Nowe Audi A8 L
2010-07-29 12:54
Przeczytaj także: Nowe Audi A8
Jednostka napędowa W12 waży zaledwie 247 kilogramów. Do tak niewielkiej masy w znacznym stopniu przyczynia się kadłub silnika. Jest on wykonany z wytrzymałego i lekkiego stopu aluminium z krzemem. Dolną część tworzy pokrywa ze zintegrowanymi podporami łożyskowymi z żeliwa szarego. Tłoki są wykute ze stopu metali lekkich o wysokiej wytrzymałości, ze względu na ustawienie „V” w rzędach cylindrów ich powierzchnie są skośne.
W aluminiowych głowicach cylindrów W12 wirują po dwa wałki rozrządu, które mogą być przestawiane hydraulicznie o 52 stopnie obrotu wału korbowego. Poruszają one 48 zaworów za pomocą popychaczy rolkowych o niewielkim tarciu, same są napędzane łańcuchami poprzez wałek pośredni.
Silnik W12 montowany w A8 z wydłużonym rozstawem osi został przestawiony przez inżynierów Audi na bezpośredni wtrysk benzyny FSI. W tym celu wprowadzili oni wiele zmian w głowicach cylindrów. Paliwo jest wtryskiwane do komór spalania pod ciśnieniem dochodzącym do 130 barów. Wysoki stopień sprężania 11,8 : 1 zwiększa moc i efektywność. Dzięki specjalnemu ukształtowaniu kanałów dolotowych wpływające powietrze wprowadzone jest w ruch obrotowy, co poprawia efektywność spalania.
Na niskie, w porównaniu z konkurencją, zużycie paliwa przez silnik W12 w dużym stopniu mają wpływ technologie z Modułowego Zespołu Efektywności Audi – podobnie jak w całej serii A8. Układ korbowo-tłokowy i łańcuchowy napęd rozrządu zostały zoptymalizowane pod kątem minimalnego tarcia, system rekuperacji odzyskuje energię podczas hamowania. Innowacyjny układ zarządzania temperaturą odłącza obieg cieczy chłodzącej w fazie po rozruchu, co przyspiesza uzyskanie temperatury roboczej przez olej silnikowy, a to z kolei powoduje skrócenie fazy pracy z podwyższonymi oporami tarcia.
fot. mat. prasowe
Duży wkład w wysoką efektywność Audi A8 L ma przekładnia tiptronic – komfortowa i szybka, ośmiostopniowa, posiada ciasno ustawione osiem biegów, a jednocześnie uzyskuje duży rozstaw całkowity między pierwszym a ostatnim stopniem przełożenia. Jest sterowana całkowicie elektronicznie („shift by wire”) elegancką dźwignią przypominającą wyglądem dźwignię przyspieszenia na jachtach lub przyciskami na kierownicy.
Środkowy mechanizm różnicowy, główny element stałego napędu na wszystkie koła quattro, rozdziela momenty napędowe ze sportowym podkreśleniem tyłu. W normalnym trybie jazdy 40 procent przenoszone jest na przednią oś i 60 procent na tylną. Jeżeli wymaga tego sytuacja, na przód może być przekazywane do 60 procent momentu napędowego, a na tył nawet 80 procent. Na życzenie sportowy mechanizm różnicowy rozdziela aktywnie siły między tylne koła.
Najwyższa precyzja: zawieszenie
Audi A8 z długim rozstawem osi dzięki nowoczesnemu zawieszeniu łączy spokojny, „aksamitny” komfort toczenia luksusowego samochodu z zachowaniem sportowej limuzyny. Wahacze kół wykonane są z aluminium. W przedniej osi na każde koło przypada pięć wahaczy, tylna oś z wahaczami trapezowymi i korekcją zbieżności gwarantuje najwyższy poziom właściwości jezdnych i komfortu. Układ kierowniczy ze wspomaganiem zależnym od prędkości jazdy servotronic ma bezpośrednie przełożenie i pracuje bardzo efektywnie.
Przeczytaj także:
Audi A8 jeszcze bardziej komfortowe
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl