Nowe oznakowanie opon
2012-10-31 10:38
Przeczytaj także: Kierowcy a oznaczenia opon
W kategorii oporów toczenia, inaczej efektywności paliwowej, wyniki danej opony wyrażane są w wartości kg/t, a następnie zaliczane są do odpowiednich klas. I tak klasa A (najwyższa) to 6,5 kg/t, a klasa G (najsłabsza) wynosi 12 kg/t (oznacza to, że opona podpierająca masę równą 1 tonie potrzebuje 12 kg siły, by uniknąć strat energii).
W kategorii hałasu zewnętrznego wyniki nie są już zaliczane do klas, ale podawane są w decybelach oraz w formie piktogramu z zamalowanymi falami dźwiękowymi (im opona jest głośniejsza, tym więcej fal jest zamalowanych). UWAGA! Wartości dopuszczalnych limitów hałasu zmieniają się w zależności od szerokości, typu czy sezonu, na który przeznaczona jest dana opona.
Wyniki opon w danych kategoriach nie biorą się znikąd. Uzyskiwane są na drodze testów przeprowadzanych przez organ udzielający homologacji, zgodnie ze ściśle określonymi metodami badawczymi. Obiekty, na których odbywają się testy muszą otrzymać akredytację od organizacji certyfikującej. Pamiętajmy jednak, że te same modele opon mogę mieć różne klasy na etykietach. Te różnice wynikają z różnic w rozmiarach, indeksach prędkości, nośności opon i ich przeznaczenia. Etykiety niestety nie oddają całej charakterystyki danej opony i nie informują o jej wszystkich osiągach. Nie znajdziemy na nich bardzo ważnych danych m.in. o zużyciu bieżnika, zachowaniu opony na suchej nawierzchni, komforcie jazdy, a przede wszystkim brakuje tu parametrów zimowych opony.
fot. mat. prasowe
Etykieta umieszczona na oponie
Ostatnia kwestia to najczęstsza wada wytykana przez krytyków nowych przepisów. Etykiety opon zimowych niczym nie różnią się od tych umieszczonych na letnich modelach. Zimowe osiągi opon zostały na nich całkowicie pominięte. To oznacza, że przy wyborze wyposażenia zimowego nie powinniśmy kierować się tylko etykietami, ale przede wszystkim testami opon zimowych i opiniami użytkowników.
Pomysłodawcom przepisu etykietowania opon przyświeca kilka celów. Przede wszystkim jest to troska o świadomy wybór klienta, który dokonuje zakupu po tym jak w jednym miejscu znajduje pewną i pełną wiedzę o osiągach danej opony, którą może następnie łatwo porównać z innymi modelami. Kolejnym powodem jest dbałość o środowisko. Za sprawą umieszczenia na etykietach miejsca na informacje o oporach toczenia, które świadczą o zużyciu paliwa, a także o emisji CO₂ do atmosfery, pomysłodawcy chcą skłonić producentów do wytwarzania opon coraz bardziej przyjaznych środowisku. Z kolei informacje o drodze hamowania na mokrej nawierzchni mają sprawić, że klienci będą mieli możliwość wyboru opony o odpowiednim poziomie bezpieczeństwa. UE wierzy, że wyróżnienie tego osiągu systematycznie będzie polepszać bezpieczeństwo na europejskich drogach.
Nie tylko w Europie wykorzystuje się system etykietowania opon. Podobne przepisy powstają także w USA i Japonii. Producenci opon są raczej zadowoleni z tego pomysłu, ale mają świadomość, że czeka ich jeszcze bardziej wytężona praca nad osiągami opon, które teraz w każdym przypadku będą mierzone. Również OPONEO.PL przygotowuje się na ostateczne wejście przepisów. – mówi Michał Opolski. Po 1 listopada każdy klient naszego sklepu obok zakładek Opis produktu i Oceny znajdzie miejsce, w którym umieszczane będą wszystkie informacje z etykiety danej opony. Oprócz tego już od dłuższego czasu na naszej stronie internetowej umieszczamy artykuły, które pomagają w zrozumieniu i posługiwaniu się nowymi przepisami. Liczymy, że w ten sposób maksymalnie uda nam się ograniczyć liczbę ewentualnych złych wyborów.
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)