eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneRejestracja samochodu: czego nie pokazują statystyki?

Rejestracja samochodu: czego nie pokazują statystyki?

2024-09-05 10:35

Rejestracja samochodu: czego nie pokazują statystyki?

Nowe auta trafiają głównie do dużych miast © senivpetro na Freepik

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jeśli zagłębić się w statystyki dotyczące rejestracji nowych samochodów w naszym kraju, to można odnieść wrażenie, że auta kupują głównie mieszkańcy największych miast - Warszawy, Krakowa, Poznania, Wrocławia, Gdańska i Katowic. Taka interpretacja nie do końca jednak odzwierciedla rzeczywistość. Jak jest naprawdę, wyjaśniają eksperci OTOMOTO Lease.

Przeczytaj także: 7 prognoz dla rynku motoryzacyjnego na II półrocze 2023

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • W których miastach odnotowuje się największą liczbę rejestracji nowych samochodów?
  • Jakie zjawisko „miesza” w statystykach rejestracji?
  • Ile kosztuje zarejestrowanie auta przez pełnomocnika?

Analizując dane odnośnie liczby rejestracji nowych samochodów w Polsce można odnieść wrażenie, że tego typu pojazdy kupują mieszkańcy tylko kilku dużych miast. Na pierwszym miejscu jest oczywiście miasto stołeczne Warszawa, gdzie w pierwszych siedmiu miesiącach br. urzędy wydały tablice dla niemal 81 tys. nowych aut. Liczbą ponad 10 tys. rejestracji mogą też pochwalić się Kraków (niemal 20 tysięcy w 7 miesięcy), Poznań i Wrocław (po ok. 18 tys.), a także Gdańsk i Katowice – wynika z analizy OTOMOTO Lease (dawny Carsmile).

fot. mat. prasowe

Rejestracje nowych aut wg miasta

Nowymi samochodami interesują się przede wszystkim mieszkańcy miast wojewódzkich


Nowe auta trafiają do dużych miast


Dane o ruchu na naszej platformie internetowej wskazują, że nowymi samochodami interesują się przede wszystkim mieszkańcy miast wojewódzkich, a także mniejszych miejscowości należących do dużych aglomeracji. W przypadku aglomeracji warszawskiej są to przykładowo: Pruszków, Legionowo czy Piaseczno. W pozostałych lokalizacjach, położonych poza metropoliami, większym zainteresowaniem cieszą się auta używane – zauważa Michał Knitter, współtwórca platformy OTOMOTO Lease.

Firmy leasingowe „mieszają” w statystykach


Koncentracja rejestracji w kilku największych miastach nie wynika jednak tylko z geograficznego rozlokowania nabywców nowych samochodów. Ponieważ zakup ponad połowy nowych aut w Polsce finansowany jest leasingiem lub ma formę wynajmu długoterminowego – pojazdy te rejestrowane są przez firmy leasingowe lub CFM (z ang. Car Fleet Management), a klient odbiera samochód wraz z dowodem rejestracyjnym.
W przypadku leasingu oraz wynajmu długoterminowego auta rejestrowane są w miastach, w których firmy finansujące zakup mają swoje siedziby lub oddziały. W większych miejscowościach, na przykład w Warszawie, jest dodatkowo możliwość wyboru urzędu, w którym pojazd zostanie zarejestrowany. W efekcie symbol miasta widoczny na tablicy rejestracyjnej często jest zupełnie inny niż miejsce zamieszkania nabywcy pojazdu – wyjaśnia Michał Kopera, starszy specjalista ds. procesów operacyjnych w OTOMOTO Lease.

Rejestracji samochodu może dokonać pełnomocnik – ile to kosztuje?


Opłata za rejestrację samochodu z nowymi tablicami wynosi 160 zł. W przypadku tablic indywidulanych koszt rośnie do 1080 zł. Opłaty te obejmują cały proces, czyli: rejestrację pojazdu oraz wydanie „twardego” dowodu. Jeśli właściciel auta nie korzysta z leasingu czy wynajmu, a jednocześnie nie ma czasu, aby osobiście załatwić sprawy w urzędzie, może to zlecić pełnomocnikowi. Opłata urzędowa związana z udzieleniem pełnomocnictwa wynosi 17 zł. Za usługę rejestracji samochodu na zlecenie trzeba już jednak zapłacić kilkaset złotych (z cennika firmy rejestrator.pl wynika, że koszt wynosi od 199 do 599 zł w zależności od zakresu pomocy). Usługa ta zyskuje coraz większą popularność, choć za kilka lat może stracić sens.

Na e-rejestrację poczekamy do 2026 roku


Przypomnijmy, że pod koniec 2026 w Polsce ma ruszyć e-rejestracja pojazdów. Dla profesjonalnych uczestników rynku, czyli firm finansujących, dealerów czy producentów, cyfrowa usługa rejestracji pojazdów ma być dostępna przez API, czyli cyfrową „wtyczkę” za pośrednictwem której firma połączy się z CEPiKiem. Z kolei dla użytkowników prywatnych ma być stworzona wersja „webowa”, zintegrowana z mObywatelem.

Użytkownik, który zarejestruje auto elektronicznie, będzie miał do wyboru, dostawę tablic rejestracyjnych kurierem lub ich osobisty odbiór w urzędzie. Proces rejestracji samochodu ma być w pełni elektroniczny – nawet dla osób korzystających z obsługi w urzędzie, papier zostanie całkowicie wyeliminowany.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: