Polacy a warsztaty samochodowe
2013-03-18 12:06
Polak w warsztacie © Dmitry Vereshchagin - Fotolia.com
Przeczytaj także: Odszkodowania z OC a amortyzacja części samochodowych
Co ciekawe, kierowcy częściej na prywatne reperacje decydują się w przypadku uszkodzeń blacharskich. Tak naprawiamy aż 32,8% tego typu szkód. Tylko nieco częściej korzystamy w tych przypadkach z rozliczenia z tytułu OC sprawcy (34,15%). Rzadziej naprawa blacharska jest pokrywana z naszego AC (29,7%).„Koszty naprawy samochodu, nawet tylko w przypadku drobnych kolizji potrafią być bardzo wysokie. W szczególności jeżeli zależy nam na naprawie przy wykorzystaniu nowych części, w sprawdzonym warsztacie. Tego typu nieprzewidzianych wydatków można jednak uniknąć kupując Autocasco. Wbrew powszechnej opinii, za spokój i komfort jazdy nie musimy wiele zapłacić – komentuje Rafał Karski, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Liberty Direct. „Wybierając ubezpieczenie pamiętajmy, że oprócz ceny kluczowym kryterium wyboru polisy powinna być jakość usług oferowanych przez ubezpieczyciela” – dodaje Karski.
fot. mat. prasowe
Naprawa samochodu
Z czym do mechanika?
W ocenie warsztatów w autach najczęściej uszkadzane są błotniki i zderzaki. To aż 38,4% wszystkich naprawianych przez warsztaty szkód. Uszkodzenia innych części karoserii to aż 19,5%, uszkodzenia układów zawieszeń to 12,6%, szyb - 11,6%, układów chłodzenia i klimatyzacji to aż 9,2% szkód. Stosunkowo rzadko uszkadzamy lusterka boczne (7,6%).
Najczęstszą przyczyną uszkodzeń są kolizje lub wypadki drogowe. W opinii mechaników taka sytuacja dotyczy 82,5% samochodów pojawiających się w warsztatach. Tylko niecałe 14% serwisowanych aut uległo szkodzie parkingowej, gdy sprawca był nieznany. Rzadziej zdarzają się naprawy spowodowane zjawiskami naturalnymi (np. gradobicie).
fot. Dmitry Vereshchagin - Fotolia.com
Polak w warsztacie
Wygoda w rozliczeniach
Przy naprawach pokrywanych z ubezpieczenia znacznie chętniej decydujemy się na fakturę niż rozliczenie z kosztorysu. Pierwszy wariant wybiera ponad 70% klientów warsztatów. Oznacza to, że właściciel uszkodzonego auta zleca naprawę, a bezpośredniego zwrotu kosztów dokonuje ubezpieczyciel na podstawie przedstawionych mu przez serwis faktur. Na metodę kosztorysową, czyli wzięcie gotówki od towarzystwa i samodzielne rozliczanie się z warsztatem naprawczym, decyduje się mniej niż co trzecia osoba (28,6%).
O ile przy rozliczeniach z tytułu ubezpieczenia dominuje forma bezgotówkowa, to przy rozliczeniach prywatnych klienci najczęściej płacą gotówką (74,7%). Znacznie rzadziej dokonują przelewów (14,5%) lub płatności kartą (10,8%).
Kto odwiedza warsztaty
Kogo najczęściej widzą u siebie mechanicy? W większości przypadków naprawą samochodów zajmują się mężczyźni (72%), a jedynie 28% to kobiety. Najliczniej w sprawie naprawy szkody zgłaszają się osoby w przedziale wiekowym 31-40 lat (60,8%), sporą grupę stanowią też właściciele aut w wieku 41-50 lat (28,3%). Znacznie rzadziej w warsztatach pojawiają się osoby pomiędzy 20 a 30 rokiem życia (7,2%). Najrzadziej naprawiają auta kierowcy w wieku powyżej 51 lat (2,4%) oraz do 20 lat (1,2%).
A jakie auta najczęściej naprawiamy? Te, których sporo na naszych drogach. W opinii mechaników pierwszą piątkę reperowanych samochodów stanowią VW, Opel, Ford, Skoda oraz Renault.
Informacje o badaniu
Badanie "Specyfikacja napraw powypadkowych w Polsce" zostało przeprowadzone na grupie 405 warsztatów naprawczych w całej Polsce, w formie ankiety elektronicznej, pomiędzy 5 czerwca a 8 października 2012 roku.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)