eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneSamochody elektryczne mniej popularne niż rowery?

Samochody elektryczne mniej popularne niż rowery?

2025-04-16 00:11

Samochody elektryczne mniej popularne niż rowery?

Samochody elektryczne mniej popularne niż rowery? © Freepik

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Wprawdzie na rynku pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych, to jednak okazuje się, że ich popularność ciągle jest ograniczona. Potwierdzeniem tego są wyniki najnowszego badania "Mobility Barometer" od Europ Assistance. Opracowanie potwierdza, że Europejczycy nadal przemierzają drogi autami wyposażonymi w silniki spalinowe, a jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, to bardziej skłonni są zdecydować się na rower niż na napędzane energią elektryczną auto.

Przeczytaj także: Ile średnich pensji potrzeba na nowy samochód elektryczny? A ile na używany?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie napędy dominują w samochodach posiadanych przez Europejczyków?
  • Dlaczego nie decydujemy się na zakup samochodów elektrycznych?
  • Jakie środki transportu najbardziej zyskują na znaczeniu?

Samochody o napędzie spalinowym wciąż stanowią większość w Europie


Mimo wprowadzenia przez Unię Europejską szeregu ustaw i rozporządzeń mających na celu promowanie pojazdów elektrycznych i zrównoważonej mobilności, Europejczycy wciąż poruszają się po drogach głównie samochodami spalinowymi. Jak pokazują wyniki badania Mobility Barometer, 52% Europejczyków posiada samochód z napędem benzynowym, 35% to posiadacze dieselów, a zaledwie 3% ma samochód w pełni elektryczny.

fot. mat. prasowe

Układy napędowe

Europejczycy wciąż poruszają się po drogach głównie samochodami spalinowymi


Chociaż zainteresowanie zakupem pojazdów elektrycznych (27%) wciąż jest wysokie, zauważalny jest lekki spadek (o 2 p.p.) w porównaniu do poprzednich lat.

fot. mat. prasowe

Plany zakupowe

Zainteresowanie zakupem pojazdów elektrycznych (27%) wciąż jest wysokie


Głównymi barierami, z powodu których Europejczycy nie chcą kupować samochodów elektrycznych, są wysokie koszty (51% badanych) oraz problemy z infrastrukturą ładowania (26%), a konkretnie:
  • brak możliwości instalacji punktów ładowania w domu (22% wskazań),
  • zbyt mała liczba publicznych punktów ładowania (11%),
  • brak punktów ładowania w biurze (9%).

fot. mat. prasowe

Bariery zakupu samochodu elektrycznego

Głównymi barierami, z powodu których Europejczycy nie chcą kupować samochodów elektrycznych, są wysokie koszty


Zmiana nawyków mobilności w kierunku bardziej zrównoważonych opcji


Chociaż głównym środkiem transportu w Europie wciąż pozostaje samochód (84% użytkowników), to na znaczeniu zyskują również inne sposoby przemieszczania się. Okazuje się, że obywatele państw europejskich lubią chodzić i robią to przez cały tydzień (95%). Największa liczba osób wybiera właśnie tę metodę dotarcia do celu w Hiszpanii i Czechach (98%). Natomiast w Austrii zanotowano wzrost użycia rowerów elektrycznych (5 p.p.) oraz hulajnóg i to o 6 p.p.

fot. mat. prasowe

Sposoby transportu wykorzystywane ogółem

Obywatele państw europejskich lubią chodzić i robią to przez cały tydzień (95%)


Niestety głównym powodem zmiany nawyków dotyczących mobilności nie jest wcale troska o środowisko (na co wskazało 23% badanych), a względy ekonomiczne (32%), co w dużej mierze sygnalizują badani z Belgii, Francji i Niemiec.

Jednak, aby nie rysować przyszłości w tak ponurych barwach, zamiary Europejczyków na kolejne 12 miesięcy są dość optymistyczne. Chodzenie wciąż będzie plasowało się na pierwszym miejscu. Chęć korzystania z rowerów elektrycznych wzbudza duży entuzjazm we Francji (34%), Belgii (31%) i Niemczech (24%). Natomiast Włosi (34%) i Portugalczycy (30%) deklarują zamiar jazdy na standardowym rowerze częściej niż do tej pory.

fot. mat. prasowe

Chęć korzystania z poszczególnych środków transportu

Największy entuzjazm wzbudzają rowery elektryczne


Wzrost popularności alternatywnych środków transportu


W Europie rośnie popularność rowerów elektrycznych oraz innych form tzw. alternatywnej mobilności (np. hulajnogi elektryczne, transport publiczny). Badani zostali zapytani o to, czy ich częstotliwość korzystania z różnych środków transportu zmieniła się w okresie 5 lat. Największą deltę dodatnią wykazały trzy odpowiedzi:
  • chodzenie (+21 p.p.),
  • własny rower elektryczny (+16 p.p.)
  • transport publiczny (+11 p.p.).

W szczególności w Niemczech (+34 p.p.), Belgii (+25 p.p.) i Francji (+23 p.p.) odnotowano znaczny wzrost użytkowania rowerów elektrycznych.

fot. mat. prasowe

Częstotliwość użytkowania poszczególnych środków transportu

W Europie rośnie popularność rowerów elektrycznych


Wzrost zainteresowania usługami ubezpieczeniowymi i asystenckimi dla nowych form mobilności


Ponad połowa właścicieli rowerów rozważyłaby wykupienie ubezpieczenia lub assistance, co odzwierciedla rosnące znaczenie tych nowych form mobilności w codziennym życiu ludzi. Główną motywacją jest uzyskanie pomocy w razie wypadku lub awarii – najwyższe zainteresowanie odnotowano we Włoszech (44%) oraz Portugalii i Belgii (43%). Czynnikiem decydującym o zakupie jest także aspekt finansowy – cena posiadanego roweru (27%) oraz to, czy jest nowy (20%).

fot. mat. prasowe

Zainteresowanie assistance rowerowym

Ponad połowa właścicieli rowerów rozważyłaby wykupienie ubezpieczenia lub assistance


Samochody elektryczne już nie takie modne? Wyniki badania Mobility Barometer od Europ Assistance - podsumowanie


Przeprowadzone badanie pokazuje, że na europejskich drogach w dalszym ciągu przeważają samochody spalinowe. Boom na auta elektryczne i hybrydowe, który można było obserwować do nie dawna przeżywa obecnie spadek. Wyniki pokazują również, że Europejczycy coraz chętniej decydują się na mikromobilność (rowery, hulajnogi, chodzenie). Co prawda mobilność w Europie przechodzi transformację w kierunku bardziej zrównoważonych i różnorodnych form transportu, ale na daną chwilę jest to podyktowane głównie chęcią zaoszczędzenia pieniędzy.

Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 17.12.2024-13.01.2025 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Czechach i Szwajcarii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1000 osób. Łącznie wzięło w nim udział 9 000 osób.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: