eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneLicznik Elektromobilności: ponad 9 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania

Licznik Elektromobilności: ponad 9 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania

2025-03-21 11:46

Licznik Elektromobilności: ponad 9 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania

W Polsce jest ponad 9 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania © Freepik

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

150 953 osobowe samochody BEV i PHEV jeździły po polskich drogach na koniec lutego 2025 roku - wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA. Liczba punktów ładowania wynosi obecnie 9 125.

Przeczytaj także: Licznik Elektromobilności: czy na polskim rynku ciężarówek elektrycznych w 2025 r. dojdzie do przełomu?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Ile samochodów całkowicie elektrycznych jeździło po polskich drogach na koniec lutego 2025?
  • Ile jest punktów ładowania pojazdów elektrycznych?
  • Ile zarejestrowano nowych i używanych pojazdów elektrycznych?


Na koniec lutego flota samochodów osobowych z napędem elektrycznym liczyła 150 953 sztuk. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) wynosiła 76 384 szt., a hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 74 569 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 8 451 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lutego składała się z 23 880 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 1 014 635 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 512 szt. (z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1423 szt., zaś wodorowe – 89 szt.).

fot. mat. prasowe

Licznik Elektromobilności - luty 2025

Według danych z końca lutego 2025 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 84 802 osobowe i użytkowe samochody całkowicie elektryczne (BEV).


Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec lutego 2025 r. w Polsce funkcjonowało 9 125 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 31% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Od początku roku w Polsce przybyło prawie 500 nowych punktów ładowania, z czego niemal połowę stanowiły szybkie punkty DC – ich udział w polskiej sieci infrastruktury ogólnodostępnej systematycznie wzrasta. Impuls do znacznie szybszej rozbudowy punktów DC mogą stanowić dwa nowe programy wsparcia, których regulaminy poznaliśmy w ubiegłym tygodniu. Nabory zostaną uruchomione pod koniec marca. Oba programy są od siebie niezależne, ale ich efektywność rynkowa zależy od odpowiedniej koordynacji naborów. W wielu lokalizacjach, zwłaszcza tranzytowych wzdłuż sieci TEN-T, dopłaty do punktów ładowania powinny zostać skorelowane z dofinasowaniem przyłącza wysokiej mocy. W tym kontekście, biorąc pod uwagę znacznie krótszy czas trwania konkursu na wsparcie infrastruktury ładowania (ma trwać do końca sierpnia, zaś nabór dotyczący przyłączy do końca grudnia), kwestią kluczową będzie w szczególności odpowiednio sprawne procedowanie złożonych wniosków przez NFOŚIGW. Charakter naboru w ramach programu dopłat do infrastruktury ładowania sprawia również, że potencjalni beneficjenci powinni we wnioskach racjonalnie określić kwotę oczekiwanego dofinansowania, aby zwiększyć swoje szanse w konkursie – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

Luty okazał się być bardzo dobrym miesiącem rejestracji zarówno nowych jak i używanych pojazdów. Jeżeli chodzi o wyniki nowych pojazdów, efektem wzrostu jest zapewne wprowadzenie nowego programu wsparcia – NaszEauto, a tylko w ciągu kilku pierwszych tygodni funkcjonowania tego programu wpłynęło ponad 1300 wniosków. Znacznie wzrosła liczba rejestracji hybryd plug-in, ale to też nie dziwi, bo w związku z zaostrzeniem celów emisyjnych, które muszą zostać spełnione w 2025 roku, producenci przygotowali bardzo dobrą ofertę na te modele pojazdów. Nieco gorsza sytuacja jest w przypadku samochodów dostawczych – w ciągu dwóch pierwszych miesięcy bieżącego roku – w porównaniu z rokiem ubiegłym – liczba rejestracji tych pojazdów spadła. Tu przyczyną spadków jest zapewne zakończenie programu wsparcia Mój Elektryk. Warto odnotować bardzo dynamiczne wzrosty w segmencie elektrycznych motocykli, motorowerów i pojazdów mikro, a także pojazdów wodorowych. Na zakończenie należy też zaznaczyć, że w Polsce przekroczyliśmy liczbę miliona sztuk zarejestrowanych osobowych i dostawczych samochodów hybrydowych, co więcej – ilość tych pojazdów dynamicznie i sukcesywnie rośnie – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Licznik Elektromobilności: ponad 9 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania

    nikka22 / 2025-03-22 12:05:16

    Nowe przepisy sprawiają, że stacje ładowania muszą być instalowane na dużych parkingach, co jest dobrą wiadomością dla kierowców elektryków. Ostatnio natrafiłem na blog Lenergizee, gdzie opisano, że pewne modele ładowarek można umieszczać niemal w dowolnym miejscu, co znacznie zwiększa ich użyteczność. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: