Wakacyjne trasy pod lupą: gdzie fotoradar i bramki?
2024-07-15 09:29
Którędy najszybciej na wakacje? © Автошкола ТЕХНИКА z Pixabay
Przeczytaj także: Jaka trasa najlepsza na powrót z wakacji? Gdzie fotoradary i kontrole drogowe?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jaką trasę rekomendują eksperci Wrocławianom zmierzającym w kierunku Krynicy Zdroju?
- Ile kilometrów dzieli Poznań i Międzyzdroje?
- Które trasy na Mazury należą do najbardziej ekonomicznych?
Okazuje się, że wybór oczywisty nie istnieje - co więcej, komfort podróży zależy przede wszystkim od naszych indywidualnych upodobań. Spójrzmy na trasy wytyczone z takich miast jak Warszawa, Poznań i Wrocław - bazujące na danych z 5 maja tego roku, kiedy to system NaviExpert odnotował największy ruch na drogach, w związku z długim weekendem majowym.
Warszawa
Warszawa - Hel
fot. mat. prasowe
Warszawa - Hel
20 minut szybciej czy 33 zł w portfelu? Chcąc odpocząć na Helu, niezależnie od trasy, trzeba liczyć się z ponad 5 godzinami w aucie. Decydując się na ekonomiczną trasę krajową “siódemką”, po drodze miniemy: 1 fotoradar (Warszawa, ul. Pułkowa), 1 odcinkowy pomiar prędkości w Rekowie Górnym, 2 potencjalnie niebezpieczne miejsca oraz kontrolę drogową. Spalimy za to mniej paliwa (-33 zł*) i ominiemy spowolnienia na A1, na wysokości Pelplina (utrudnienia na węźle Kopytkowo - Pelplin).
Wybierając trasę rekomendowaną, wiodącą przez A2 i A1 będziemy na miejscu 20 minut szybciej odbędzie się to kosztem większej liczby pokonanych kilometrów i wyższych wydatków na paliwo. W tym przypadku czekają też na nas: 1 fotoradar (Warszawa, ul. Grójecka), wspomniany już pomiar odcinkowy w Rekowie Górnym oraz kilka kontroli drogowych.
W przypadku obu tras, nie unikniemy znaczących utrudnień w ruchu związanych z remontem na A1 - węzeł Gdańsk Południe.
Przypomnijmy, że od 1 lipca 2023 r. przejazd odcinkami rządowymi (A2 pomiędzy Koninem a Strykowem oraz A4 między Wrocławiem a Gliwicami) jest darmowy dla aut do 3,5 t. Natomiast AmberOne (A1 Gdańsk - Toruń) zniosła opłaty za przejazd dla aut osobowych 4 września ubiegłego roku. Bezpłatne przejazdy A1 potrwają przynajmniej do końca tego roku.
Warszawa – Krynica Zdrój
Podróż mieszkańcom stolicy w góry zajmie ponad 5 godzin. Najmniejsze zużycie paliwa zagwarantuje trasa ekonomiczna (S7, Kielce, DK73, Busko Zdrój, DW973, Żabno, DK75, Nowy Sącz), jadąc którą miniemy jeden odcinkowy pomiar prędkości (Falęcice - Nowy Gózd), jedną kamerę na światłach w Nowym Sączu (rondo Solidarności) oraz 3 fotoradary: Uszew (DK75) i 2 w Nowym Sączu (ul. Piłsudskiego i Nawojowska).
fot. mat. prasowe
Warszawa - Krynica Zdrój
Prawie 10 minut szybciej dojedziemy na miejsce trasą rekomendowaną (przez Miechów), w trakcie której natkniemy się na dokładnie tyle samo rejestratorów prędkości, co w przypadku trasy ekonomicznej. Najmniej korzystnie wypada typ trasy głównymi, gdzie poza większym zużyciem paliwa, dłuższym czasem przejazdu i większą liczbą pokonanych kilometrów, czekają nas także dodatkowe fotoradary w Michałowicach i w Krakowie.
Warszawa – Ruciane-Nida
Lubicie oszczędzać? Aż 52 kilometry i ponad 5 litrów benzyny zaoszczędzimy w zależności od tego, którą trasę ze stolicy na Mazury wybierzemy! Niestety, jeśli zdecydujemy się na wersję oszczędnościową, trzeba liczyć się z dłuższym czasem podróży. Jeżeli więc zależy nam na czasie, to do celu najszybciej dotrzemy trasą rekomendowaną lub najszybszą. Podróż będzie wtedy trwać odpowiednio 2 h 54 min. lub 2 h 43 min. W obu przypadkach można spotkać 2 kontrole drogowe i, to już pewne, 2 odcinkowe pomiary na S8 - jeszcze w Warszawie Łabiszyńska - Piłsudskiego oraz na wysokości Wyszkowa.
