Stłuczki psują statystyki bezpieczeństwa na drodze i podnoszą ceny OC
2022-04-07 11:35
Liczba drogowych stłuczek coraz bardziej niepokoi © pixabay.com
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo na drodze: niepokojący wzrost liczby kolizji
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Jak w ostatnim czasie przedstawiała się sytuacja na polskich drogach ?
- Jak duży wpływ na ceny OC wywierają stłuczki drogowe?
- Jak zmieniało się w latach 2020-2021 bezpieczeństwo drogowe?
Roczna liczba stłuczek w Polsce wzrosła o 11%
Poniższa tabela w przejrzysty sposób pokazuje, jak zmieniła się liczba wypadków, rannych i zabitych na drodze oraz stłuczek (kolizji) w ujęciu rocznym i kwartalnym. Warto przypomnieć, że kolizja jest zgodnie z klasyfikacją GUS-u zdarzeniem drogowym, które skutkowało wyłącznie szkodami materialnymi. Natomiast wypadek to „zdarzenie mające związek z ruchem pojazdów na drogach publicznych, w wyniku którego nastąpiła śmierć lub uszkodzenie ciała osób” . Po szybkim sprawdzeniu danych Głównego Urzędu Statystycznego widzimy, że kwestia stłuczek zasługuje na szczególną uwagę.
W relacji do 2020 roku, liczba takich kolizji wzrosła bowiem o 11% (do 422 627) - podaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Wspomniana zmiana procentowa niepokoi nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że mieliśmy do czynienia z tak zwanym efektem bazy (wynikającym z mniejszej liczby kolizji w 2020 r.). Jak widać, ograniczenia mobilności z 2021 r. miały już mniejszy wpływ na liczbę stłuczek. Ubiegłoroczny wynik był bardziej zbliżony do wartości odnotowanej chociażby w przedpandemicznym 2019 roku (ok. 455 500 kolizji drogowych).
Niepokoić może wysoka liczba stłuczek odnotowana w ostatnim kwartale minionego roku (aż 116 023). Oznaczała ona bowiem roczny wzrost o 16% - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Dane dotyczące wypadków wyglądają lepiej …
Najnowsze dane GUS na temat bezpieczeństwa drogowego mają również swój bardziej pozytywny aspekt. Chodzi o to, że bezpieczeństwo na drodze w 2021 r. po wyłączeniu stłuczek nie prezentowało się szczególnie źle. Ubiegłoroczna liczba wypadków spadła o 3% (do 22 816). Ujemna zmiana względem 2020 r. dotyczyła również liczby zabitych na drodze (spadek o 10% do 2245). Większej zmianie nie uległa natomiast roczna liczba rannych (spadek z 26 463 do 26 415).
W ramach porównania, warto wspomnieć, że przez cały 2019 r. na polskich drogach miało miejsce 30 288 wypadków, 35 477 osób odniosło rany, a 2909 osób niestety poniosło śmierć - wylicza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Stłuczki wywierają duży wpływ na ceny polis OC
Stosunkowo wysoka liczba stłuczek w 2021 r. (mimo pandemii COVID-19) na pewno może niepokoić w kontekście inflacyjnej oraz kosztowej presji na ubezpieczycieli. Rodzi się pytanie, jak będzie wyglądało bezpieczeństwo na drodze po całkowitym i trwałym zniesieniu pandemicznych ograniczeń. Pozytywny wpływ na wypadkowość może wynikać ze zmiany taryfikatora mandatów i powiązania składek OC z liczbą punktów karnych.
Warto jednocześnie pamiętać, że polskie drogi są coraz bardziej zatłoczone, a I kw. 2022 r. przyniósł duży napływ kierowców z Ukrainy” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jeżeli statystyki wypadkowości po pandemii wrócą do poziomu notowanego chociażby w 2019 roku, to ubezpieczyciele będą zmuszeni podnieść składki OC w sposób odczuwalny dla kierowców.
Za takim ruchem cenowym będzie dodatkowo przemawiała inflacja i konieczność wypełnienia nowych rekomendacji KNF-u w sprawie likwidacji szkód - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
fot. mat. prasowe
Zmiany bezpieczeństwa drogowego 2020-2021
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)