eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty autFord Focus ST

Ford Focus ST

2013-05-21 12:28

Przeczytaj także: Ford Focus ST diesel sprawia zabójcze wrażenie


Wnętrze

Focusy w zasadzie już od drugiej generacji miały tak zaprojektowane wnętrza, że wydawały się naprawdę spore. Wysoko poprowadzona półka nad deską rozdzielczą, z zachodzącą daleko przednią szybą. Tutaj jest podobnie, choć różnica stylistyczna pomiędzy poprzednim modelem, a testowanym jest kosmiczna. Na pierwszy rzut oka deska wydaje się trochę przytłaczająca. Wystarczy jednak poświęcić chwilę na zapoznanie się z tym, gdzie co jest żeby przekonać się, że obsługa wcale nie przysparza problemów. Ze sportowymi akcentami nie przesadzano i uważam, że to dobry pomysł. Od wersji standardowej model ST różni się podświetlanymi na czerwono progami z napisem ST, napis ten umieszczono również na świetnie leżącej w dłoniach kierownicy. Sportowy charakter samochodu podkreślają również dodatkowe zegary informujące kierującego o ciśnieniu doładowania i parametrach oleju. Całości dopełnia drążek zmiany biegów, który w tej wersji cyfry ma pomalowane na czerwono oraz kubełkowe fotele. Jeżeli chodzi o fotele Recaro zdania na temat ich wygodności są podzielone i wg mnie zależą od wzrostu kierującego. Ważne, że spełniają swoją funkcję i znakomicie trzymają na zakrętach. Na koniec silny akcent Forda, który czasem potrafi zaskoczyć dziwnym rozwiązaniem. Choć samochód wg dowodu stworzony jest do przewozu pięciu osób, środkowego miejsca z tyłu nie wyposażono w zagłówek.

fot. mat. prasowe

Ford Focus ST - kokpit

Sportowy charakter samochodu podkreślają również dodatkowe zegary informujące kierującego o ciśnieniu doładowania i parametrach oleju. Całości dopełnia drążek zmiany biegów, który w tej wersji cyfry ma pomalowane na czerwono.


Właściwości jezdne

Samochód prowadzi się znakomicie i siedząc za kierownicą szybko wybaczymy mu stylistyczne i montażowe niedoróbki. Pedał gazu jest bardzo czuły na nawet najmniejszy dotyk. W porównaniu do poprzednika w nowym Focusie ST pojemność silnika zmniejszono do 2.0 l, pozbawiono go również jednego cylindra. Wyszło mu to jednak na dobre, bo choć nie brzmi już tak, jak poprzednik to dzięki modyfikacjom udało się zwiększyć moc samochodu o dodatkowe 25 KM. W sumie pod prawą nogą kierowca włada 250 KM, a moment obrotowy wynosi 360Nm.

Nowy silnik Focusa ST to ukłon (lub raczej wymuszony kompromis) w stronę ekologów. Jednostkę opatrzono nazwą (odrobinę groteskową jak na tego typu auta) EcoBoost, a ‘ecowość’ tego cuda polegać ma (wg zapewnień producenta) na spalaniu wynoszącym 7,2 l w cyklu mieszanym. Choć w rzeczywistości nawet profesorowi ecodrivingu nie uda się zbliżyć do tego wyniku. Przy spokojnej równomiernej jeździe auto potrzebuje około 9 l/100 km. Średnie spalanie w cyklu miejskim to 11 litrów, czyli trochę więcej niż deklarował Ford. Choć biorąc pod uwagę dużą moc i tak nie ma co narzekać.

Ford Focus ST to jeden z najbardziej codziennych samochodów tego segmentu. Również jego właściwości jezdne pozwalają na bezpieczne poruszanie się nawet niedoświadczonemu kierowcy. Auto wyposażono w system Torque Vectoring Control, który w przypadku wykrycia podsterowności na łuku drogi aktywuje się jeszcze przed ESP i rozdzielając odpowiednio moment obrotowy pozwala na uniknięcie poślizgu.

Warto powiedzieć również o systemie Sport Steering System. Jest to znakomity wynalazek. Jego jedyną wadą jest to, że jak już przyzwyczaisz się do niego lepiej pozostań przy Focusie. Przesiadając się do innego samochodu łatwo jest zapomnieć, że prowadzi się odrobinę inaczej. Ale do rzeczy. Sport Steering System to elektryczne wspomaganie i przekładnia zębatkowa o zmiennym przełożeniu. W prostych słowach, kiedy jedziesz z dużą prędkością zmniejsza on wspomaganie pozwalając na lepsze wyczucie auta. Dodatkowo - i to właśnie jest ta wielka zaleta – nowoczesna przekładnia zwiększa obrót kół przy niewielkim przechyleniu kierownicy. Jest to znakomity wynalazek ponieważ żeby ostro skręcić nie trzeba przeplatać rąk na kierownicy, wystarczy jeden obrót, a przy szybkiej jeździe nie odrywanie rąk od kierownicy znacznie poprawia bezpieczeństwo.

oprac. : Karol Hatylak / Auto-strefa.pl Auto-strefa.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: