Nowe Audi A8 L
2010-07-29 12:54
Przeczytaj także: Nowe Audi A8
Seryjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z regulowanym tłumieniem drgań jest połączone z systemem dynamiki jazdy Audi drive select. System ten pozwala kierowcy na wybór jednego z czterech sposobów pracy silnika, ośmiostopniowej przekładni tiptronic, servotronic, opcjonalnego sportowego mechanizmu różnicowego i systemu bezpieczeństwa Audi pre sense. Uzupełniającym systemem jest dynamiczny układ kierowniczy, zmieniający płynnie swoje przełożenie w zależności od prędkości jazdy.
A8 L W12 quattro wyjeżdża z fabryki na 19-calowych kołach ze stopu metali lekkich z oponami 255/45. Obręcze kół mają specjalną formę z 15 poprzeczkami. Jako opcja dostępne są koła 20-calowe. W quattro GmbH można zamówić nawet koła o średnicy 21 cali.
Ta wersja A8 wyposażona jest w wydajny układ hamulcowy. Wszystkie tarcze są wentylowane, przednie mają średnicę 400 mm, tylne 356 mm. W celu obniżenia temperatury i masy trzpienie ze stali nierdzewnej łączą stalowe pierścienie cierne z piastami tarcz hamulcowych wykonanymi z aluminium. Zaciski są pokryte matowym, czarnym lakierem.
Dynamiczna inteligencja – systemy komunikacji i wspomagania kierowcy
Obsługę tej dużej limuzyny oparto na nie mającej sobie równych koncepcji. Przy dużej różnorodności funkcji ergonomia obsługi jest prosta i łatwa do zrozumienia. Dwa duże monitory – w zestawie instrumentów i na konsoli głównej – służą jako centrale obsługowe. Prezentują one informacje za pomocą grafiki 3D o wysokiej rozdzielczości. Do A8 wprowadzono przełomową nowość: w połączeniu z opcjonalnym systemem MMI Navigation plus, współpracującym z dużym twardym dyskiem, do dyspozycji jest dotykowy panel obsługowy – MMI touch. Kierowca wprowadza do nawigacji cel podróży lub numer telefonu, nakreślając palcem litery lub cyfry na panelu. Dzięki akustycznemu potwierdzeniu nie musi odrywać wzroku od drogi.
fot. mat. prasowe
Asystent widoczności nocą wykorzystuje kamerę termowizyjną i zaznacza osoby, które znajdują się przed pojazdem. Jeżeli stwierdzi potencjalne zagrożenie, zostaną one oznaczone czerwonym kolorem, jednocześnie rozlegnie się sygnał ostrzegawczy. System bezpieczeństwa Audi pre sense jest również ściśle powiązany z systemami wspomagającymi kierowcę. Dostępne są różne wersje tego systemu; najbardziej zaawansowana samodzielnie hamuje, aby zmniejszyć skutki najechania na przeszkodę.
W dziedzinie multimediów Audi oferuje także wiele atrakcyjnych elementów. Od systemu nagłośnieniowego Bang & Olufsen-Advanced-Sound z mocą ponad 1.400 W i 19 głośnikami, do Rear Seat Entertainment. Jego zespół obsługowy MMI umieszczony jest na konsoli między tylnymi fotelami i umożliwia dostęp do wszystkich funkcji Infotainment tej dużej limuzyny.
Nowe usługi online we współpracy z Google pobierają z Internetu przez telefon samochodowy wiadomości i aktualne informacje dotyczące pogody lub Points of Interest (POI). W ciągu roku będzie dostępny także moduł UMTS – dzięki szybkiej transmisji danych obrazy i informacje z Google Earth będą przenoszone na monitor i scalane z przebiegiem trasy określonym przez system nawigacji. Kierowca może korzystać z tych usług na podstawie umowy ze swoim operatorem telefonii komórkowej.
Przeczytaj także:
Audi A8 jeszcze bardziej komfortowe
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl