pojazdu, a tym samym zwiększa dostępny zasięg. Ponadto zapewnia właściwą temperaturę elementów napędu. Portal internetowy będzie oferował użytkownikowi także możliwość sprawdzenia danych o zachowaniu pojazdu podczas jazdy, np. o zużyciu prądu, przejechanym dystansie i o prędkości.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Moto Target

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: