Mitsubishi Outlander z silnikiem Diesla
2011-03-13 00:03
Przeczytaj także: Minivan Mitsubishi Delica D:2
fot. mat. prasowe
Outlander 2.2 DiD “4N14” (6-biegowa manualna)
Pojemność skokowa: 2 268 cm3
Moc: 177 KM przy 3 500 obr./min.
Moment obrotowy: 380 Nm przy 2 000-3 000 obr./min.
Przyspieszenie (0-100 km/h): 9,8 sek.
Dotąd oferowany w modelu Outlander silnik 2,2 DiD o mocy 156 KM (dostarczany przez koncern PSA) będzie nadal sprzedawany w połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią TC-SST Mitsubishi Motors.
MIVEC + Diesel = Pierwsze na świecie połączenie
W gamie silników „4N1” wykorzystano szereg nowoczesnych technologii, łącznie z rozwiązaniami zaczerpniętymi z rodziny nowych silników benzynowych firmy MMC o oznaczeniu “4B1”. Cechuje je również wyjątkowo wydajna charakterystyka spalania – rezultat zastosowania technologii analitycznej firm MMC i MHI.
Ze wszystkich rozwiązań zastosowanych w tych silnikach najbardziej wyróżnia się opracowany przez firmę Mitsubishi system zmiennych faz rozrządu i zmiennego wzniosu zaworów MIVEC*, który po raz pierwszy na świecie został zastosowany w samochodzie osobowym z silnikiem Diesla, a który umożliwia osiągnięcie rekordowo niskiego stopnia sprężania oraz daje użytkownikowi wynikające z tego faktu korzyści.
Innowacyjny silnik elektrycznego auta Mitsubishi i-MiEV mógł powstać dzięki stworzeniu wielokrotnie nagradzanego systemu operacyjnego MiEV OS. Równie wiele jednostki 4N1 zawdzięczają wprowadzeniu technologii opatentowanej przez firmę Mitsubishi Motors: MIVEC (elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu).
Dzięki zastosowaniu systemu MIVEC udało się pomyślnie rozwiązać kwestię rozruchu zimnego silnika oraz stabilności spalania przy niskim stopniu sprężania. System MIVEC:
- przyśpiesza czas zamknięcia zaworów dolotowych, co przekłada się na bardziej wydajną charakterystykę stopnia sprężania,
-
redukuje wznios zaworu dolotowego, co skutkuje większym zawirowaniem mieszanki oraz pozwala na jednoczesną kontrolę temperatury wewnątrz cylindra pod koniec cyklu sprężania oraz temperatury przepływowej w cylindrze.
Zoptymalizowano kształt komory spalania i zmodyfikowano parametry zaworów wtryskowych oraz zastosowano układ wtrysku wielostopniowego, co poprawia jakość mieszanki i charakterystykę zapłonu, a tym samym i charakterystykę spalania. Dzięki temu osiągnięto rekordowo niską kompresję o wartości 14,9:1.
Lekka konstrukcja, niski stopień sprężania
Kluczowym zagadnieniem niezbędnym do zrozumienia procesu rozwojowego tej jednostki napędowej i jej unikalnych cech jest bardzo niski (jak na silnik Diesla) stopień sprężania na poziomie 14,9:1, co stanowi najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla.
Wypracowanie tak niskiego stopienia sprężania było podstawowym zadaniem postawionym przez inżynierów z MMC i MHI, bowiem pozwala on osiągnąć znakomite wyniki w zakresie redukcji drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu, oraz bardzo niski poziom emisji – szczególnie tlenku azotu, wieloletnią niezawodność, wysoką kulturę pracy oraz osiągi dające ogromną przyjemność z jazdy. Ponadto ograniczenie stopnia sprężania do wartości 14,9:1 pozwala również na lepszą kontrolę sił wewnętrznych i wysokich temperatur bloku silnika.
Przeczytaj także:
Nowe Mitsubishi ASX

oprac. : Moto Target
Więcej na ten temat:
nowe modele samochodów, samochody, Mitsubishi, Mitsubishi Outlander, silnik Diesla