Lancia Ypsilon w Polsce
2011-06-17 10:07
Przeczytaj także: Lancia ujawnia nowe modele
Silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 KM (Euro 5)
Druga z oferowanych jednostek benzynowych to idealne rozwiązanie do jazd w warunkach miejskich i pierwsza z nowej serii dwucylindrowych konstrukcji Fiat Powertrain rozwijających moc od 65 do 105 KM.
W porównaniu z 1.2 EVO II ma jednak wyższą moc (85 KM) i moment obrotowy (145 Nm przy 1900 obr/min). Turbodoładowany silnik 0.9 TwinAir pozwala znacznie - nawet o 30 procent - obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin na tle jednostek konkurencyjnych o identycznej pojemności i osiągach.
Jeszcze bardziej ekologiczną i oszczędną jazdę umożliwia przycisk funkcji „ECO" (na desce rozdzielczej), ograniczającej moment obrotowy do 100 Nm przy 2000 obr/min oraz emisję CO2 do rekordowych w segmencie 97 g/km (przekładnia półautomatyczna DFN) oraz 99 g/km (przekładnia manualna). Półautomatyczna skrzynia DFN jest owocem współpracy FGA z firmą Magneti Marelli i zadebiutowała w Lancii Ypsilon MY 2003. Celem poprawy komfortu prowadzenia oraz obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin skrzynia ta poddana została ostatnio modernizacji.
Stanowiący duże osiągnięcie konstrukcyjne silnik dwucylindrowy wykorzystuje opatentowaną przez Fiat Powertrain technologię MultiAir, która stosowana jest do 2009 roku. Sercem MultiAir jest elektro-hydrauliczny układ sterowania zaworów, umożliwiający bezpośrednią regulację ilości powietrza dopływającego przez zawory dolotowe (bez udziału przepustnicy) a więc ograniczenie zużycia paliwa. System MultiAir pozwala obniżyć poziom zanieczyszczeń w spalinach (ze względu na kontrolę procesu spalania), poprawiając jednocześnie dynamikę osiągów pojazdu. I tak, w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami o identycznej pojemności, moc i moment obrotowy silników MultiAir rośnie nawet o 10 i 15 procent - przy spadku emisji CO2 w granicach 10 procent.
Turbodiesel 1.3 MultiJet drugiej generacji o mocy 95 KM (Euro 5)
Wyrazem troski o środowisko naturalne lecz także o przyjemność z jazdy jest oferowany w Lancii Ypsilon silnik wysokoprężny 1.3 MultiJet (Euro 5) o mocy 95 KM przy 4000 obr/min i momencie 200 Nm przy 1500 obr/min wyposażony seryjnie w system Start&Stop. Jednostka ta posiada turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic spalin, nową pompę oleju o zmiennej wydajności oraz alternator typu „smart charge" i wyróżnia się niskim poziomem emisji CO2 do atmosfery - zaledwie 99 g/km w cyklu mieszanym.
Silniki MultiJet II generacji są „eco-frendly" a ich oszczędne zużycie paliwa i osiągi nie znajdują sobie równych. Główne zmiany konstrukcyjne w porównaniu z pierwszą generacją MultiJet obejmują zastosowanie 'szybszych' wtryskiwaczy, zdolnych do wielokrotnego podawania paliwa w krótkich odstępach czasowych. Pozwala to modulować wtrysk główny w postaci kilku oddzielnych faz i przewidywać kolejne. Specjalnie zestrojone zawory elektromagnetyczne umożliwiają wykonanie nawet 8 wtrysków paliwa podczas jednego cyklu pracy, zapewniając wyższą sprawność, elastyczność i precyzję w rożnych fazach działania. Same wtryskiwacze są bardziej niezawodne dzięki uproszczeniu konstrukcji i redukcji liczby komponentów o 40 procent.
Nowe typy wtryskiwaczy dają możliwość dalszej optymalizacji procesów spalania paliwa, czego przykładem jest możliwość kontroli profilu czasowego dwóch kolejnych wtrysków głównych (Rate Shaping Injection) a więc stałej modulacji zasilania. Jest to skuteczny sposób na znaczne wyciszenie hałasów pracy silnika i obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Dzisiejsze silniki MultiJet drugiej generacji spełniają całkowicie wymogi Euro 5.
Przeczytaj także:
Lancia Ypsilon S 1.2 Momodesign zniknie z salonów?

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl