Homologacja pojazdów i ich części - nowe zasady
2013-04-30 00:15
Nowe zasady homologacji pojazdów i ich części © Dmitry Vereshchagin - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża TSL 2013-2014
Ustawa z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1448) wdraża do prawa krajowego postanowienia ramowej dyrektywy homologacyjnej nr 2007/46/WE. Określa ona szczegółowe wymagania techniczne, homologacyjne i proceduralne, których spełnienie jest niezbędne do dopuszczenia nowych typów pojazdów silnikowych i przyczep oraz układów, a także zespołów technicznych i części ich wyposażenia do ruchu drogowego w Unii Europejskiej.Polska nowelizacja zawiera między innymi definicje świadectwa homologacji typu WE oraz krajowego świadectwa homologacji typu pojazdu, a ponadto procedury i terminy dotyczące wzajemnego uznawania w ramach UE świadectw homologacji typu pojazdów. Nowe przepisy precyzują też obowiązki państw członkowskich UE oraz producentów w tym zakresie.
W ustawie zdefiniowano niektóre istotne pojęcia, takie jak np. typ przedmiotów wyposażenia lub części, oryginalny przedmiot wyposażenia bądź części, a także zgodność produkcji. Dokonano wyraźnego rozróżnienia obowiązku homologacji nowego typu pojazdu oraz nowego typu przedmiotów wyposażenia lub części. Doprecyzowano ponadto przepisy w celu określenia, w jakich przypadkach ich producent jest zwolniony z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu WE.
fot. Dmitry Vereshchagin - Fotolia.com
Nowe zasady homologacji pojazdów i ich części
Rozszerzono zasięg upubliczniania informacji o przedmiotach wyposażenia bądź częściach objętych obowiązkiem wycofania z obrotu o miejsca ich wprowadzenia do obrotu, tj. warsztaty, hurtownie albo sklepy.
Przydatne linki:
- Ustawa z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Zmienione przepisy jednoznacznie wyłączają z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu i dopuszczenia jednostkowego pojazdu zabytkowego, mającego co najmniej 25 lat, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy czy mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. Wyłącza się też stosowanie w odniesieniu do pojazdów zabytkowych niektórych wymagań technicznych przewidzianych dla przedmiotów wyposażenia i części przeznaczonych do użycia w pojazdach. Poza tym w nowych regulacjach doprecyzowano procedury badań technicznych dla pojazdów zabytkowych.
Obszerna nowelizacja wejdzie w życie z dniem 22 czerwca br.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)