Zrób przegląd techniczny auta
2011-06-13 11:02
Przeczytaj także: Rób regularnie przegląd samochodu
Utrata skuteczności amortyzatorów jest zjawiskiem, którego wagi nie sposób przecenić. Nie tylko odbija się na poziomie bezpieczeństwa, ale na stanie wielu innych zespołów samochodu. Droga hamowania samochodu jadącego z prędkością 80 km/h z niesprawnymi amortyzatorami wydłuża się przynajmniej o 2-3 metry. Im gorsza nawierzchnia, tym droga ta będzie jeszcze dłuższa. Niesprawne amortyzatory zaburzają pracę układów ABS (co skutkuje wydłużaniem się drogi hamowania) i ESP (który w krytycznej sytuacji może błędnie odczytać sygnały docierające z czujników). Przy amortyzatorach zużytych w 50% bezpieczna prędkość pokonania łuku może obniżyć się o 10%, podobnie jak prędkość, przy której może wystąpić aquaplaning (poślizg na cienkiej warstwie wody).
W końcu amortyzatory, które utraciły właściwości tłumiące, zmieniają zachowanie samochodu w ten sposób, że jest on mniej podatny na skręty kierownicą. Poza tym w niesprawnym samochodzie kierowca szybciej się męczy i jego czas reakcji wydłuża się z tego powodu o jedną czwartą.
Zły stan amortyzatorów powoduje ponadto dodatkowe zużywanie się innych zespołów i przysparza kolejnych kosztów. Mocniej obciążone są sprężyny zawieszenia, gumowe elementy zawieszenia, przeguby kulowe a nawet przekładnia kierownicza czy mechanizm różnicowy. Jest też przyczyną uszkodzeń bieżnika opon. Świadome, czy nieświadome (jeśli zaniedbało się przegląd) przedłużanie użytkowania niesprawnych amortyzatorów szybko doprowadzi do tego, że naprawa nie ograniczy się tylko do wymiany tego elementu podwozia.
W układzie hamulcowym często dochodzi do zanieczyszczenie zacisków hamulcowych w prowadnicach czy samoregulatorów szczęk, przez co spada efektywność hamowania. Inną konsekwencją jest nierówne, przyspieszone zużycie okładzin ciernych i konieczność ich szybszej wymiany. Oczyszczenie tych elementów podczas przeglądu pozwala uniknąć zbędnych, większych kosztów.
Układ wydechowy należy do tych zespołów, które są szczególnie narażone na uszkodzenia – zwłaszcza przez korozję. W końcu następuje przedziurawienie poszycia puszek tłumików lub łączących je rur. Drgania na nierównościach przyspieszają rozszczelnienie elastycznego łącznika. Efektem jest nie tylko nieprzyjemny dźwięk dochodzący do wnętrza pojazdu, ale ulatnianie się spalin w miejscu, w którym samochód nie został do tego przystosowany. Może to powodować dostawanie się ich do kabiny. Jeśli korozja czy inne uszkodzenia wystąpią w początkowym odcinku układu, obejmującym katalizator, może wystąpić zakłócenie pracy sondy lambda i dalsze następstwa, w tym uszkodzenie katalizatora i nadmierne zużycie paliwa. Nawet tak prosta i pozornie mało istotna usterka, jak zerwanie elastycznych wieszaków układu wydechowego może mieć poważne skutki: grozi uszkodzeniem sprawnych elementów układu i potrzebą ich wymiany, czyli zbędnymi kosztami.
Na końcu listy elementów wymagających kontroli są wycieraczki przedniej szyby. Ich wymianę zaleca się nawet co pół roku. W praktyce po roku pióra są na tyle zużyte, że podczas pracy w deszczu pozostawiają na szybie smugi. Dalsze używanie wycieraczek, których gumowe pióra będą z upływem czasu twardnieć, może prowadzić do powstania drobnych rys na szybie. Podczas jazdy nocą mogą one wywoływać męczące refleksy. Ich usunięcie przez polerowanie szyby to kolejny wydatek, nie zawsze skuteczny.
„W rachunku kosztów przeglądu samochodu nie powinno się brać jedynie wydatków na samą tę usługę” – ocenia Witold Rogowski, ekspert Forum Motoryzacja dla Wszystkich. „Serwisy autoryzowane są przy wsparciu medialnym prowadzą akcje darmowych przeglądów. Nie o ich koszt jednak chodzi. W każdym samochodzie można znaleźć jakąś usterkę. Koszt jej usunięcia jest polem, na którym wystąpią prawdziwe różnice cenowe. Serwis niezależny także może wykonać przegląd nieodpłatnie. Natomiast koszt części, jakie przy tym trzeba będzie wymienić, może być nawet 2 razy niższy”.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl