Jak przygotować samochód przed zimą?
2009-12-03 11:21
Jak zapobiec zamarzaniu paliwa w przewodach? Co zrobić by zimą bez problemów móc dostać się do samochodu, a następnie go uruchomić? W jaki sposób można zwiększyć bezpieczeństwo podczas użytkowania auta w trudnych warunkach? Radzi Jerzy Bieda, Doradca Prezesa Zarządu Inter Partner Assistance Polska S.A.
Przeczytaj także: Jazda samochodem zimą: jak się przygotować?
Już pierwszy atak zimy w połowie października pokazał, że nawet niewielkie mrozy potrafią poważnie utrudnić życie kierowcom. Według danych Inter Partner Assistance Polska S.A., wraz ze spadkiem temperatury i pierwszymi opadami śniegu 14 października, liczba awarii zgłaszanych przez kierowców wzrosła o 37% w stosunku do standardowego poziomu. Problemy techniczne okazały się wtedy częstszym zmartwieniem niż kolizje drogowe, których liczba wzrosła o 23% w stosunku do przeciętnego stanu we wcześniejszych dniach. W nietypowych sytuacjach, problemach technicznych z autem zawsze możemy liczyć na assistance, które gwarantuje pomoc realizowaną przez specjalistów. Jednak zwracając uwagę na kilka szczegółów możemy sami uniknąć niepotrzebnych komplikacji. Pamiętajmy, że przygotowanie samochodu do zimy ma również duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy.Zimowe problemy
Najczęstszymi komplikacjami, z jakimi stykają się kierowcy w okresie pierwszych mrozów, opadów śniegu, są problemy z akumulatorem, instalacją elektryczną. Przykrą sytuacją, która też często spotyka właścicieli i użytkowników aut, jest zamarzanie wody w paliwie. Przed takimi niespodziankami można przeważnie się zabezpieczyć, odpowiednio przygotowując zawczasu nasze auto.
Zacznijmy więc od akumulatora. Jego żywotność wynosi przeważnie ok. 5-6 lat. Wielu kierowców w Polsce używa ich jednak do momentu całkowitego zużycia. Jak przygotować akumulator do zimy? Kontrolując jego stan, należy przede wszystkim sprawdzić poziom elektrolitu. Jego stan z czasem zmniejsza się, a tym samym spada sprawność akumulatora. W efekcie, podczas obniżenia czy skoków temperatur, mogą pojawić się problemy z odpaleniem silnika. Ilość elektrolitu można uzupełnić, najlepiej dolewając wodę destylowaną do poziomu, wskazanego na obudowie. Przy okazji warto dodatkowo doładować akumulator. Istotne jest również przeczyszczenie klem (zacisków akumulatorowych), ponieważ zbierający się na nich osad w postaci brudu i utleniającego się metalu może powodować przerwy w obwodzie elektrycznym. Sprawdzonym rozwiązaniem jest nasmarowanie tych elementów wazeliną techniczną. W przypadku najostrzejszych mrozów, warto zabrać akumulator do domu.
W starszych samochodach, elementem newralgicznym, oprócz akumulatora, bywa również skorodowana instalacja elektryczna. Przy zwiększonej wilgotności, mogą powstać przerwy w obwodzie elektrycznym, które uniemożliwiają uruchomienie auta. Aby uniknąć nieprzyjemnych awarii, można zabezpieczyć instalację przed zimą odpowiednimi preparatami. Problemem, który często spotyka kierowców jeszcze przed próbą uruchomienia pojazdu, jest jego otwarcie. Przed sezonem zimowym warto zastosować specjalne preparaty do konserwacji zamków oraz nasmarować uszczelki w drzwiach. Na przykład przecierając gliceryną dostępną m.in. w drogeriach.
Problemy z paliwem nie tylko w dieslach
Zamarzająca woda w paliwie to wyjątkowo nieprzyjemna niespodzianka, jaka może spotkać kierowcę, próbującego uruchomić samochód podczas mrozu. Wbrew pozorom takie komplikacje mogą przytrafić się nawet przy małych mrozach. Gdy temperatura spadnie delikatnie poniżej zera, przy gruncie zwykle jest o kilka stopni niższa. Miejsce, w którym zamarza paliwo, jest często trudne do zlokalizowania. Jedynym możliwym sposobem usunięcia tego problemu jest wówczas odholowanie samochodu do ogrzewanego pomieszczenia. Dlatego znacznie łatwiej zapobiegać takim problemom. Jak to zrobić? Powinniśmy przede wszystkim kupować benzynę na zaufanej stacji lub w renomowanych sieciach, gdzie kontrole jakości są częściej przeprowadzane. Można także stosować preparaty wiążące wodę w paliwie. Są one dostępne na stacjach benzynowych i w sklepach motoryzacyjnych. Taki preparat najlepiej wlać do baku przed zatankowaniem. Mamy wtedy większą pewność, że problem zamarzającej wody nie wystąpi. Właściciele samochodów z silnikiem diesla powinni dodatkowo pamiętać, że istnieją dwa rodzaje oleju napędowego: letni i zimowy, różniące się składem. Kierowcy, którzy używają swoich samochodów okazjonalnie, powinni wziąć pod uwagę, że jeżeli tankowali swój pojazd jeszcze na długo przed wystąpieniem mrozów, to w ich letnim paliwie mogła wytrącić się parafina. W takiej sytuacji uruchomienie silnika może się nie udać bez profesjonalnej pomocy.
Przeczytaj także:
Przygotowanie samochodu do zimy: o czym pamiętać?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
bezpieczna jazda, posiadanie samochodu, zima, porady na zimę, samochód zimą, poziom ciśnienie w oponach, opony zimowe