BMW Concept ActiveE
2009-12-26 01:10
© fot. mat. prasowe
Model studyjny samochodu całkowicie napędzanego energią elektryczną, bazującego na BMW serii 1 Coupé. BMW Concept ActiveE stanowi konsekwentną kontynuację działalności naukowo-badawczej BMW Group w kierunku rozwoju pojazdów napędzanych elektrycznie w ramach "project i". Po raz pierwszy prezentowany jest przy tym model pozwalający na mobilność w stylu BMW bez emisji CO2.
Przeczytaj także: BMW i3 - samochód elektryczny
CharakterBMW Concept ActiveE to drugi pojazd BMW Group po modelu MINI E, który został zaprojektowany i skonstruowany w ramach „project i”. Jednocześnie, po udanym starcie projektu pilotażowego MINI E, BMW Group zapowiada rozwój dalszej floty pojazdów testowych napędzanych elektrycznie, przeznaczonych do prywatnego użytku.
Do charakterystycznych cech BMW Concept ActiveE należy typowy dla BMW napęd na tylną oś, układ napędowy o potężnej mocy, umożliwiający dynamiczne przyspieszanie oraz wysoki stopień wydajności zapewniający wszechstronne możliwości użytkowania auta, wykraczające poza jazdę miejską.
fot. mat. prasowe
Dodatkowo koncepcja pojazdu zakłada rozszerzoną funkcjonalność z większą korzyścią dla praktycznego użytkowania. Inteligentne umiejscowienie komponentów napędu umożliwia wyposażenie pojazdu w cztery pełnowymiarowe miejsca siedzące i bagażnik o pojemności 200 litrów.
Dążąc do uzyskania mobilności bez emisji CO2, firma BMW Group kontynuuje rozwój napędu elektrycznego jako kolejnego filaru koncepcji BMW EfficientDynamics. Obok stałej optymalizacji wszystkich modeli wyposażonych w zwykły silnik spalinowy, wprowadzenia na rynek technologii BMW ActiveHybrid w pojazdach seryjnych i przydatności napędu wodorowego w codziennej eksploatacji, czego dowodem jest BMW Hydrogen 7, napęd elektryczny stanowi dodatkową opcję długotrwałej formy indywidualnej mobilności.
Technologia
BMW Concept ActiveE napędzany jest nowym elektrycznym silnikiem synchronicznym, zaprojektowanym specjalnie do tego pojazdu. Jego moc maksymalna wynosi 125 kW / 170 KM, a maksymalny moment obrotowy 250 Nm w charakterystyce typowej dla silników elektrycznych jest dostępny już od chwili ruszenia i pozostaje do dyspozycji w niezwykle szerokim zakresie obciążeń.
fot. mat. prasowe
Magazynowanie energii elektrycznej odbywa się po raz pierwszy w akumulatorze litowo-jonowym, stworzonym wspólnie przez BMW i partnera kooperacyjnego SB LiMotive specjalnie do BMW Concept ActiveE. Nowa, stabilna regulacja temperatury zapewnia zawsze optymalną moc.
Kolejnymi cechami charakterystycznymi dla techniki napędu zastosowanego w BMW Concept ActiveE są: konstrukcja o zmniejszonej masie i ułożenie wszystkich komponentów w celu optymalnego wykorzystania wnętrza. Silnik elektryczny jest całkowicie zintegrowany z tylną osią, a układ elektroniczny zarządzający mocą umieszczono powyżej napędu. Przestrzeń, która w pojazdach z silnikami spalinowymi zajmowana jest przez napęd konwencjonalny i zbiornik paliwa, jest wykorzystana na magazyny energii. Masa wynosząca 1800 kg (masa własna wedługnormy DIN), niski punkt ciężkości i rozkład masy na osie typowy dla BMW tworzą odpowiednie warunki dla dynamicznych właściwości jezdnych oraz zwinnego prowadzenia auta w stylu BMW serii 1.
Przeczytaj także:
Mitsubishi MINICAB MiEV
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
BMW Concept ActiveE, BMW Concept, BMW, nowe modele samochodów, samochody elektryczne, samochody ekologiczne