Sprawna wymiana koła
2013-02-21 00:20
Wymiana koła © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zestaw naprawczy do opon: tak czy nie?
Konieczność nagłej zmiany opon na poboczu może ominąć tę część kierowców, którzy mieli możliwość montażu opon typu Run Flat. Ten rodzaj opon pojawił się na rynku całkiem niedawno, bo w latach 80-tych XX w. Opony te pozwalają na dalszą jazdę nawet po przebiciu i całkowitej utracie ciśnienia – przypomina Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta w firmie Oponeo.pl – Ich wynalezienie zupełnie odmieniło komfort jazdy wielu kierowców na świecie, ponieważ po przebiciu nie wymagają one natychmiastowej zmiany i można przejechać na nich odległość nawet do 80 km. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest to, że bez postoju i wzywania pomocy kierowca może spokojnie dojechać do zakładu wulkanizacyjnego.Twoje auto wyposażone jest w standardowe opony? Bez obaw. Przestrzeganie paru prostych zasad (przedstawionych poniżej) sprawi, że poradzisz sobie z wymianą.
Czego potrzebujemy, aby zmienić koło?
Zmiana koła wygląda skomplikowanie jedynie na pierwszy rzut oka. Ci, którzy nigdy tego nie robili boją się nawet o tym pomyśleć. Tymczasem nie ma się czego bać, wystarczy kilka odpowiednich narzędzi, trochę siły i nieco cierpliwości. Do dzieła.
- Koło zapasowe lub tzw. „dojazdówka”
- Klucz do kół i (w przypadku śrub zabezpieczających) specjalna nasadka na klucz
- Lewarek
- Kamizelka odblaskowa
- Trójkąt ostrzegawczy
Opcjonalnie warto mieć w samochodzie rękawiczki (jeśli nie chcemy ubrudzić rąk) i teleskopowy klucz do kół (na wypadek, gdyby dawno nie ruszane śruby się zapiekły).
Przed każdą podróżą sprawdź czy w Twoim samochodzie znajdują się wszystkie te elementy. Oprócz tych wymienionych powyżej być może warto też mieć w samochodzie latarkę (gdyby niespodziewany postój miał miejsce w nocy).
Przygotowanie
fot. mat. prasowe
Wymiana koła
W trakcie jazdy poczułeś, że coś stało się z oponą? Zachowaj spokój, zacznij delikatnie hamować i stań samochodem na poboczu/na bocznej drodze/parkingu tak, aby swobodnie i bezpiecznie móc zmienić koło. Po zatrzymaniu pamiętaj, aby zaciągnąć hamulec ręczny i zostawić samochód na biegu (w przypadku automatycznej skrzyni biegów zostaw auto na pozycji P). Pamiętaj również o włączeniu świateł awaryjnych lub pozycyjnych. Kolejnym ważnym krokiem jest ustawienie trójkąta ostrzegawczego i założenie kamizelki odblaskowej. Na drodze ekspresowej i autostradzie trójkąt musi stać 100 metrów za pojazdem. Na pozostałych drogach odpowiednio 30-50 metrów (na obszarze niezabudowanym) lub do 1 metra od miejsca postoju auta (w obszarze zabudowanym).
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)