Wiosenny przegląd samochodu
2013-03-24 00:11
Kiedy powinniśmy zmienić ogumienie? © lightpoet - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czas na wiosenny przegląd samochodu
Sprawdź kompleksowo stan techniczny samochodu po zimowym okresie eksploatacji „Wiosenny przegląd samochodu” umożliwi nam zdiagnozowanie stanu pojazdu i w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości usunięcie usterek. Kierowcy z reguły skupiają większą uwagę na przygotowaniu auta do zimy, niż odwrotnie – zupełnie niesłusznie. Bo przecież wiosną i latem jeździmy więcej i szybciej. Warto więc dokonać niezbędnych czynności, aby nasza jazda była przede wszystkim bezpieczna, bezawaryjna i komfortowa, a przy okazji, aby nasze auto nie straciło wartości.Kiedy powinniśmy zmienić ogumienie?
Obowiązuje zasada im później tym lepiej, odwrotnie niż w przypadku zmiany z letniego na zimowe. Nie sposób tu wskazać konkretnej daty. Zmieniajmy ogumienie z zimowego na letnie w czasie kiedy średnia temperatura powietrza ustabilizuje się na poziomie ok. +7°C co najczęściej następuje w drugiej połowie kwietnia. Ze względów bezpieczeństwa nie spieszmy się z tą operacją, ponieważ lepiej jest zmienić ogumienie za późno niż dać się zaskoczyć mroźnej nocy lub porankowi, czy też opadom śniegu, jeżdżąc już na ogumieniu letnim, które w takich warunkach jest szczególnie niebezpieczne. Zalecana jest wymiana całego kompletu kół (tarcza koła wraz z oponą) – niewskazane jest przekładanie samych opon na te same obręcze kół. Wymiana kompletu podraża koszty eksploatacji, ale daje gwarancje bezpieczeństwa. Sprawdźmy stan stopki, boku, barku opony oraz bieżnika.
fot. lightpoet - Fotolia.com
Kiedy powinniśmy zmienić ogumienie?
Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?
Eksploatacja pojazdu w okresie jesienno-zimowym -w naszej szerokości geograficznej jest dużym wyzwaniem dla samochodów, ponieważ jazda w warunkach, kiedy drogi są pokryte wodą, błotem z piaskiem, śniegiem i solą przyspiesza proces zużycia pojazdu Po zimie zatem sprawdźmy:
-
Układ jezdny i hamulcowy.
Rewizja powinna dotyczyć stanu:
- tarcz i bębnów hamulcowych, mechanizmów zacisków i/lub rozpieraczy oraz stanu klocków hamulcowych zawieszenia pojazdu ). Kontrola szczególnie zalecana w przypadkach wjazdu ze znaczną prędkością w „dużą dziurę” w jezdni, których na naszych drogach w okresie jesienno-zimowym jest sporo. Jeśli po takim incydencie pojazd wykazuje symptomy „ściągania” w lewo lub prawo, konieczny będzie pomiar parametrów układu jezdnego na stanowisku czterogłowicowym. Podobnie, jeśli po wjeździe w „dziurę”, zmieniło się położenie koła kierownicy do jazdy na wprost.
- płynu hamulcowego – kontrola stanu na zawartość wilgoci oraz poziomu w zbiorniku. - Olej i stan pozostałych płynów eksploatacyjnych - uzupełnijmy poziom do wartości wymaganych. Resursę (okres lub przebieg) wymiany oleju warto zsynchronizować z „wiosennym przeglądem technicznym”, ponieważ olej po zimie wykazuje gorsze właściwości. Wskutek dużych różnic temperatur pracy silnika w sezonie zimowym, w układzie odpowietrzenia następowała kondensacja pary wodnej, która przenikając do oleju spowodowała jego degradację.
- Akumulator i oświetlenie zewnętrzne– sprawdźmy czy „nie parują” reflektory i ewentualnie wymieńmy żarówki. W samochodach wyposażonych w silnik z zapłonem iskrowym warto sprawdzić stan świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia. Związki chemiczne, którymi w zimie posypywane są drogi w zetknięciu z wodą tworzą agresywne roztwory, które destrukcyjnie wpływają na przewody wysokiego napięcia, co w konsekwencji może skutkować utrudnionym rozruchem silnika lub niewłaściwą pracą silnika podczas dużej wilgotności powietrza lub deszczowej aury.
- Stan nadwozia - czy powłoka lakierowa po zimie nie posiada ubytków lub czy nie pojawiły się ogniska korozyjne. Przed oceną warto bardzo dokładnie wymyć nadwozie. Czynność ta z jednej strony spowoduje usunięcie pozostałości po zimowych agresywnych chemikaliach, z drugiej zaś umożliwi dokładną weryfikację stanu lakieru. Unikajmy także parkowania pojazdu w miejscach narażonych na ptasie odchody, ponieważ są one agresywne dla lakierów samochodowych, w szczególności jednowarstwowych. Szczególnie dotyczy to mew i gołębi.
- Wycieraczki - sprawdźmy stan piór wycieraczek, po zimie często są one postrzępione i nie zapewnią nam właściwego oczyszczania szyby , a w konsekwencji dobrej widoczności. Warto zainwestować i wymienić wycieraczki na wycieraczki bezprzegubowe z miękkim gumowym piórem pokrytym grafitem.
Po okresie zimowym warto też posprzątać wnętrze, umyć szyby od środka oraz zaimpregnować elementy tapicerki środkami kosmetyki samochodowej. Wówczas w naszym aucie będziemy czuli się komfortowo, a jazda będzie przyjemnością.
To tylko podstawowe elementy wiosennej „rewizji” auta. Niektóre czynności możemy wykonać we własnym zakresie, natomiast warto udać się do profesjonalnego serwisu, w którym dokonamy kompleksowego sprawdzenia pojazdu i usuniemy stwierdzone usterki. Wizyta z reguły wiąże się z wydatkami, ale bezpieczeństwo nie ma ceny. Uczyńmy wszystko, aby o nie zadbać w imię własnego interesu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)