eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneUżywane samochody elektryczne: czy to się sprzedaje?

Używane samochody elektryczne: czy to się sprzedaje?

2025-02-14 09:10

Używane samochody elektryczne: czy to się sprzedaje?

Jakie samochody elektryczne jeżdżą po polskich drogach? © Freepik

W ramach programu "Mój Elektryk" udzielono wsparcia na zakup około 25 tysięcy pojazdów elektrycznych w kwocie blisko 660 mln zł. Od 1 września 2024 roku program został wstrzymany, a teraz zastąpiły go dopłaty w ramach nowego programu NaszEauto. Czy wychodzi on naprzeciw potrzebom Polaków, jeżeli rodzimy rynek samochodów prywatnych bazuje głównie na pojazdach używanych?

Przeczytaj także: Mój Elektryk przestał działać. Jakie konsekwencje?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Co daje swoim beneficjentom program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych NaszEauto?
  • Jaka część używanych elektryków to auta importowane?
  • Która marka używanych elektryków jest w Polsce najbardziej popularna?

Od początku lutego w Polsce obowiązuje nowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych NaszEauto, którego celem jest wsparcie rozwoju elektromobilności oraz zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych w Polsce. Takie programy działają również m.in. w Czechach, wcześniej funkcjonowały też np. w Belgii, Francji, Finlandii i Szwecji. Wprowadzenie dopłat do elektryków rozważają władze unijne. Program NaszEauto umożliwia otrzymanie dotacji w wysokości nawet do 40 tys. zł na samochód, którego cena nie przekracza 225 tys. zł netto, ale dotyczy wyłącznie zakupu nowych pojazdów.
Program dopłat w tej formie nie odpowiada obecnym potrzebom rynku samochodów prywatnych, który skupia się głównie na pojazdach używanych. Rynek nowych samochodów (ponad 70% transakcji to sprzedaż do biznesu), zdominowany przez firmy, floty i wypożyczalnie, jest wrażliwy na dopłaty tylko w kontekście decyzji kosztowych, a same dopłaty wspierają bardziej producentów niż nabywców – dla przykładu wycofanie dopłat przez niemiecki rząd wywołało falę obniżek cen elektryków u różnych producentów – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska, firmy dostarczającej użytkownikom raporty o historii używanych samochodów z wiarygodnych oraz certyfikowanych źródeł, działającej w Europie od 17 lat.

Jakie samochody elektryczne jeżdżą po polskich drogach?

Przeciętny używany elektryk w Polsce ma 3 lata i 56 tys. kilometrów przebiegu. Co piąty to Tesla.


Tylko ⅕ polskich używanych elektryków to auta importowane


Baza danych CARFAX obejmuje aż 23 mln używanych samochodów w Polsce, a auta elektryczne stanowią wśród nich 0,3 proc. (76,3 tys.). Przeciętny elektryk z drugiej ręki ma tylko trzy lata, a jego przebieg jest niewielki i wynosi 56 tys. kilometrów. Jedynie co 4. był kiedyś uszkodzony. Niewiele ponad ⅕ pochodzi z importu.

Dla porównania, w przypadku ogółu samochodów używanych przeciętny wiek wynosi piętnaście lat, a przebieg – 219 tys. kilometrów. Uszkodzenia odnotowano w przypadku 38 proc. Prawie 60 proc. zostało sprowadzonych z zagranicy.

Dużą różnicę widać w przypadku odsetka używanych aut dotkniętych różnego rodzaju ryzykami, na które przed zakupem danego pojazdu warto zwrócić szczególną uwagę. Mogą to być zarówno wcześniejsze szkody, jak i niejasności w historii, np. nietypowy przebieg, mogący sugerować, że ktoś ingerował we wskazania licznika lub błędnie je podał. W przypadku ogółu używanych samochodów w Polsce jest to aż 70 proc., natomiast wśród aut elektrycznych – 40 proc.
Pomimo wyższego poziomu bezpieczeństwa użytkowania (rozbudowane systemy bezpieczeństwa czynnego) oraz niższego ryzyka związanego z historią pojazdu (jak wynika z danych statystycznych CARFAX), rynek używanych samochodów elektrycznych nie rozwija się w Polsce dynamicznie. Polacy wciąż nie są przekonani, czy używany samochód elektryczny jest odpowiednim zakupem do zapewnienia mobilności rodzinie. Wydaje się, że składa się na to szereg czynników, w tym przede wszystkim: obawa przed realnymi kosztami utrzymania (ewentualna wymiana baterii to koszt, który stawia pod znakiem zapytania sens takiej operacji, a degradacja baterii w kilkuletnim pojeździe postępuje bardzo szybko); brak rozwiniętej infrastruktury ładowania wraz z brakiem oznak jej szybkiego rozwoju (zdecydowana większość Polaków może mieć bardzo utrudniony dostęp do ładowania pojazdów w domu – mieszkamy w blokach!), co w zasadzie wyklucza samochód elektryczny z roli podstawowego środka transportu dla polskiej rodziny; oraz – co również bardzo istotne – nieprzewidywalna cena odsprzedaży wraz z wątpliwościami co do możliwości odsprzedaży w oczekiwanej zwyczajowo dla pojazdów konwencjonalnych cenie po kilku latach użytkowania – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska. – Nasz rynek nie różni się pod tym względem szczególnie od innych w Europie. Za przykład niech posłuży rynek norweski, gdzie tylko 19 proc. transakcji na rynku samochodów używanych to auta elektryczne przy ponad 90 proc. ich udziału we flocie.

Tesla najpopularniejszym używanym elektrykiem w Polsce


Prawie ⅕ używanych aut elektrycznych w Polsce stanowią Tesle. Ich przeciętny wiek to trzy lata, a przebieg – 79 tys. kilometrów. Druga pod względem popularności, z 9-procentowym udziałem, jest marka Nissan (średnio 5 lat, 80 tys. km przebiegu). Kolejne miejsca zajmują:
  • BMW – 8 proc.; średnio 4 lata i 59 tys. kilometrów przebiegu,
  • Mercedes – 7 proc.; średnio 1 rok i 27 tys. kilometrów przebiegu,
  • Volkswagen – 6 proc.; średnio 2 lata i 42 tys. kilometrów przebiegu.

Jedyną z tych marek, która również pojawia się w zestawieniu najpopularniejszych wśród wszystkich używanych samochodów w Polsce, jest Volkswagen:
  • Volkswagen – 12 proc.; średnio 18 lat i 258 tys. kilometrów przebiegu,
  • Opel – 9 proc.; średnio 17 lat i 220 tys. kilometrów przebiegu,
  • Ford – 7 proc.; średnio 14 lat i 206 kilometrów przebiegu,
  • Toyota – 7 proc.; średnio 13 lat i 182 tys. kilometrów przebiegu,
  • Renault – 7 proc.; średnio 15 lat i 229 tys. kilometrów przebiegu.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Używane samochody elektryczne: czy to się sprzedaje?

    nikka22 / 2025-03-10 13:34:01

    Trudno powiedzieć, każdy woli nowy samochód ale jedno jest pewne nie ma już problemu z ładowaniem tych aut. Nowe przepisy nakazują instalację ładowarek na dużych parkingach, co potwierdzono na stronie lenergizee. Oznacza to, że od nowego roku pod każdym większym sklepem powinny one już funkcjonować. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: