Nowe Audi SQ5
2013-01-11 10:16
Audi SQ5 © fot. mat. prasowe
Nowy, topowy model serii Q, stworzony specjalnie na potrzeby klientów w USA, Kanadzie i Chinach, napędzany jest turboładowanym silnikiem 3.0 TFSI. Wyposażone w taką jednostkę Audi SQ5 osiąga prędkość 100 km/h w czasie 5,3 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
Przeczytaj także: Audi SQ5 TDI
W nowym modelu SQ5, trzylitrowy, wysokoobrotowy silnik V6 z mechanicznym doładowaniem, czerpie moc z 2995 cm3 pojemności skokowej. Zamontowana w nim sprężarka, napędzana przez wał korbowy za pomocą paska wielorowkowego, umieszczona jest w rozwidleniu rzędów cylindrów. W jej wnętrzu, z prędkością ponad 20 tys. obr/min rotują dwa tłoki obrotowe. Luz między nimi wynosi zaledwie kilka tysięcznych milimetra. Mechaniczna sprężarka, zagęszcza zasysane powietrze do wartości 0,8 bara. Następnie jest ono schładzane przez dwie chłodnice międzystopniowe.Sprężarkę umiejscowiono za przepustnicą. Jej napęd wymaga niewielkiej ilości energii pobieranej z mocy silnika, ponieważ zasysane powietrze przy obciążeniach poniżej momentu doładowania i podczas hamowania silnikiem posiada mniejszą gęstość. Drogi przepływu powietrza za sprężarką są krótkie, dlatego moment obrotowy wytwarzany jest szybko i dynamicznie. Odgłosy pracy sprężarki efektywnie wyciszono. Jednostka napędowa zawdzięcza swą równą pracę wałkowi wyrównoważającemu, zamontowanemu w wykonanej z lekkiego odlewu skrzyni korbowej silnika.
Przestawiane krzywki wlotu na wałkach rozrządu i klapy w kanałach dolotowych zapewniają właściwe napełnianie komór spalania.
fot. mat. prasowe
Silnik Audi SQ5
Silnik 3.0 TFSI w zakresie od 6 tys. do 6,5 tys. obr/min generuje moc 260 kW (354 KM), a moment obrotowy 470 Nm osiąga w zakresie od 4 tys. do 4,5 tys. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w czasie zaledwie 5,3 s, co jest doskonałym wynikiem. Najwyższa prędkość, seryjnie, elektronicznie ograniczona przez producenta, wynosi 250 km/h. Według testów zużycia paliwa NEDC, Audi SQ5 potrzebuje średnio 8,5 l paliwa na 100 km. Według tych samych testów NEDC, odpowiada to emisji 199 g dwutlenku węgla na kilometr.
fot. mat. prasowe
Audi SQ5
Ośmiobiegowa skrzynia tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro z selektywnym rozkładem napędu między kołami sprawiają, że moc Audi SQ5 jest w pełni wykorzystywana podczas jazdy. Szybko i delikatnie pracująca automatyczna przekładnia potrafi działać w jednym z dwóch trybów. Kierowca może obsługiwać ją także ręcznie, za pomocą manetek montowanych seryjnie przy kierownicy.
Przeczytaj także:
Audi SQ5
oprac. : Moto Target
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)