Eco-driving - zasady
2013-01-08 00:20
Jazda zimą po ośnieżonej nawierzchni © fot. mat. prasowe
Czy wiesz, że bezpieczna jazda może być także ekonomiczna i ekologiczna? Te wszystkie cechy posiada styl jazdy nazywany eco-drivingiem. Sprawdź dlaczego ekojazda jest dobra dla każdego kierowcy.
Przeczytaj także: Eco driving w firmie transportowej. Jaki ma sens?
Wielu kierowców codziennie dojeżdża samochodem do pracy, szkoły czy po zakupy. Dodatkowo za chwilę rozpoczną się ferie zimowe, czyli okres jeszcze bardziej wzmożonego ruchu na drodze. Właśnie w okresie ferii czy wakacji, gdzie jednorazowo pokonuje się większe odległości, kierowcom zależy już nie tylko na bezpieczeństwie, ale też na oszczędnej jeździe. Mamy dobrą wiadomość – istnieją łatwe sposoby na to, by zmniejszyć wydatki na paliwo. Są one nie tylko bezpieczne i oszczędne, ale przyczyniają się też do poprawy komfortu jazdy i ochrony środowiska. Wszystko to jest charakterystyczne dla eco-drivingu, stylu jazdy, który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością.ZASADY ECO-DRIVINGU
1.Dobry stan techniczny auta
Każdy zużyty i uszkodzony element pojazdu (np. popsute łożyska) ma duży wpływ na jego pracę. Bez tego trudno o jazdę bezpieczną, a co dopiero oszczędną. Niewłaściwy stan samochodu (np. nieprawidłowa geometria kół) skutecznie utrudnia kierowcy osiągnięcie takiego poziomu zużycia paliwa o jakim informuje go producent. Co więcej, taki stan auta będzie skutecznie skracał żywotność samochodu. Oszczędzanie na przeglądach szkodzi więc nie tylko Twojemu bezpieczeństwu, ale też naraża Cię na dodatkowe wydatki. Należy pamiętać o tym, że nie tylko nieodpowiedni stan techniczny auta utrudnia nam oszczędną jazdę – wyjaśnia Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta OPONEO.PL – Zły wpływ na ekonomię podróży ma też niedbałość kierowcy o opony (np. utrzymywanie zbyt niskiego ciśnienia w oponach). Prawidłowe ciśnienie opon zawsze wspomaga optymalne zużycie paliwa przez samochód.
2. Mit: rozgrzewanie silnika przed podróżą
Wielu kierowców uważa, że przed wyruszeniem w trasę lepiej jest włączyć na jakiś czas silnik na biegu jałowym. Ten zabieg ma prowadzić do szybszego rozgrzania oleju, który następnie swobodnie rozprowadzi się po układzie, co sprawi, że napęd nie będzie się nadmiernie zużywał. Producenci samochodów nie zalecają takich rozwiązań. Już w instrukcjach aut można przeczytać, że po włączeniu silnika należy po kilku sekundach ruszyć w drogę.
Dogrzewanie silnika na biegu jałowym jest zupełnie zbędne. Dlaczego? Współcześnie stosowany w autach olej syntetyczny ma bardzo dobrą lepkość i nie potrzebuje dogrzewania. Silnik rozgrzewa się dobrze dopiero podczas jazdy z obciążeniem, a nie w trakcie pracy na biegu jałowym. Dogrzewanie silnika na biegu jałowym jest też nieekonomiczne; silnik pozostający na biegu jałowym potrzebuje bardziej wzbogaconej mieszanki paliwa, a więc zużywa więcej paliwa. Kierowcy muszą wystrzegać się też drugiej skrajności – jazdy z zimnym silnikiem na wysokich obrotach.
fot. mat. prasowe
3. Odpowiedni bieg
Jak ekologicznie i ekonomicznie dostosowywać biegi do jazdy? Zaleca się zmianę biegu na wyższy przy poziomie ok. 2000 obrotów w przypadku silników diesla oraz ok. 2500 obrotów w przypadku silników benzynowych. Ekonomiczna jazda z pewnością nie jest możliwa, gdy będziesz przetrzymywał wskazówkę obrotomierza po prawej stronie skali obrotów. Odpowiednia zmiana biegów w połączeniu z minimalnym obciążeniem auta, płynną jazdą i odpowiednią prędkością sprawi, że silnik będzie pracował najbardziej wydajnie, co zapewni oszczędne zużywanie paliwa przez samochód.
fot. mat. prasowe
Opona Michelin
4. Krótkie i dynamiczne rozpędzanie auta
Specjaliści radzą, że lepiej jest krótko i dynamicznie rozpędzać samochód niż przez dłuższy czas delikatnie wciskać pedał gazu. Wciskanie pedału gazu do trzeciego przełożenia (maksymalnego) i szybka zmiana biegu to sposób, który jest jak najbardziej wskazany przy eco-drivingu.
Przeczytaj także:
7 rad jak zmniejszyć zużycie paliwa
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)