Lancia Ypsilon w Polsce
2011-06-17 10:07
Lancia Ypsilon © fot. mat. prasowe
Tegoroczny genewski Salon Samochodowy był miejscem światowej premiery nowej Lancii Ypsilon, który łączy niezrównany włoski styl z innowacyjnością rozwiązań i troską o ekologię. Po raz pierwszy Ypsilon występuje w wersji 5-drzwiowej, która proponuje jeszcze więcej wygody i komfortu.
Przeczytaj także: Lancia ujawnia nowe modele
fot. mat. prasowe
Lancia Ypsilon
Duszą designu Lancii Ypsilon jest koncepcja samochodu klasy Premium, która redefiniując pojęcie luksusu - przyciąga uwagę osób poszukujących oryginalności i charakteru, zaawansowanych technologii i wyszukanej elegancji oraz innowacyjności i jakości wykonania.
Wchodząca w czerwcu br. na rynki kontynentalnej Europy i dostępna od września w Wielkiej Brytanii i Irlandii pod marką Chrysler nowa Lancia Ypsilon jest już czwartą generacją modelu, którego powodzenie mierzyć można liczbą półtora miliona pojazdów na drodze. Jego początki sięgają Lancii Y10 zaprezentowanej jeszcze w 1985 roku na genewskim Salonie Samochodowym. Był to „miniaturowy flagowiec" o stylu i wyposażeniu niespotykanym w ówczesnych samochodach typu ekonomicznego i o nowatorskim duchu, towarzyszącym każdej kolejnej generacji „Y" aż do dnia dzisiejszego. W roku 1996 Lancia Y wyznaczyła kanon elitarnej elegancji i mocnej osobowości, budującej koncept „personalizowanego luksusu". Technologie i klasę ekskluzywności, zarezerwowane dotychczas dla konstrukcji z wyższych segmentów rynkowych - do świata samochodów miejskich wprowadziła trzecia generacja Lancii Y z roku 2003.
Nadwozie „Made In Italy" kryje awangardowe rozwiązania napędu, które dzięki technologiom TwinAir, MultiJet II i Start&Stop obniżają zużycie paliwa i emisję spalin lecz także elementy komfortu, m.in. system infotainment „Blue&Me-TomTom LIVE" czy system „Smart Fuel" - obok asystenta parkowania II generacji Magic Parking, reflektorów Bi-ksenonowych (HID) i lamp tylnych LED.
Asystent parkowania „Magic Parking" II generacji
W zatłoczonych miastach niełatwo jest znaleźć miejsce na zaparkowanie samochodu. Nawet gdy takie miejsce już się znajdzie, prawidłowe zaparkowanie auta oznacza prawdziwe wyzwanie, ponieważ wolna przestrzeń okazuje się być zbyt ciasna. Dlatego też wyposażeniem nowej Lancii Ypsilon jest „Magic Parking" - innowacyjny system wspomagający parkowanie, uruchamiany przyciskiem na tablicy przyrządów. System ten pomaga kierowcy zlokalizować stosowne do zaparkowania miejsce i steruje prostopadłymi (w stosunku do krawężnika) manewrami, pozostawiając kierowcy kontrolę nad ruchem wzdłużnym pojazdu. System ten stosowany jest już w samochodach Lancia Delta i umożliwia automatyczne parkowanie auta na długości zaledwie 4,6 metra. W Lancii Ypsilon system „Magic Parking" dostępny jest jako opcja wyposażenia dla wersji z przekładnią manualną i półautomatyczną DFN.
Na podstawie pomiaru długości wolnej przestrzeni system „Magic Parking" określa, czy jest ona wystarczająca, a następnie automatycznie kieruje samochodem podczas równoległego parkowania tyłem, podczas gdy kierowca operuje przepustnicą i hamulcami - koncentrując się tylko na prędkości cofania. System potrafi dokonać optymalnego parkowania w trakcie pojedynczego manewru przy prędkości 7 km/h - łącznie z dokładnym ustawieniem pojazdu wzdłuż krawężnika. Kierowca zachowuje pełną kontrolę nad manewrem automatycznego parkowania i może w każdej chwili zatrzymać działanie systemu przyciskiem na tablicy przyrządów, obracając ręcznie koło kierownicy albo wyłączając bieg wsteczny.
System „Magic Parking" drugiej generacji korzysta z czujników typu radarowego umieszczonych w przednim zderzaku po obu stronach pojazdu. Ich wskazania tworzą 'mapę' przestrzeni pomiędzy już parkującymi samochodami wraz z określeniem istniejących przeszkód. Na podstawie pomiaru prędkości obrotowej kół dokonywany jest równoczesny pomiar długości „luki" do zaparkowania. System informuje następnie kierowcę, iż dana przestrzeń nadaje się do parkowania - o ile jej długość równa jest długości samochodu plus 80 centymetrów (40cm z przodu i 40cm z tyłu), a więc minimum 4,6 metra. Odpowiedni komunikat wizualny i sygnał dźwiękowy pokazuje, czy manewr parkowania będzie wykonany jednorazowo, czy też wymaga większej liczby manewrów.
Przeczytaj także:
Lancia Ypsilon S 1.2 Momodesign zniknie z salonów?
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl