Rób regularnie przegląd samochodu
2011-08-12 09:05
Przeczytaj także: Zrób przegląd techniczny auta
Często, wbrew oczekiwaniom nabywcy używanego samochodu, zakup takiego pojazdu to dopiero początek wydatków z nim związanych."Nie znaczy to oczywiście, że należy szybko udać się do salonu dilerskiego po nowy pojazd, należy jednak mieć świadomość czekających nas na początku kosztów. Trzeba je po prostu wkalkulować w cenę kupowanego pojazdu" – mówi Bogumił Papierniok, ekspert ProfiAuto.pl, sieci motoryzacyjnej zrzeszającej sprzedawców części i niezależne warsztaty motoryzacyjne w 200 miastach Polski.
Które części trzeba z reguły wymienić po zakupie, które najszybciej się zużywają?
Części samochodowe możemy podzielić na dwie grupy: te, które trzeba na pewno wymienić, i te, które mogą zaczekać pod warunkiem, że przegląd techniczny nie wykaże inaczej.
Do pierwszej grupy należy zaliczyć:
- olej + filtr oleju,
- filtry powietrza i paliwa,
- pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, jeśli jest napędzana paskiem rozrządu,
- świece zapłonowe lub żarowe,
- płyn w układzie chłodzenia (najczęściej nie wymieniany nigdy).
"Elementy te należy wymienić niezależnie od tego, co twierdzi sprzedający samochód, chyba, że jest dowód wymiany tych części w postaci wpisu do książki pojazdu z pieczątkami serwisu" – radzi Bogumił Papierniok.
Dodaje, że taki przegląd należy potraktować poważnie, bo usterka każdej z wyżej wymienionych części spowodowana ich zbyt długą eksploatacją, naraża nas na niewspółmiernie wysokie (w stosunku do jej ceny) koszty napraw silnika. Ponadto nie da się zweryfikować stanu technicznego tych części poprzez proste oględziny.
W drugiej grupie znajdą się te części, które jesteśmy w stanie zdiagnozować podczas badania technicznego samochodu. Badanie takie należy przeprowadzić przed zakupem samochodu. Są to:
- układ hamulcowy: klocki, tarcze, bębny, szczęki, cylinderki plus wymiana płynu hamulcowego,
- zawieszenie: sworznie, drążki, tuleje wahaczy, gumy stabilizatorów,
- przegląd klimatyzacji z filtrem kabinowym powietrza,
- pasek alternatora z napinaczem,
- amortyzatory w przypadku, jeśli przebieg pojazdu jest wyższy niż 100 tys. km lub jeśli badanie wykaże ich zużycie.
Średni koszt części z I grupy dla auta VW Golf IV 1.9 TDI, 2000-2005, 101 KM, przy zastosowaniu dobrych, markowych produktów spełniających normy części oryginalnej wg Wytycznych GVO, to ok. 1 300 zł. Dla II grupy: 2 300,- zł.
Naprawa których części jest bardziej kosztowna?
Najdroższe naprawy czekają nas w przypadku usterek silników wysokoprężnych, szczególnie z technologią Common Rail.
"Jeśli więc w samochodzie z silnikiem Diesla zaobserwujemy nadmierne dymienie podczas rozruchu i przyspieszania, trudności z rozruchem, należy przypuszczać, że zużyte są drogie elementy układu wtryskowego. Koszty regeneracji lub wymiany mogą sięgać kilku tysięcy złotych" – mówi Witold Rogowski, ekspert ProfiAuto.pl.
Równie drogą naprawą będzie wymiana turbosprężarki, zarówno w samochodach z silnikiem benzynowym jak i wysokoprężnym. Usterkę turbosprężarki trudniej też zdiagnozować „na oko”.
"Konieczne jest tu użycie testera diagnostycznego, co zresztą polecam wykonać w każdym samochodzie przed zakupem. Pewnym objawem problemów ze sprężarką może być brak odczuwalnego przyspieszenia, większej mocy silnika, po przekroczeni dwóch do dwóch i pół tysiąca obrotów na minutę" – radzi Witold Rogowski.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl