Samochody elektryczne mniej popularne niż rowery?
2025-04-16 00:11
Przeczytaj także: Ile średnich pensji potrzeba na nowy samochód elektryczny? A ile na używany?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakie napędy dominują w samochodach posiadanych przez Europejczyków?
- Dlaczego nie decydujemy się na zakup samochodów elektrycznych?
- Jakie środki transportu najbardziej zyskują na znaczeniu?
Samochody o napędzie spalinowym wciąż stanowią większość w Europie
Mimo wprowadzenia przez Unię Europejską szeregu ustaw i rozporządzeń mających na celu promowanie pojazdów elektrycznych i zrównoważonej mobilności, Europejczycy wciąż poruszają się po drogach głównie samochodami spalinowymi. Jak pokazują wyniki badania Mobility Barometer, 52% Europejczyków posiada samochód z napędem benzynowym, 35% to posiadacze dieselów, a zaledwie 3% ma samochód w pełni elektryczny.
fot. mat. prasowe
Układy napędowe
Europejczycy wciąż poruszają się po drogach głównie samochodami spalinowymi
Chociaż zainteresowanie zakupem pojazdów elektrycznych (27%) wciąż jest wysokie, zauważalny jest lekki spadek (o 2 p.p.) w porównaniu do poprzednich lat.
fot. mat. prasowe
Plany zakupowe
Zainteresowanie zakupem pojazdów elektrycznych (27%) wciąż jest wysokie
Głównymi barierami, z powodu których Europejczycy nie chcą kupować samochodów elektrycznych, są wysokie koszty (51% badanych) oraz problemy z infrastrukturą ładowania (26%), a konkretnie:
- brak możliwości instalacji punktów ładowania w domu (22% wskazań),
- zbyt mała liczba publicznych punktów ładowania (11%),
- brak punktów ładowania w biurze (9%).
fot. mat. prasowe
Bariery zakupu samochodu elektrycznego
Głównymi barierami, z powodu których Europejczycy nie chcą kupować samochodów elektrycznych, są wysokie koszty
Zmiana nawyków mobilności w kierunku bardziej zrównoważonych opcji
Chociaż głównym środkiem transportu w Europie wciąż pozostaje samochód (84% użytkowników), to na znaczeniu zyskują również inne sposoby przemieszczania się. Okazuje się, że obywatele państw europejskich lubią chodzić i robią to przez cały tydzień (95%). Największa liczba osób wybiera właśnie tę metodę dotarcia do celu w Hiszpanii i Czechach (98%). Natomiast w Austrii zanotowano wzrost użycia rowerów elektrycznych (5 p.p.) oraz hulajnóg i to o 6 p.p.
fot. mat. prasowe
Sposoby transportu wykorzystywane ogółem
Obywatele państw europejskich lubią chodzić i robią to przez cały tydzień (95%)
Niestety głównym powodem zmiany nawyków dotyczących mobilności nie jest wcale troska o środowisko (na co wskazało 23% badanych), a względy ekonomiczne (32%), co w dużej mierze sygnalizują badani z Belgii, Francji i Niemiec.
Jednak, aby nie rysować przyszłości w tak ponurych barwach, zamiary Europejczyków na kolejne 12 miesięcy są dość optymistyczne. Chodzenie wciąż będzie plasowało się na pierwszym miejscu. Chęć korzystania z rowerów elektrycznych wzbudza duży entuzjazm we Francji (34%), Belgii (31%) i Niemczech (24%). Natomiast Włosi (34%) i Portugalczycy (30%) deklarują zamiar jazdy na standardowym rowerze częściej niż do tej pory.
fot. mat. prasowe
Chęć korzystania z poszczególnych środków transportu
Największy entuzjazm wzbudzają rowery elektryczne
Wzrost popularności alternatywnych środków transportu
W Europie rośnie popularność rowerów elektrycznych oraz innych form tzw. alternatywnej mobilności (np. hulajnogi elektryczne, transport publiczny). Badani zostali zapytani o to, czy ich częstotliwość korzystania z różnych środków transportu zmieniła się w okresie 5 lat. Największą deltę dodatnią wykazały trzy odpowiedzi:
- chodzenie (+21 p.p.),
- własny rower elektryczny (+16 p.p.)
- transport publiczny (+11 p.p.).
W szczególności w Niemczech (+34 p.p.), Belgii (+25 p.p.) i Francji (+23 p.p.) odnotowano znaczny wzrost użytkowania rowerów elektrycznych.
fot. mat. prasowe
Częstotliwość użytkowania poszczególnych środków transportu
W Europie rośnie popularność rowerów elektrycznych
Wzrost zainteresowania usługami ubezpieczeniowymi i asystenckimi dla nowych form mobilności
Ponad połowa właścicieli rowerów rozważyłaby wykupienie ubezpieczenia lub assistance, co odzwierciedla rosnące znaczenie tych nowych form mobilności w codziennym życiu ludzi. Główną motywacją jest uzyskanie pomocy w razie wypadku lub awarii – najwyższe zainteresowanie odnotowano we Włoszech (44%) oraz Portugalii i Belgii (43%). Czynnikiem decydującym o zakupie jest także aspekt finansowy – cena posiadanego roweru (27%) oraz to, czy jest nowy (20%).
fot. mat. prasowe
Zainteresowanie assistance rowerowym
Ponad połowa właścicieli rowerów rozważyłaby wykupienie ubezpieczenia lub assistance
Samochody elektryczne już nie takie modne? Wyniki badania Mobility Barometer od Europ Assistance - podsumowanie
Przeprowadzone badanie pokazuje, że na europejskich drogach w dalszym ciągu przeważają samochody spalinowe. Boom na auta elektryczne i hybrydowe, który można było obserwować do nie dawna przeżywa obecnie spadek. Wyniki pokazują również, że Europejczycy coraz chętniej decydują się na mikromobilność (rowery, hulajnogi, chodzenie). Co prawda mobilność w Europie przechodzi transformację w kierunku bardziej zrównoważonych i różnorodnych form transportu, ale na daną chwilę jest to podyktowane głównie chęcią zaoszczędzenia pieniędzy.
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 17.12.2024-13.01.2025 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Czechach i Szwajcarii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1000 osób. Łącznie wzięło w nim udział 9 000 osób.
![Jak kupić dobry, używany samochód elektryczny? [© pixabay.com] Jak kupić dobry, używany samochód elektryczny?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakup-samochodu-elektrycznego/Jak-kupic-dobry-uzywany-samochod-elektryczny-260001-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)