Nowy Volkswagen Jetta
2011-02-04 09:49
Przeczytaj także: Volkswagen Jetta w Europie
1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM
Kolejnym pod względem mocy silnikiem napędzającym Jettę jest 1.4 TSI o mocy 90 kW/122 KM (przy 5.000 obr./min). Ze średnim zużyciem 6,2 l/100 km (144 g/km CO2) ta jednostka z turbodoładowaniem czyni Jettę, z manualną skrzynia biegów, jednym z najoszczędniejszych samochodów w tej klasie mocy. TSI 122 KM pozwala na rozwinięcie prędkości maksymalnej 202 km/h. Klasyczny sprint od 0 do 100 km/h zajmuje limuzynie 9,9 sekundy. Czterocylindrowy silnik rozwija swój maksymalny moment obrotowy 200 Nm między 1.500 a 4.000 obr./min. Opcjonalnie ta wersja Jetty może być wyposażona w 7-stopniową DSG.
1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM
Doładowywany turbosprężarką i kompresorem Twincharger o mocy 118 kW/160 KM (przy 5.800 obr./min) jest również niezwykle oszczędny (średnie zużycie paliwa z manualną skrzynią biegów: 6,3 l/100 km), emituje niewiele substancji szkodliwych (147 g/km CO2) i dysponuje wysokim momentem obrotowym (maksymalnie 240 Nm między 1.500 a 4.500 obr./min). Jetta z tym silnikiem i manualną skrzynią osiąga 100 km/h po 8,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 221 km/h. Jako opcja ten TSI może być zamawiany z 7-stopniową DSG.
Interesująca jest uzupełniająca się wzajemnie praca kompresora i turbosprężarki: napędzany mechanicznie kompresor zwiększa moment obrotowy TSI przy niskich prędkościach obrotowych. Zaletą kompresora jest wysoka wydajność doładowania już przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Przy wyższej prędkości obrotowej uruchamia się dodatkowo turbosprężarka. Kompresor i turbosprężarka są przy tym połączone szeregowo. Kompresor jest uruchamiany sprzęgłem elektromagnetycznym wbudowanym w module w pompie wody.
Zawór regulujący dba o to, aby do turbosprężarki lub kompresora podawana była wymagana ilość świeżego powietrza. Przy pracy wyłącznie z turbosprężarką zawór ten jest otwarty. Powietrze przechodzi wtedy w sposób znany z tradycyjnych silników z turbodoładowaniem, czyli przez przednią chłodnicę powietrza doładowującego i przepustnicę do kolektora ssącego. Powyżej prędkości obrotowej silnika 3.500 obr./min kompresor wyłącza się, a efekt doładowania osiągany jest dzięki turbosprężarce.
2.0 TSI o mocy 147 kW/200 KM
Najmocniejsza Jetta napędzana jest silnikiem TSI o mocy 147 kW/200 KM (przy 6.000 obr./min). Ten 2-litrowy silnik doładowywany turbosprężarką jest już legendarną jednostką napędową, bowiem napędza między innymi sportowego Golfa GTI (tam jednak ma 10 KM więcej). Także w modelu Jetta ten czterocylindrowy TSI pozwala na uzyskanie doskonałych osiągów jezdnych przy niskim zużyciu paliwa. Na 100 kilometrów jest to jedynie 6,9 litra (160 g/km CO2), jednostka uzyskuje 280 Nm od 1.800 obr./min.
Prędkość maksymalna wynosi w tym przypadku 236 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy. Do wysokiego momentu obrotowego silnika dostosowana jest dostępna opcjonalnie 6-stopniowa DSG.
Przeczytaj także:
Odświeżony Volkswagen Jetta
oprac. : Moto Target