eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty autFord Focus ST

Ford Focus ST

2013-05-29 12:10

Przeczytaj także: Ford Focus ST diesel sprawia zabójcze wrażenie


Technika

Pod maską Focusa ST pracuje 2-litrowy silnik EcoBoost wspierany przez turbinę. Generuje on pokaźne 250 KM i 360 Nm momentu obrotowego. Cała moc przekazywana jest na przednią oś za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej. Taki zestaw pozwala na całkiem sprawną jazdę. Auto ważące 1362 kg rozpędza się do 248 km/h, przy czym pierwszą setkę osiąga w 6,5 sekundy. Jak widać nieco wyżej, nazwa jednostki napędowej zaczyna się od „Eco”, do czego należy podejść z dużym dystansem… Producent deklaruje, że w cyklu mieszanym można osiągnąć wynik na poziomie 7,2 litra. W moim przypadku było to 9,5 litra. Biorąc pod uwagę siłę napędową pojazdu, rezultat jest i tak w pełni zadowalający. Dodam, że wcale nie próbowałem być oszczędny. Ważnym elementem w każdym Fordzie jest oczywiście zawieszenie. W tym przypadku z przodu znajdują się kolumny MacPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy.

Wrażenia z jazdy

Samochody Forda wyróżniają się przede wszystkim właściwościami jezdnymi. Focus ST jest tego namacalnym dowodem. Bardzo precyzyjny układ kierowniczy idealnie współpracuje z odpowiednio zestrojonym zawieszeniem, co pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów. Auto błyskawicznie reaguje na ruchy kierownicą, zachowując przy tym właściwy poziom i, co najważniejsze, tor jazdy. Podsterowność jest praktycznie nieodczuwalna, za co należą się inżynierom brawa. Dodatkowym atutem jest wysoki moment, który umożliwia sprawne przyspieszanie nawet w dolnym zakresie obrotomierza. Jedyny problem to przekazanie całej siły napędowej na śliskiej nawierzchni. W takich sytuacjach przedni napęd nie zawsze okazuje się wydajny. Mimo tego, tak naprawdę widzę tylko dwóch prawdziwych konkurentów tego auta – Golfa R (z napędem na cztery koła, który może i lepiej przyspiesza, ale nie zachowuje się tak dobrze na krętej drodze) oraz Megane RS (wyjątkowo dobre w prowadzeniu, ale uciążliwe w codziennej eksploatacji ze względu na twarde zawieszenie).

fot. mat. prasowe

Ford Focus ST -przednie i tylne fotele

Na najwyższe noty zasługują natomiast fotele Recaro. Nie tylko dobrze wyglądają, ale także idealnie podtrzymują ciało.


W porównaniu ze swoimi rywalami, Focus ST lepiej niż przyzwoicie radzi sobie z nierównościami, szczególnie popularnymi w naszym kraju… Do kabiny nie dostają się praktycznie żadne odgłosy, a wszelkiego rodzaju dziury tłumione są w cywilizowany sposób. Dodatkowym atutem jest dobra widoczność na wszystkie strony. Mimo tego Ford postanowił wyposażyć auto w kamerę cofania, co pozwoli mniej pewnym kierowcom zachować karoserię w całości… To oczywiście nie jest jedyny patent poprawiający bezpieczeństwo. Testowany egzemplarz został bowiem wzbogacony o systemy: BLIS (monitorujący martwe pole w lusterkach), ACS (zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach) oraz LKA (wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu). Ponadto auto potrafi rozpoznać znaki drogowe, a także monitorować koncentrację kierowcy.

Kilka słów należy się symfonii dwulitrowego silnika. Nie jest on specjalnie głośny, ale przy mocniejszym wciśnięciu gazu potrafi przyjemnie zamruczeć. Jeśli jednak ktoś woli muzykę, zawsze może skorzystać z przyjemnie grającego systemu audio złożonego z 9 głośników.

Okiem przedsiębiorcy

Focus jest jednym z ulubionych aut przedsiębiorców, ale odmiana ST na pewno nie zasili żadnej floty. Chyba że syn Pana prezesa będzie szukał czegoś ciekawego… Wtedy na stół będzie trzeba wyłożyć minimum 115 300 zł. Egzemplarz testowy to natomiast wydatek 141 250 zł. Jest to średnia cena w tej klasie. Trzeba jednak zaznaczyć, że to wciąż praktyczny i komfortowy samochód, który sprawdzi się nie tylko w roli „sportowca”.

fot. mat. prasowe

Ford Focus ST - silnik

Pod maską Focusa ST pracuje 2-litrowy silnik EcoBoost wspierany przez turbinę. Generuje on pokaźne 250 KM i 360 Nm momentu obrotowego.


Ford jako jeden z liderów flotowych ma w swojej ofercie szeroki zakres usług finansowych. Kupując zatem samochód, można zdecydować się na kredyt – od 12 do 60 miesięcy, już od 0% wpłaty własnej, raty równe lub malejące. Dostępny jest również leasing – od 24 do 60 miesięcy, wpłata wstępna od 0 do 45%, raty dostosowywane indywidualnie, możliwość wyboru waluty (PLN, EUR, USD, CHF).

Podsumowanie
Ford Focus ST to bez wątpienia najlepsze auto w swojej klasie. Wyróżnia się genialnymi właściwościami jezdnymi, które połączono z przyzwoitym komfortem, dobrymi osiągami, bogatym wyposażeniem i świetnym wyglądem (karoserii jak i wnętrza). Właśnie taki powinien być prawdziwy hot-hatch.

poprzednia  

1 2

oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: