eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneSamochody elektryczne podbiją rynek? Prognozy dla branży motoryzacyjnej

Samochody elektryczne podbiją rynek? Prognozy dla branży motoryzacyjnej

2023-03-17 00:13

Samochody elektryczne podbiją rynek? Prognozy dla branży motoryzacyjnej

Samochody elektryczne podbiją rynek? © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wybór dostępnych na rynku samochodów elektrycznych jest na razie stosunkowo ograniczony, ale w najbliższych latach firmy motoryzacyjne mają zrobić wiele, aby to zmienić. Tego przynajmniej dowodzi opracowany przez KPMG raport pt. „Global Automotive Executive Survey”, który nie dotyka jedynie tematu elektryków, ale rzuca też światło na bieżącą sytuację na rynku motoryzacyjnym, rysujące się przed nim wyzwania oraz prognozy na nadchodące lata.

Przeczytaj także: Chińskie samochody elektryczne wypierają europejskie modele

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Czy firmy motoryzacyjne liczą, że najbliższe lata przyniosą im poprawę koniunktury?
  • Jakie wyzwania pojawiają się przed producentami samochodów?
  • Jak będzie rósł udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży nowych pojazdów w Europie?
  • Kiedy koszt zakupu samochodu elektrycznego zrówna się z kosztem zakupu auta z silnikiem spalinowym?

Szefowie firm motoryzacyjnych z Europy są przekonani, że wielomiliardowe inwestycje w nowe fabryki i układy napędowe przyniosą spodziewane, duże korzyści. 80% jest przekonanych, że branża motoryzacyjna w ciągu najbliższych pięciu lat osiągnie większy wzrost rentowności w porównaniu ze stanem obecnym.

Pomimo dużego optymizmu dotyczącego dynamicznego rozwoju branży motoryzacyjnej, kadra kierownicza jest świadoma wyzwań z jakimi będzie się musiała mierzyć w najbliższej przyszłości.

Wśród nich można wymienić przede wszystkim: brak odpowiednich umiejętności pracowników, problemy z dostawami materiałów i komponentów, niespokojną sytuację geopolityczną oraz trudne warunki makroekonomiczne. 75% przedstawicieli europejskich firm motoryzacyjnych obawia się, że inflacja i wysokie stopy procentowe będą miały negatywny wpływ na ich działalność w 2023 roku. Najmniejsze obawy dot. sytuacji w branży wyrażają firmy motoryzacyjne w Chinach, największe zaś można dostrzec w Azji i Ameryce Północnej.

Udział pojazdów elektrycznych w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych na europejskim rynku może wynieść 24%


W porównaniu z poprzednią edycją badania diametralnie zmieniły się perspektywy dot. rozwoju rynku samochodów elektrycznych. W edycji badania z 2021 roku dyrektorzy motoryzacyjni z Europy bardzo optymistycznie oceniali perspektywy sprzedaży elektryków, szacując, że mogą osiągnąć nawet 49% udziału na europejskim rynku do 2030 roku. W najnowszej edycji badania KPMG, przeprowadzonego pod koniec 2022 roku szacunki te spadły do 24% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w 2030 roku na naszym kontynencie.
Chociaż oczekiwania dotyczące zarówno europejskiej, jak i światowej sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2030 roku stały się obecnie bardziej realistyczne, to producenci samochodów zapowiedzieli zainwestowanie ponad 500 miliardów dolarów w programy EV, a zgodnie z szacunkami w ciągu najbliższych czterech lat na światowym rynku może pojawić się aż 160 nowych modeli samochodów elektrycznych. O udział w tym rynku walczy ponad 50 nowych producentów. Wpływ na prognozy dotyczące tempa rozwoju elektromobilności ma m.in. wciąż duża dysproporcja cen samochodów elektrycznych w porównaniu z autami z napędami spalinowymi. 70% respondentów badania KPMG jest zdania, że ceny samochodów elektrycznych bez rządowych dopłat wyrównają się z cenami samochodów z silnikami spalinowymi do 2030 roku – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

17-krotny wzrost liczby „elektryków” w UE i 6-krotny wzrost ogólnodostępnych punktów ładowania w latach 2016-2022


Choć dynamika wzrostu rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Polsce w 2022 roku spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, to w zestawieniu z innymi wybranymi krajami europejskimi, pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie. Według danych ACEA w 2022 roku liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych (samochody osobowe bateryjne oraz hybrydy plug-in) w Polsce wzrosła (rok do roku) o 29%, w Holandii o 14%, Wielkiej Brytanii o 21%, a w Niemczech o 30%.
Niezmiennie dużym wyzwaniem związanym z upowszechnieniem pojazdów elektrycznych jest rozwój infrastruktury do ładowania samochodów z takim napędem. Od 2016 roku liczba sprzedanych na rynku UE samochodów elektrycznych wzrosła 17-krotnie, podczas gdy w tym samym czasie liczba ogólnodostępnych punktów ładowania zwiększyła się 6-krotnie. 2/3 światowych menedżerów z sektora motoryzacyjnego uważa, że maksymalnie 30 minut to akceptowalny przez użytkowników czas oczekiwania na naładowanie baterii do poziomu minimum 80% – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w zespole doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Blisko 4/5 menedżerów branży motoryzacyjnej przewiduje, że do 2030 roku większość zakupów nowych samochodów będzie dokonywanych online


W obliczu mnogości nowych modeli, nowych producentów samochodów i rozwoju technologii, 80% przedstawicieli kadry menedżerskiej zarządzającej firmami z branży motoryzacyjnej uważa, że najważniejszymi czynnikami wpływającymi na decyzję zakupową w nadchodzących 5 latach będą właściwości jezdne i osiągi oraz marka pojazdu. Zdecydowana większość – 78% menedżerów na świecie i 73% w Europie przewiduje, że do 2030 roku większość zakupów samochodów będzie się odbywała w kanałach cyfrowych. Jeśli chodzi o rolę sprzedawcy, to badani menedżerowie oczekują, że w tym samym przedziale czasowym około 2/3 sprzedaży nowych samochodów rozłoży się równo pomiędzy producentów i dealerów. Ponadto, tradycyjne platformy e-commerce, wraz z nowymi firmami, które specjalizują się w sprzedaży samochodów online będą kluczowymi graczami na rynku sprzedaży samochodów.

Osiągi i wizerunek to nie jedyne sposoby producentów samochodów na wyprzedzenie konkurencji. Oferują oni również szeroki zakres opcji oprogramowania, które może dostarczać nowych wrażeń z jazdy.
Cyfryzacja będzie wykraczać daleko poza etap sprzedaży i obejmie całościowy cykl użytkowania pojazdów. 62% menedżerów branży motoryzacyjnej na świecie i 49% w Europie wyraża zdecydowane przekonanie, iż konsumenci będą skłonni płacić miesięczne opłaty abonamentowe za usługi oprogramowania i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy – mówi Andrzej Musiał, Starszy Menedżer w Dziale Doradztwa Biznesowego w KPMG w Polsce.

fot. mat. prasowe

Kiedy za elektryka zapłacimy tyle samo co za "tradycyjny" samochód?

Większość badanych uważa, że momentem przełomowym będzie 2030 rok


Nowe technologie napędzają zmiany w motoryzacji


Producenci samochodów wyrażają dużą pewność odnośnie swojej zdolności do wdrażania technologii Przemysłu 4.0, takich jak uczenie maszynowe, zaawansowana robotyka i druk 3D. Inwestycje w nowe technologie układów napędowych będą odgrywać kluczowe znaczenie, ale kadra kierownicza kładzie również nacisk na zaawansowane technologie obliczeniowe, które umożliwią działanie systemów elektronicznych w samochodzie.

Jednocześnie skupiają się na technologiach, które pozwolą zmniejszyć masę pojazdu, poprawić wydajność silników z napędem spalinowym i zasięg możliwy do osiągnięcia z baterii. Blisko dwukrotnie więcej niż w 2021 roku respondentów globalnie twierdzi, że jest bardzo prawdopodobne, iż w ciągu najbliższych kilku lat pozbędą się niestrategicznych części swojej działalności. 76% respondentów na świecie (65% w Europie ) uważa, że producenci samochodów mogą odnieść sukces, jeśli produkcją zajmie się strona trzecia.

Menedżerowie z firm motoryzacyjnych na świecie zapytani o technologie, w które chętnie zainwestowaliby dodatkowe środki przeznaczone na działalność badawczo-rozwojową wskazali: zaawansowane systemy wspomagające kierowcę oraz software i hardware do pojazdów autonomicznych (18%), inteligentne systemy pokładowe (18%) oraz inne zaawansowane technologie komputerowe (17%).

O RAPORCIE:
Raport KPMG pt. „23rd Annual Global Automotive Executive Survey” powstał na podstawie badania przeprowadzanego w październiku 2022 r. wśród 915 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach motoryzacyjnych i branżach pokrewnych. W ankiecie udział wzięło 207 prezesów, 209 dyrektorów na poziomie C-level, 293 szefów działów biznesowych oraz 205 menedżerów działów biznesowych. 351 spośród respondentów pracuje w firmach o rocznych przychodach przekraczających 1 mld dolarów. Dwa kraje z największą liczbą odpowiedzi to Stany Zjednoczone (28%) i Chiny (17%). W Europie pracuje 29% respondentów, a 26% ankietowanych pochodzi z Indii, Japonii, Korei Południowej, Australii, Tajlandii, Indonezji, Kanady, Ameryki Łacińskiej, RPA i Arabii Saudyjskiej. W raporcie przedstawione zostały spostrzeżenia członków kadry kierowniczej na temat głównych czynników kształtujących branżę, od kwestii związanych z łańcuchem dostaw i układy napędowe, do zmieniających się zachowań konsumentów i nowych technologii.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Samochody elektryczne podbiją rynek? Prognozy dla branży motoryzacyjnej

    nikka22 / 2023-04-15 08:04:45

    Komentarz edytowany 1 raz (ostatnio 2023-04-15 08:05:03)

    Nie wiem jak inne elektryki ale taycan to świetne auto, nie miałam okazji jeździć ale widziałam w salonie porsche centrum sopot i wiem co potrafi, poza tym jest ładnie dopracowany w przeciwieństwie do innych elektrycznych aut odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: