Nowy Fiat Ducato
2011-05-09 11:02
Przeczytaj także: Fiat Ducato VI generacji
Integralną częścią ESP są również systemy:
- LAC (Load Adaptive Control). Jest to system kontroli dopasowujący się do obciążenia, który identyfikuje w trakcie jazdy warunki obciążenia pojazdu, w szczególności jego całkowitą masę oraz położenie środka ciężkości
- Hill holder. Jest to system pomagający kierowcy w ruszaniu na wzniesieniu
- HBA (Hydraulic Brake Assistance). Jest to elektrohydrauliczne wspomaganie hamowania, które zwiększa automatycznie ciśnienie w obwodzie hamulcowym podczas nagłego hamowania
- ASR (Anti Slip Regulation). Jest to regulacja poślizgu kół napędowych, zapobiegająca ślizganiu się (utracie przyczepności) kół napędowych podczas ruszania. System może działać dwoma sposobami: za pośrednictwem układu hamulcowego (sterownik ABS po otrzymaniu informacji o utracie przyczepności wydaje polecenie, by dane koło zostało przyhamowane) lub dodatkowo przez ingerencję w układ sterowania silnikiem
- MSR (Motor Schelppomoment Regelung). System interweniuje w razie nagłej zmiany biegu w przypadku jego redukcji, przywracając moment obrotowy silnika, co pozwala uniknąć nadmiernemu przyhamowania kół napędowych, co w warunkach niskiej przyczepności może spowodować utratę stabilności pojazdu.
fot. mat. prasowe
Fiat Ducato
Jeżeli chodzi o ofertę urządzeń poświęconych bezpieczeństwu pasywnemu, Nowy Ducato oprócz poduszki powietrznej po stronie kierowcy, posiada poduszkę powietrzną "full-size" 120 l dla pasażerów podróżujących z przodu, a na zamówienie może być wyposażony w poduszki powietrzne boczne oraz kurtyny powietrzne.
System "Traction+"
W Nowym Ducato wprowadzono ważną nowość: "Traction+", system kontroli napędu, który zwiększa przyczepność samochodu na trudnych i śliskich nawierzchniach.
System Traction+ wykorzystuje zaawansowane urządzenia, obecne w samochodach z systemem ESP: centralka systemu korzysta ze specjalnego układu kontroli hamulców oraz algorytmów sterowania w celu elektronicznej symulacji działania samoblokującego się dyferencjału.
W warunkach niskiej przyczepności koła napędowego, centralka systemu Traction+ wykrywa uślizg koła, aktywuje hydrauliczny obwód w celu zastosowania akcji hamowania na kole o niższej przyczepności, przenosząc moment obrotowy silnika na koło o wyższej przyczepności do podłoża. Ułatwia to jazdę i utrzymuje stabilność i kontrolę kierunku oraz zapewnia możliwie najlepszą przyczepność nawet na najbardziej nierównych i śliskich nawierzchniach.
System można włączyć przy użyciu klawisza na desce rozdzielczej i pozostaje on aktywny do prędkości 30 km/h.
Przeczytaj także:
Fiat Ducato Furgon 2.3 Multijet II - dostawczak doskonały
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl