eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneZrób przegląd techniczny auta

Zrób przegląd techniczny auta

2011-06-13 11:02

Przeczytaj także: Rób regularnie przegląd samochodu


Warto przytoczyć także inne dane: w ciągu ostatnich 7 lat w cenie naprawy stale rośnie udział kosztów robocizny. W 2004 roku robocizna stanowiła 40% kosztu naprawy, dziś – już 53%. Cena roboczogodziny w warsztacie niezależnym jest zwykle o połowę niższa niż w serwisie autoryzowanym, zatem korzystając z usług niezależnych płacimy znacznie mniej.

Z drugiej strony, odkładanie przeglądów, a co gorsza napraw, oszczędnością nie jest.

„To jak ze zdrowiem: lepiej zapobiegać niż leczyć. Koszt badań okresowych i działań zapobiegawczych jest zawsze niższy od specjalistycznego leczenia. Przegląd może być wykonany nawet bezpłatnie przy okazji innej usługi. Oczywiście zapłacić trzeba będzie za elementy, które okazały się zużyte i ich wymianę. Natomiast jeśli dojdzie do unieruchomienia samochodu, może okazać się, że trzeba ponieść koszt holowania do serwisu. Poza tym poważna usterka, jeśli była ignorowana do końca, pociąga za sobą inne – je też trzeba będzie naprawić. Stres, wyrzucone pieniądze i zmarnowany czas” – przestrzega Witold Rogowski, ekspert Forum Motoryzacja dla Wszystkich.

Kiedy samochód najbardziej potrzebuje naszej opieki? Ankieta przeprowadzona przez MotoFocus.pl wskazuje, że 43% warsztatów notuje największe obroty w drugim kwartale roku. To naturalne, bowiem na ten okres składa się zakończenie najtrudniejszego dla samochodu okresu eksploatacji – zimy i rozpoczęcie przygotowań do letnich, wakacyjnych podróży. Ankietowane serwisy wskazują, że w tym okresie najwięcej jest napraw układów zawieszenia, hamulców czy wymian tłumików.

Co powinno znaleźć się na liście elementów do sprawdzenia przed wakacyjnymi podróżami? Według Witolda Rogowskiego w ciągu gruntownego (ale trwającego maksymalnie 2 godziny) przeglądu najważniejsza jest kontrola luzów w układzie kierowniczym i zawieszeniu oraz stanu elementów elastycznych, łączników metalowo-gumowych. W układzie hamulcowym sprawdzony powinien być stan tarcz i okładzin oraz gumowych osłon ruchomych elementów układu. Jeśli będzie się tam dostawał piasek, zaciski czy cylinderki wkrótce mogą być do wymiany.

„Koniecznie trzeba sprawdzić temperaturę wrzenia płynu hamulcowego – po wilgotnym okresie jesienno-zimowym mogła się ona znacząco obniżyć. Podczas dłuższego zjazdu np. w górach może dojść do jego zagotowania i w konsekwencji utraty skuteczności hamowania” – przypomina Witold Rogowski, ekspert Forum Motoryzacja dla Wszystkich.

W ten sposób nie tylko obniża się bezpieczeństwo, lecz wzrasta ryzyko korozji cylinderków i tłoczków w obwodzie hamulcowym, ich blokowania i przyspieszonej naprawy.

Trzeba sprawdzić, czy nie ma wycieków płynu z układu chłodzenia lub oleju z silnika i skrzyni biegów. Należy też zatroszczyć się o sprawne oświetlenie oraz - dla własnego komfortu i zdrowia – stan klimatyzacji.

„Część kierowców zimą całkowicie ją wyłącza, a to błąd – powinna być czasem uruchamiana. Nowoczesne układy mają wprawdzie zabezpieczenie przed uruchomieniem i uszkodzeniem sprężarki w razie wycieku czynnika chłodzącego, lecz nie chodzi tylko o jego uzupełnienie. Podstawą jest kontrola szczelności, a dopiero potem wymiana czynnika. Ze względu na komfort jazdy a wręcz zdrowie, kanały wentylacyjne powinny zostać oczyszczone i odkażone. Zima to idealna pora gromadzenia się wilgoci, a to sprzyja rozwojowi grzybów i bakterii” – mówi Witold Rogowski, ekspert Forum Motoryzacja dla Wszystkich.

Warto sprawdzić stan amortyzatorów. Najczęściej alarmującym sygnałem zużycia są stuki. Występujące w zawieszeniu luzy początkowo robią tylko nieprzyjemne wrażenie utraty precyzji prowadzenia. To zjawisko można lekceważyć jednak tylko do pewnego momentu: wraz z poprawą warunków jazdy kierowca chce jechać szybciej i wtedy to, co robiło tylko nieprzyjemne wrażenie może mieć dramatyczne konsekwencje, bo w krytycznej sytuacji, samochód zachowa się nieprzewidywalnie. Podobne konsekwencje będą mieć również luzy w przekładni kierowniczej czy zawieszeniu.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: