Nowy Volkswagen Jetta
2011-02-04 09:49
Przeczytaj także: Volkswagen Jetta w Europie
BlueMotion Technology
System Start-Stop
Kierowca zbliża się do czerwonego światła, zatrzymuje auto, przełącza na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła (przy DSG wystarczy noga trzymana na hamulcu). W tym momencie silnik wyłącza się. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym ukaże się informacja „Start (A) Stop”. Gdy tylko światło zmieni się na żółte, kierowca wciska sprzęgło (przy DSG po prostu zdejmuje nogę z hamulca), silnik uruchamia się automatycznie, informacja „Start (A) Stop” gaśnie, wystarczy włączyć bieg i ruszyć. Kierowca nie musi wykonywać żadnej operacji więcej, niż w tradycyjnym samochodzie, ale dzięki systemowi Start-Stop zaoszczędza, poruszając się w mieście, nawet do 0,2 l/100 km paliwa.
W porównaniu z samochodami bez systemu Start-Stop modele BlueMotion Technology mają dodatkowy moduł sterowania pracą akumulatora (do rejestrowania aktualnego stanu naładowania), mocniejszy rozrusznik, przetwornicę napięcia (gwarantuje stabilność napięcia wewnętrznej instalacji elektrycznej) oraz wyjątkowo odporny na cykle ładowania i rozładowywania akumulator.
Rekuperacja
System odzyskiwania energii - rekuperacja pomaga możliwie optymalnie wykorzystać energię zużywaną podczas jazdy. Przy hamowaniu i toczeniu się, czyli zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu lub hamuje, zwiększane jest napięcie prądnicy (alternatora), które wykorzystywane do intensywnego ładowania akumulatora. Dzięki takiemu sterowaniu prądnicą w zależności od stopnia sprawności silnika i w ten sposób zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi napięcie prądnicy – na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości – może być obniżone.
Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie alternatora, a to odciąża silnik i zmniejsza zużycie paliwa. Ponadto zawsze optymalnie naładowany akumulator zasila instalację elektryczną wystarczającą ilością energii także podczas faz z wyłączonym silnikiem przez system Start-Stop (na przykład na czerwonym świetle). Aby wykorzystywać rekuperację, potrzebne jest specjalne oprogramowanie dla systemu zarządzania energią oraz zmodyfikowane oprogramowanie modułu sterowania silnika.
Przekładnie z pięcioma, sześcioma i siedmioma biegamiv
Nowa Jetta jest oferowana w zależności od wersji silnika, alternatywnie do 5- i 6-biegowych przekładni manualnych, także z 6- lub 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową (DSG). Obie przekładnie charakteryzuje maksymalna ekonomiczność i dynamika zmiany przełożenia. Obok liczby biegów do przodu obie przekładnie różnią się pod względem technicznym między innymi rodzajem sprzęgieł. Podczas gdy w 7-stopniowej DSG stosowane są dwa sprzęgła suche, podwójne sprzęgło 6-stopniowej DSG pracuje w kąpieli olejowej.
Obie przekładnie mają większy potencjał pozwalający zredukować spalanie, a tym samym emisję CO2, niż jakakolwiek inna przekładnia automatyczna. W porównaniu z przekładnią automatyczną ze sprzęgłem hydrokinetycznym – nawet dwadzieścia procent. Oba warianty DSG mają swoje specjalizacje: 6-stopniowa dzięki specyficznemu rozłożeniu momentu obrotowego sprawdza się najlepiej z silnikami o wysokim momencie obrotowym (do 350 Nm), natomiast 7-stopniowa DSG lepiej współpracuje z mniejszymi silnikami (do 250 Nm).
Zawieszenie: z przodu McPherson, z tyłu oś wielowahaczowa
Nowa Jetta także pod względem właściwości jezdnych należy do najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Seryjnie wszystkie wersje Jetty są wyposażone w najnowszą generację elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy ESP. Równie bezpieczna, komfortowa i dynamiczna jest konstrukcja zawieszenia. Z przodu zastosowano oś z kolumnami McPhersona ze sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami. Z tyłu pracuje dynamiczna i komfortowa oś wielowahaczowa z niezależnym zawieszeniem kół, amortyzatorami gazowymi i oddzielnymi sprężynami. Stabilizatory przy przedniej i tylnej osi zapobiegają dużym przechyłom nadwozia. Pozytywny wpływ na komfort, dynamikę i bezpieczeństwo czynne Jetty ma ponadto lekko, lecz bardzo precyzyjnie pracujące elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego.
Przeczytaj także:
Odświeżony Volkswagen Jetta

oprac. : Moto Target