fot. mat. prasowe
Warszawa – Ruciane-Nida
Poznań
Poznań – Międzyzdroje
Ceniących czas z pewnością zainteresuje trasa rekomendowana. Choć podróż zajmie niecałe 3,5 godziny, to trzeba liczyć się płatnościami na bramkach - 40 zł (Jordanowo). Na trasie (A2, Międzyrzecz, S3, Szczecin) miniemy zaledwie 1 odcinkowy pomiar prędkości - A2 okolice Głogowskiej w Poznaniu.
fot. mat. prasowe
Poznań – Międzyzdroje
Poznań – Zakopane
Różnice w czasie i kosztach podróży są odczuwalne. Wybór numer jeden to droższa trasa rekomendowana, którą przejedziemy w 6 godzin, zużyjemy 40.5 l paliwa i zapłacimy 32 zł za bramki. Niemal godzinę i 20 minut dłużej zajmie postawienie na trasę ekonomiczną. Spalimy wtedy znacznie mniej paliwa (33.8 l - to 45 zł mniej wydane na stacji) i ominą nas opłaty na bramkach, jednak po drodze miniemy aż 14(!) fotoradarów, 1 OPP, 1 kamerę na czerwonym świetle.
fot. mat. prasowe
Poznań – Zakopane
Poznań – Giżycko
Jadąc z Poznania na Mazury do wyboru mamy trasę trwającą 5,5 godziny lub 6 godzin. Pierwsza - rekomendowana, wiodąca przez - A2 na wyjeździe z Poznania, S5 do Grudziądza i kawałek A1. Dalej drogami krajowymi nr 95, 55, 16 i ponownie S5. S7, S51 i S16 dojedziemy do Olsztyna. Dalej DK16 do Mrągowa i DK59, którą dotrzemy do celu. Trasa ta wiąże się z 5 fotoradarami: Stradomno, Iława ul. Ostródzka, Nowa Wieś, Franciszkowo, Samborowo - 4 ostatnie na DK16 między Iławą a Ostródą, na odcinku ok 40 km (!) i zużyciem paliwa rzędu 33.5 l.
fot. mat. prasowe
Poznań – Giżycko
Wrocław
Wrocław – Kołobrzeg
Mniejsze zużycie paliwa czy krótszy czas dojazdu? Oto jest pytanie! Wybierając trasę rekomendowaną, przez Legnicę (1 OPP - Kąty Wrocławskie, 1 niebezpieczne miejsce) pokonamy 508 km i dojedziemy na miejsce w niecałe 5 godzin. Jeśli zdecydujemy się na trasę ekonomiczną przez Poznań (1 fotoradar - Redlino, 1 OPP- S11, Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica i możliwa kontrola) pokonamy co prawda mniej km, bo 429 i zaoszczędzimy na paliwie ponad 50 zł(!), ale w aucie spędzimy prawie trzy kwadranse więcej.
fot. mat. prasowe
Wrocław – Kołobrzeg
Wrocław – Krynica Zdrój
Podobne do siebie trasy, a przynajmniej z pozoru. Decydując się na ekonomiczną pokonamy 406 km, a rekomendowaną - 412 km. Ta druga zagwarantuje nam jednak nieco szybsze dotarcie na miejsce, ale wiąże się z większymi kosztami - za bramki zapłacimy 32 zł (A4 Katowice i Kraków).
fot. mat. prasowe
Wrocław - Krynica Zdrój
fot. mat. prasowe
Wrocław - Krynica Zdrój
Wrocław – Mikołajki
Wybierając trasę najszybszą, do celu dotrzemy w nieco ponad 6 godzin. Trzeba jednak uważać na kontrole drogowe (4), niebezpieczne miejsca (2) i odcinkowe pomiary prędkości (4 - Wrocław - Psie Pole, S8 - Blizne Łaszczyńskiego - Macierzysz, S8 Warszawa - Marki, S8 - okolice Lucynowa pod Wyszkowem). Miejmy także na uwadze fakt, że trasa najszybsza, biegnąca przez S8 (Wrocław-Łódź), A1 i A2 (Łódź-Warszawa), S8 (Warszawa-Ostrów Maz., S61 (Ostrów Maz. - Łomża) i DK63 do Piszu, następnie DK58 do Rucianego-Nida i DW609 do Mikołajek, polecana jest bardziej doświadczonym kierowcom.
fot. mat. prasowe
Wrocław - Mikołajki
Prezentowane trasy (ich przebieg, czas podróży, liczba kontroli) są trasami proponowanymi przez nawigację NaviExpert i uwzględniają odcinki płatne. Analizując je należy pamiętać, że system wyznaczając tę samą trasę innego dnia, o innej porze, w innych warunkach drogowych, może zaproponować inny jej przebieg. Trasy zostały wytyczone w poniedziałek, 28 czerwca i bazują na danych historycznych z 5 maja br., w południe, a więc w dniu, kiedy w systemie NaviExpert odnotowano największy ruch związany z wyjazdami na majówkę.
* 6,47 zł/ litr benzyny bezołowiowej 95, średnia cena z ost. 3 miesięcy dla woj. mazowieckiego
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)