Nowy Fiat Ducato
2011-05-09 11:02
Przeczytaj także: Fiat Ducato VI generacji
Fotele i drzwi
Nowy Ducato jest przyjemny w użytkowaniu oraz w podróży dzięki wygodnym fotelom. Do wyboru mamy następujące rodzaje tapicerki: tkanina w kolorze czerwonym, welur lub imitacja skóry (w zależności od wersji wyposażenia). Przednie fotele są wyposażone w pasy bezpieczeństwa z napinaczem i zagłówki. Fotel kierowcy posiada regulację wysokości, wzdłużną i nachylenia oparcia (na zamówienie fotel może być ogrzewany i posiadać regulację lędźwiową i podłokietnik). W wyposażeniu opcjonalnym dostępny jest także amortyzowany fotel wyposażony w mechaniczne zawieszenie i amortyzator hydrauliczny, który zapewnia pełny relaks podczas jazdy.
Dla pasażerów dostępny jest pojedynczy fotel lub siedzenie dwumiejscowe, wyposażone w środkowe oparcie, które w razie konieczności można złożyć i zamienić w praktyczny stolik. Wygodne schowki na drobiazgi wygospodarowano również pod siedzeniem kierowcy oraz pod fotelem pasażera, a także pod podwójnym siedzeniem.
fot. mat. prasowe
Fiat Ducato
Komfort akustyczny, klimatyczny i redukcja przenoszenia drgań
Nowy Ducato jest dobry pod względem wygody, ergonomii, klimatyzacji oraz izolacji akustycznej. Wskaźnik hałasu wynosi 55 dB przy jeździe z prędkością 120 km/h na piątym biegu, czyli tyle samo co w przypadku samochodu średniej klasy.
Dla wersji Kombi i Panorama dostępna jest dodatkowa klimatyzacja, wyposażona w tylny zespół chłodzący, który jest w stanie szybciej nagrzać i schłodzić 2. i 3. rząd siedzeń.
Aby zagwarantować komfortową temperaturę wewnętrzną, również w bardziej surowym klimacie, Nowy Ducato oferuje na zamówienie dwa typy nagrzewnic dodatkowych Webasto. Pierwsza z nich działa przy włączonym silniku i jest uruchamiana i sterowana przez centralkę elektroniczną w sposób w pełni automatyczny, bez konieczności ingerencji kierowcy. Drugi system Webasto jest typu autonomicznego, może funkcjonować również po wyłączeniu silnika i jest uruchamiany przez wyłącznik czasowy.
Nowy Ducato jest wyposażony w zaawansowane technologicznie urządzenia elektroniczne, zarówno dla ochrony pasażerów, jak i do kontroli dynamicznego zachowania pojazdu. Oprócz układu hamulcowego (zastosowanie w całej gamie nowych układów hamulcowych z hamulcami tarczowymi: przednimi wentylowanymi o średnicy od 280 do 300 mm w zależności od DMC oraz tylnymi o średnicy 280 mm) nowy model posiada w standardzie system zapobiegający blokowaniu się kół ABS, składający się z centralki hydraulicznej z 8 elektrozaworami, 4 czujnikami aktywnymi i 4 kanałami z elektronicznym korektorem hamowania EBD. Ten ostatni rozdziela siłę hamowania na cztery koła, by zapobiec zablokowaniu się kół i zagwarantować w każdych warunkach całkowite panowanie nad pojazdem.
Na zamówienie dostępny jest system ESP (Electronic Stability Program), system bezpieczeństwa aktywnego, który ingeruje w warunkach krytycznych, by kontrolować samochód podczas dynamicznych manewrów.Urządzenie to sprawdza w sposób ciągły przyczepność opon do drogi, zarówno w kierunku wzdłużnym jak i poprzecznym, i w razie odchylenia od trajektorii jazdy, ingeruje przywracając kierunek jazdy i stabilność pojazdu. Za pomocą czujników system rejestruje bowiem obrót samochodu wokół własnej osi (prędkość odchylenia), przyspieszenie poprzeczne i kąt kierownicy ustawiony przez kierowcę (wskazujący obrany kierunek). Następnie porównuje te dane z parametrami przetworzonymi przez komputer i ustala, za pomocą kompleksowego modelu matematycznego, czy samochód pokonuje zakręt w granicach przyczepności, czy też jest bliski zjechania z założonej trajektorii przodem lub tyłem (podsterowność lub nadsterowność). Aby przywrócić mu prawidłowy kierunek jazdy, wytwarza moment przeciwny do tego, który stanowi przyczynę utraty stabilności, hamując osobno odpowiednie koło (wewnętrzne lub zewnętrzne) i działa na przepustnicę, by zredukować moc silnika.
Przeczytaj także:
Fiat Ducato Furgon 2.3 Multijet II - dostawczak doskonały
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl