Czas zmienić opony na letnie
2011-04-05 13:07
Przeczytaj także: Opony ekologiczne to mniejsze zużycie paliwa
Warunki bezpieczeństwa
Eksperci zgodnie twierdzą, że żadna używana felga czy opona nie zapewni bezpieczeństwa jak fabrycznie nowy produkt. Używane felgi mogą bowiem posiadać liczne odkształcenia, które będą wywoływać wibracje podczas jazdy samochodem. Z kolei świeży lakier na felgach może sprytnie maskować wszelkie pęknięcia lub ślady spawania, których nie widać na pierwszy rzut oka.
Podobnie wygląda sprawa z używanymi oponami: nierówności i ubytki oraz nierównomiernie starty bieżnik – to najczęstsze wady używanego ogumienia. Decydując się na taki zakup, skonsultujmy się z fachowcem, np. w zakładzie wulkanizacyjnym, który szybko zweryfikuje stan bieżnika i wiek opony. Pamiętajmy, że koło jest jedynym elementem, który łączy auto z nawierzchnią. W czasie jazdy przenosi ogromne obciążenia, dlatego jego jakość nie powinna budzić naszych zastrzeżeń.
Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że o bezpieczeństwie jazdy decyduje również stan ciśnienia w kołach. Źle napompowane opony mają negatywy wpływ na właściwości jezdne auta i mogą przyczynić się do niekontrolowanego poślizgu. Zbyt duża ilość powietrza powoduje szybsze ścieranie środkowego bieżnika i zużycie amortyzatorów. Z kolei zbyt niskie ciśnienie wywiera tarcie na bark opony oraz zwiększa zużycie paliwa. Pamiętajmy więc o systematycznym sprawdzaniu ciśnienia w kołach.
Skoro wiemy już wszystko na temat stanu i jakości kół, które chcemy zamontować w samochodzie, pozostało nam tylko obserwować słupek na termometrze. Jeśli temperatura w ciągu doby utrzymuje się w granicach 7 stopni Celsjusza, to znak, że zimówka powinna powędrować do garażu na zasłużony odpoczynek.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze kół do auta?
Wybór odpowiednich opon:
- rozmiar
- wiek opony
- stan bieżnika
Wybór odpowiednich felg dedykowanych przez producenta:
- rozmiar
- rozstaw śrub
- parametr ET
- zestaw montażowy wraz z kompletem mocującym na koło zapasowe
- należy pamiętać, by po 100 przejechanych kilometrach dokręcić koła
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl