Śmiertelne wypadki drogowe na drogach UE. Są najnowsze statystyki
2025-03-19 08:46
Przeczytaj także: Poprawiliśmy bezpieczeństwo na drodze. Pomogły wysokie mandaty?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Które z krajów cieszą się najwyższym bezpieczeństwem na drodze?
- Które drogi stanowią największe zagrożenie?
- Którzy uczestnicy ruchu drogowego są w największym stopniu narażeni na niebezpieczeństwa?
Rozbieżne tendencje w poszczególnych państwach członkowskich
Postępy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej UE pozostają nierównomierne - niektóre państwa poczyniły znaczne postępy, podczas gdy inne walczą o zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych. W ciągu ostatnich pięciu lat Grecja, Hiszpania, Francja i Włochy odnotowały niewielki spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, podczas gdy Irlandia i Estonia odnotowały wzrost – chociaż roczne wahania w mniejszych krajach są zazwyczaj bardziej wyraźne. Poprawę odnotowały natomiast Bułgaria, Dania, Litwa, Polska i Słowenia.
Szwecja i Dania pozostają najbezpieczniejszymi krajami pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, z niskim wskaźnikiem śmiertelności wynoszącym odpowiednio 20 i 24 zgony na milion mieszkańców. Tymczasem Rumunia (77/mln) i Bułgaria (74/mln), które nadal mają jedne z najwyższych wskaźników śmiertelności, poczyniły znaczne postępy w zmniejszaniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, przy czym od 2019 r. liczba ta spadła o ponad 20%. Średnia unijna to 44 ofiary śmiertelne wypadków drogowych na milion mieszkańców.
fot. mat. prasowe
Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – wstępne dane za 2024 r.
W ubiegłym roku w wypadkach drogowych w UE zginęło około 19 800 osób
Najbardziej dotknięte grupy i czynniki ryzyka
Największym zagrożeniem nadal są drogi wiejskie – na tych drogach ginie 52 proc. osób. Większość ofiar śmiertelnych wypadków drogowych (77%) dotyczy mężczyzn, podczas gdy osoby starsze (65+) i młodzi ludzie (18-24) są szczególnie wrażliwymi użytkownikami dróg.
Największą liczbę ofiar śmiertelnych stanowią pasażerowie samochodów, a następnie motocykliści (20 %), piesi (18 %) i rowerzyści (10 %). Wrażliwi użytkownicy dróg, w tym piesi, rowerzyści i motocykliści, stanowią prawie 70 % ofiar śmiertelnych w miastach, co podkreśla pilną potrzebę poprawy środków bezpieczeństwa w celu ich ochrony.
Kontekst
W 2018 r. UE wyznaczyła sobie cel zmniejszenia o 50 % liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych – i po raz pierwszy również poważnych obrażeń – do 2030 r. Zostało to określone w opracowanym przez Komisję strategicznym planie działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego i unijnych ramach polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego nalata 2021–2030, w których określono również plany bezpieczeństwa ruchu drogowego mające na celu osiągnięcie zerowej liczby ofiar śmiertelnych na drogach do 2050 r. („wizja zero”).
W marcu 2023 r. Komisja przedstawiła pakiet wniosków dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zaktualizowane wymogi dotyczące praw jazdy i lepszego transgranicznego egzekwowania przepisów ruchu drogowego. Aby jeszcze bardziej przyczynić się do tych wysiłków, Komisja wkrótce przyjmie nowe wnioski dotyczące zmiany przepisów w zakresie zdatności do ruchu drogowego, mające na celu zmniejszenie liczby niebezpiecznych pojazdów na drogach UE i związanych z nimi wypadków.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego było również kluczowym elementem inicjatyw UE w zakresie polityki mobilności, w tym strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, nowego rozporządzenia w sprawie TEN-T i ram mobilności miejskiej.
Wraz z dzisiejszymi statystykami Europejskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opublikowało również nowe roczne sprawozdanie statystyczne zawierające dane do 2023 r. oraz szczegółowe sprawozdania tematyczne dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do dzieci, kierowców zawodowych i kultury bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Chociaż zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 3% jest krokiem we właściwym kierunku, to nie wystarczy. Każdego roku na naszych drogach ginie zbyt wiele osób. Musimy przyspieszyć wysiłki na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności w odniesieniu do niechronionych użytkowników dróg oraz na obszarach wysokiego ryzyka, takich jak drogi wiejskie. Każda śmierć jest o jedną za dużo, a my pozostajemy zaangażowani w osiągnięcie naszego celu Vision Zero – powiedział Apostolos Dzidzikostas, komisarz do spraw zrównoważonego transportu i turystyki.
![Śmiertelne wypadki drogowe kosztują nie tylko życie [© pixabay.com] Śmiertelne wypadki drogowe kosztują nie tylko życie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wypadek-drogowy/Smiertelne-wypadki-drogowe-kosztuja-nie-tylko-zycie-245997-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)