eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneCzas zmienić opony na letnie

Czas zmienić opony na letnie

2011-04-05 13:07

Przeczytaj także: Opony ekologiczne to mniejsze zużycie paliwa


Kupując nowe ogumienie, nie musimy martwić się o stan bieżnika czy jakość mieszanki gumy. Przy wyborze możemy skorzystać z pomocy specjalisty, który zadba o odpowiednie dopasowanie felgi i opony do modelu samochodu, a nawet o późniejsze prace montażowe i serwisowe. Przy zakupie używanych kół, z wieloma problemami musimy zmagać się samodzielnie. Aby nie dać się wpuścić w maliny, warto postawić się w roli świadomego konsumenta.

W pierwszej kolejności powinniśmy ustalić rozmiar kół i opon, które będą pasować do samochodu. Informacje dotyczące parametrów technicznych dostarczają producenci, którzy dopuszczają niewielkie modyfikacje prowadzone przez właścicieli czterech kółek.

Wybór bieżnika ograniczony jest do trzech wzorów: symetryczny, kierunkowy i asymetryczny. Opony symetryczne są najtańsze. Najczęściej zakładane są one do małych samochodów osobowych.

Bieżnik kierunkowy (montaż zgodnie ze strzałką) bardzo skutecznie odprowadza wodę spod kół, zapewnia dobrą trakcję oraz hamowanie. Często montowany jest w autach sportowych.

Najbardziej zaawansowane technicznie są opony asymetryczne – obie strony bieżnika różnią się od siebie. Dzięki nim zyskamy odpowiednią przyczepność na zakrętach oraz dobre odprowadzanie wody. Bieżnik asymetryczny popularny jest w autach klas wyższych i sportowych. Podczas montażu powinniśmy ustawić na zewnątrz odpowiedni napis z oznaczeniem.

Wzór bieżnika jest o tyle istotny, że ma wpływ na prowadzenie, spalanie, hałas i przyczepność auta do podłoża.

Warunki podróży w dużym stopniu zależą też od wysokości opony. Rozmiar, który możemy zastosować, określa producent samochodu. Im szersza opona, tym lepsza przyczepność auta, ale również większe spalanie paliwa. Z kolei wyższa opona zapewnia większy komfort jazdy.

Wybieramy felgi

Wybór odpowiednich obręczy do naszego samochodu jest jeszcze trudniejszy od doboru ogumienia. Największą uwagę powinniśmy zwrócić na średnicę i szerokość felgi, rozstaw śrub oraz parametr ET, który określa głębokość osadzenia koła w nadkolu.

Jeśli zamierzamy zamontować większe koła niż te, które zaleca producent samochodu, wskazana jest konsultacja ze specjalistą. Każda taka zmiana pozytywnie wpływa na wygląd auta, ale może mieć negatywnie oddziaływać na komfort jazdy.

Przy wyborze kół warto zastanowić się nad zakupem felg aluminiowych. Za aluminium przemawia wiele cech świadczących o ich funkcjonalności: oprócz tego, że nadają autu indywidualny charakter i niepowtarzalny styl, poprawiają wentylację układu hamulcowego, odprowadzając ciepło z tarcz hamulcowych.

Na co zwrócić uwagę, kupując alufelgi?

"Kupując felgi aluminiowe, zwróćmy uwagę na to, czy w komplecie znajduje się zestaw montażowy: pierścień centrujący oraz zestaw śrub bądź nakrętek. Jeżeli kupujemy fabrycznie nowe felgi renomowanych producentów, możemy być spokojni o ich trwałość i wykonanie. Współczesne felgi aluminiowe wykonane są z wysokiej jakości surowców i poddawane szczegółowej kontroli na różnych etapach produkcji. O ich jakości świadczą m.in. badania PIMOT-u, certyfikaty (TUV), badania techniczne, o które warto zapytać przy zakupie. Montując nowe obręcze nie zapomnijmy też o komplecie mocującym na dojazdówkę, aby w razie konieczności, mieć do koła zapasowego oryginalne śruby. Wymieniając felgi, pamiętajmy, że po stu przejechanych kilometrach należy dokręcić koła" – radzi Rafał Romański z firmy Ronal.

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: