Opel Ampera
2013-02-20 00:22
Opel Ampera © fot. mat. prasowe
W przemyśle motoryzacyjnym trwa wojna. I to niekoniecznie o klienta. Chodzi raczej o przyszłość. Który koncern okaże się lepszym strategiem? Kto postawi na właściwego… konia? A właściwie napęd...
Przeczytaj także: Opel Astra Sports Tourer Plug-in Hybrid GS
Auta hybrydowe już nam spowszedniały. Produkuje je i sprzedaje Honda, Toyota, PSA, GM i wiele innych. Czy to one staną się świętym Graalem motoryzacji? Hmmm, dobre pytanie. I na razie nikt przy zdrowych zmysłach na nie nie odpowie. Ale jeżeli tak, to właśnie hybrydy GM, czyli Opel Ampera i bliźniaczy Chevrolet Volt są w mojej opinii bliższe temu, co może stać się wkrótce tzw. chlebem powszednim motoryzacji.Karoseria
Hybryda nie musi być brzydka. I Ampera jest najładniejszą hybrydą jaką dotąd wyprodukowano. Zasadniczo, co w świecie hybryd nie jest takie oczywiste, jest podobna do… samochodu. Po drugie, ma naprawdę ciekawe, sportowe linie. Przy bliższym poznaniu jeszcze bardziej zyskuje. W liniach nadwozia widać delikatne odniesienia do Insignii. Ale designerzy z Opla/Chevroleta postanowili dobre przerobić na lepsze. I udało się. Stylistyka przednich świateł robi piorunujące wrażenie. Do tego do tego sportowy grill i spojler. Po prostu, rewelacja! Z tyłu wcale nie jest gorzej. W wąskich światłach można doszukać się odniesienia do Camaro. Sportowy wygląd podkreśla dodatkowo kontrastujący z kolorem nadwozia dyfuzor.
fot. mat. prasowe
Opel Ampera
Wnętrze
Wnętrze godne całokształtu. W aucie testowym Opel zastosował kontrastujące materiały. Na fotelach czarna i biała skóra. Takież kontrastowe wstawki na drzwiach i desce. Dodatkowo, luksusowe wykończenie podkreśla kilka detali pomalowanych lakierem fortepianowym.
Deska godna jest promu kosmicznego. Dwa 7-calowe wyświetlacze pokazują wszystko, co w danej chwili kierowca wiedzieć powinien. Ten przed kierowcą pokazuje dane drogowe, czyli zasięg na konkretnym źródle napędu, prędkość, zużycie paliwa lub akumulatora. Ten drugi nad panelem środkowym ma nie tylko funkcję informacyjną - to także swoista instrukcja obsługi.
Auto jest nie tylko ładne, ale i wygodne. Zarówno dwa przednie fotele jak i dwa tylne (Ampera jest 4-osobowa) są bardzo wygodne. Zajęcie na nich miejsca tez nie nastręcza problemów. Obie pary drzwi otwierają się szeroko. Tak samo jak klapa bagażnika. Tam jednak jest jedna niemiła niespodzianka - wysoki próg, przez który nie jest łatwo załadować coś cięższego.
fot. mat. prasowe
Opel Ampera - kokpit
Technika
O tym, że hybryda nie jedno ma imię, pisaliśmy nieco wyżej. Tym razem nieco szczegółów. Otóż większość producentów silniki elektryczne w swoich hybrydach stosuje tylko, jako uzupełnienie napędu spalinowego. Na silniku elektrycznym można przejeżdżać nieznaczne dystanse. W przypadku Opla Ampery jest inaczej. Tu źródłem napędu jest tylko silnik elektryczny o mocy 150 KM. Auto ma dwa tryby jazdy: tylko na silniku elektrycznym (w zależności od warunków atmosferycznych do 60 km) albo w tzw. trybie zwieszonego zasięgu, (86-konny silnik spalinowy jest tylko generatorem mocy dla 150-konnego silnika elektrycznego). Co ciekawe, silnik spalinowy generuje prąd tylko dla silnika elektrycznego. Nie ładuje przy tym akumulatora do jazdy w trybie krótkiego zasięgu. Ten akumulator możemy doładować z normalnego gniazdka 230V. Warunek jest taki, że gniazdko musi być uziemione. W przypadku podłączenia do gniazda bez uziemienia, akumulator się nie ładuje!
Przeczytaj także:
Opel Corsa 1.2 Turbo to solidne auto
oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)