eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneCzas zmienić opony na letnie

Czas zmienić opony na letnie

2011-04-05 13:07

Brak zalegającego śniegu na drogach i plusowe temperatury za oknem to znak, że czas zmienić opony. Wielu kierowców odwleka ten moment na ostatnią chwilę, inni za wszelką cenę starają się szukać oszczędności. Dlaczego powinniśmy to robić? Które ogumienie jest najlepsze? Czym się kierować przy wyborze kół? - radzą eksperci firmy Ronal.

Przeczytaj także: Opony ekologiczne to mniejsze zużycie paliwa

Co sezon przeżywamy to samo: kolejki w stacjach obsługi pojazdów i wydatki związane z wymianą opon. Dlaczego w ogóle musimy zmieniać ogumienie? Chociażby dlatego, że ekspertom do dziś nie udało się skonstruować takiego modelu, który świetnie sprawdzałby się na każdym rodzaju nawierzchni i w każdych warunkach klimatycznych.

Zimówka nie lubi upałów

Jeśli opona zimowa doskonale radzi sobie na śniegu, błocie pośniegowym i w niskich temperaturach, to z kolei w upalne dni gorzej hamuje i szybciej się ściera. Ogumienie letnie natomiast w zimie staje się tak twarde, że nie gwarantuje właściwej przyczepności auta do nawierzchni. A opony całoroczne? Wielu kierowców bezgranicznie im ufa, tymczasem z badań przeprowadzonych przez europejskie automobilkluby wynika, że samochody wyposażone w komplet gum uniwersalnych najgorzej wypadają w testach przeprowadzanych w skrajnych zakresach temperatur. Przede wszystkim znacznie wydłuża się droga hamowania takiego pojazdu, co może mieć wpływ na bezpieczeństwo zarówno latem, jak i zimą.

Wymiana ogumienia z sezonu na sezon ma więc swoje technologiczne uzasadnienie: zimówki od opon letnich różnią się nie tylko składem i rodzajem mieszanki gumowej, ale również rzeźbą bieżnika.

Granica 1,6 milimetra

Opona gwarantująca bezpieczeństwo użytkowania powinna charakteryzować się odpowiednią głębokością bieżnika – nie mniejszą niż 1,6 mm, gdyż uniemożliwi to skuteczne odprowadzanie wody spod kół pojazdu. Eksperci zalecają wybór minimum 3 mm. Większość gum posiada obecnie oznaczenie TWI (ang. Tread Wear Indicator), które wskazuje stopień zużycia bieżnika. To oznaczenie ma postać małego trójkąta i zazwyczaj można je znaleźć na obrzeżu opony.

Właściwości jezdne pogarszają również wszelkiego rodzaju pęknięcia i nierówności w bieżniku. Czas eksploatacji ogumienia określa też okres ważności. Normy wyznaczone na całym świecie precyzują pełną sprawność opony na 3-6 lat. W praktyce niestety wielu kierowców jeździ na jednym komplecie gum znacznie dłużej. Tymczasem, według specjalistów, 10-letnie opony drastycznie tracą przyczepność i bardzo łatwo pękają. Może to być przestroga zarówno dla tych, którzy zajeżdżają swoje ogumienie do granic możliwości, jak i dla tych, którzy kupują modele używane.

Świadomy zakup

Nowe czy używane? – to pytanie zadaje sobie co sezon wielu kierowców. Poszukiwanie oszczędności skłania ich do tropienia okazji na aukcjach internetowych lub różnego rodzaju giełdach samochodowych. Podobnie bowiem jak sprowadzane z zagranicy używane auta, również opony z drugiej ręki cieszą się w Polsce dużą popularnością.

 

1 2 3

następna

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: