Internetowy Samochód Roku. Znamy najpopularniejsze auta w Polsce
2024-02-20 09:06
Cupry Formentor © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Internetowy Samochód Roku. Jakie auta używane na celowniku Polaków?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jak dużą popularnością cieszą się samochody elektryczne?
- W jakich przedziałach rocznikowych mieszczą się najczęściej wyszukiwane przez Polaków auta używane?
- Które modele samochodów używanych były najczęściej wyszukiwane?
Spalinowy samochód z niemieckim rodowodem – to właśnie nim chcą jeździć Polacy. Na rynku wtórnym pod względem częstotliwości wyświetlania ogłoszeń dominuje BMW serii 3 E90, dumnie reprezentujące najlepsze, spalinowe tradycje bawarskiej marki.
Z kolei wśród pojazdów nowych najczęściej poszukiwana była Cupra Formentor, czyli SUV hiszpańskiego producenta. Hiszpańskiego, lecz należącego do Grupy Volkswagen. Czyli wszystko pozostaje w niemieckiej rodzinie.
fot. mat. prasowe
Cupry Formentor
1. Myślimy: dobre, bo niemieckie
Po raz pierwszy od 5 lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów jest BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa. Tym samym czołówka najpopularniejszych marek pozostaje identyczna w przypadku samochodów nowych i używanych.
Samochody pochodzące od niemieckich producentów dominują też na listach najpopularniejszych modeli - w pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli w OTOMOTO znalazło się aż 7 samochodów produkowanych przez niemieckie koncerny.
2. Rejestrujemy samochody ponad 10-letnie, a przy wyborach kierujemy się ceną
Według danych CEPiK w 2023 roku niemal ¾ aut zarejestrowanych w Polsce miało więcej niż 10 lat. Szukając samochodu skupiamy się na nieco młodszych modelach wyświetlenia samochodów - najczęściej wyświetlane były modele z 2018 roku.
Jednak na finalną decyzję o zakupie bardzo mocno wpływają ceny, a te - we wszystkich przedziałach wiekowych znacząco wzrosły od czasu sprzed pandemii. W 2023 roku samochody w wieku 9-10 lat były wystawiane średnio za nieco ponad 46 tysięcy złotych, co stanowi wzrost o 79% w stosunku do kwot, jakich za sprzedaż samochodów w tym przedziale wiekowym oczekiwali sprzedający samochody jeszcze w 2019 roku.
3. Wciąż kochamy silniki spalinowe - niezależnie, czy szukamy samochodu nowego, czy używanego
Silniki benzynowe pozostają z niekwestionowaną pozycją lidera wśród nowych i używanych samochodów. Na drugim miejscu plasują się samochody z silnikiem Diesla. Wyświetlenia używanych samochodów z silnikiem spalinowym łącznie obejmowały 90% ruchu przeglądających oferty używanych aut na platformie. W przypadku nowych modeli silniki benzynowe i Diesle łącznie przyciągnęły 80% zainteresowania.
4. Wolimy patrzeć na drogę z wyższej pozycji - szukamy SUV'ów
Niemal połowa wyświetlanych w OTOMOTO wyświetleń samochodów nowych obejmowała samochody z nadwoziem typu SUV. Popularność tego typu nadwozia potwierdza też lista najczęściej oglądanych modeli - połowa z nich to SUVy, z Cuprą Formentor na pierwszym miejscu zestawienia. Utrzymujący się już od kilku lat trend widać także w popularności nadwozia wśród poszukujących używanych aut - SUVy obejmowały tu 24% wyświetleń.
5. Coraz chętniej jeździmy automatem
Dominacja wyświetleń samochodów nowych z automatyczną skrzynią biegów (ponad 80% wyświetleń), spotyka się z odpowiedzią producentów - wśród dostępnych na OTOMOTO nowych samochodów aż ¾ było wyposażonych w tzw. “automat”.
Chęć przesiadki do samochodu z automatyczną skrzynią biegów coraz częściej oczekują też poszukujący aut używanych (niemal połowa wyświetleń używanych samochodów). I choć na wtórnym rynku z roku na rok pojawia się więcej ogłoszeń z samochodami z automatyczną skrzynią biegów, to ciągle króluje skrzynia manualna - taką charakteryzowało się ⅔ samochodów używanych z ofert publikowanych na platformie.
6. Jako przedsiębiorcy coraz częściej kupujemy auta używane
Po wyraźnym wzroście rejestracji samochodów używanych przez firmy w 2022 roku - gdy dostępność nowych samochodów na rynku była mocno ograniczona (skok z 30% rejestracji używanych pojazdów w 2021 roku do 47% w 2022 roku), w 2023 roku przedsiębiorcy kontynuowali zakupy na rynku wtórnym.
Wśród nowozarejestrowanych przez przedsiębiorców aut w ubiegłym roku aż 51% było samochodami używanymi. Zainteresowanie przedsiębiorców najczęściej przyciągały pojazdy w wieku od 5 do 10 lat.
7. Wiemy, że części używane pozwalają na oszczędności
W ubiegłorocznym badaniu Minds & Roses dla OTOMOTO, osoby wybierające do naprawy swojego samochodu części używane, powód takiej decyzji uzasadniały oszczędnościami. Korzyści finansowe, ale także oszczędność czasu potrzebnego na sprowadzenie i przygotowanie części do montażu, widać m.in. w przypadku karoserii, która pozostaje najpopularniejszą kategorią wśród poszukujących elementów do samochodu na OTOMOTO. Przechodząc do szczegółów - na platformie użytkownicy najczęściej poszukiwali używanych zderzaków, felg, opon i drzwi.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)