Arktyczne paliwo zimowe od Statoil
2010-11-28 00:04
Przeczytaj także: Statoil wprowadza paliwo premium - DieselGold
Zimą, gdy temperatury spadają poniżej zera, węglowodory parafinowe zawarte w oleju napędowym mogą się krystalizować i wydzielać małe, twarde kryształki parafin. Kryształki te powodują, że paliwo mętnieje, a temperatura, przy której występuje to zjawisko, nazywana jest temperaturą mętnienia. W wyniku dalszego obniżania temperatury, kryształki parafin mają zdolność do łączenia się w większe cząsteczki, które skutecznie blokują przepływ paliwa przez filtr oraz przewody paliwowe. Zjawisko to jest niebezpieczne, gdyż zakłóca dopływ paliwa do cylindrów, negatywnie wpływa na pracę silnika, a nawet może prowadzić do unieruchomienia samochodu. Graniczna temperatura, przy której jest jeszcze możliwy swobodny przepływ paliwa przez filtr nazywana jest temperaturą blokady zimnego filtra.Skład arktycznego DieselGold został tak skomponowany, aby zapewnić właściwości niskotemperaturowe, dzięki czemu paliwo to ma obniżoną temperaturę mętnienia oraz temperaturę blokady zimnego filtra.
Arktyczny DieselGold został oparty na oleju napędowym klasy arktycznej, dzięki czemu ma zapewniać bardziej skuteczną ochronę przed mrozami i zmniejsza ryzyko unieruchomienia pojazdu. Paliwo będzie dostępne na blisko 90 wybranych stacjach Statoil w kraju, w szczególności w regionach północno-wschodnich i wschodnich, tam gdzie średnie dobowe temperatury są najniższe; uruchomienie pojazdu z tym paliwem będzie możliwe nawet przy -45ºC.
W pozostałych regionach kraju oferowany będzie zimowy DieselGold, odznaczający się polepszonymi właściwościami niskotemperaturowymi. Jednak w przypadku wystąpienia ekstremalnie niskich temperatur, również w tych regionach planowane są okresowe dostawy paliwa arktycznego.
DieselGold to olej napędowy, wzbogacony o pakiet dodatków. Specjalny skład DieselGold przyczynia się do równomiernego i całkowitego spalania paliwa. W rezultacie jednostka napędowa pracuje płynnie i wydajnie, zmniejsza się zużycie paliwa oraz emisja szkodliwych związków zawartych w spalinach. Ponadto inhibitory korozji, zawarte w DieselGold, zabezpieczają układ paliwowy przed przedwczesnym zużyciem, a dodatki anty-pienne pozwalają na szybkie tankowanie do pełna.
Pozostałe produkty paliwowe dostępne na stacjach Statoil również są przygotowane na nadchodzące mrozy. Olej napędowy SupraDiesel sprzedawany jest w zimowej odmianie. Zimowy SupraGaz ma dobrane proporcje składu w taki sposób, aby w trudnych warunkach atmosferycznych ilość gazu bardziej lotnego (propanu) była odpowiednio większa, dzięki czemu silnik może pracować równomiernie i wydajnie.
Zimowe benzyny również posiadają zmodyfikowany skład, który powoduje zwiększoną prężność par oraz wyższy indeks lotności tych paliw. Parametry te wpływają na łatwość rozruchu i prawidłową eksploatację silnika w ujemnych temperaturach. Zimowa Suprema 98 wzbogacona jest ponadto dodatkiem uszlachetniającym, zwiększającym bezpieczeństwo pracy jednostki napędowej. Dodatek ten swoim działaniem sprawia, że silnik jest chroniony przed osadami, co przyczynia się do wydłużenia jego żywotności oraz zwiększenia osiągów. Równie ważne jest, aby pamiętać o dobrym przygotowaniu samochodu do zimy.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl