Auta elektryczne, telematyka, car sharing. Tak zmienia się flota samochodowa
2020-10-29 11:10
Czy w polskich flotach przybywa aut elektrycznych? © BERLINSTOCK - Fotolia.com
Przeczytaj także: Flota samochodowa w firmach: jakie perspektywy?
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
-
Czy w polskich flotach przybywa aut elektrycznych?
- Co zachęca przedsiębiorców do inwestowania w napędy alternatywne?
- Do czego polskim firmom potrzebne są rozwiązania telematyczne?
- Co odróżnia Polskę od innych badanych państw?
Jak podaje „Barometr Flotowy”, auta elektryczne jeżdżą obecnie w 3% firmowych flot samochodowych. Na przestrzeni kolejnych trzech lat ich udział ma wzrosnąć do 18%. Z kolei z napędów alternatywnych korzysta dziś 30% firm, ale już za trzy lata mogą pojawić się w nawet co drugim przedsiębiorstwie. I wprawdzie takie rezultaty pozwalają się Polsce uplasować w pierwszej dziesiątce przebadanych krajów, to warto jednak podkreślić, że są to wyniki poniżej średniej.
Nasze dane znajdują potwierdzenie w decyzjach zakupowych. Segment aut elektrycznych i hybrydowych wydaje się być odporny na kryzys wywołany pandemią. W ciągu pierwszych trzech kwartałów roku zarejestrowano 60% więcej takich aut niż w analogicznym okresie 2019 r., mimo, że branża motoryzacyjna notuje spadki – mówi Radosław Kitala, Consultant & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.
Z jakich powodów odpowiedzialni za flotę samochodową menedżerowie zamierzają sięgnąć po alternatywne napędy? Okazuje się, że najczęściej chodzi im o ograniczanie emisji zanieczyszczeń (26% odpowiedzi w przypadku osobówek i 16% w przypadku samochodów dostawczych). Na kolejnych pozycjach wskazywane są: redukcja kosztów paliwa (19%) oraz zminimalizowanie kosztów utrzymania floty samochodowej (odpowiednio 13% i 14% dla aut dostawczych).
fot. mat. prasowe
Elektromobilność i paliwa alternatywne
To, co odróżnia Polskę od innych badanych państw, to wyraźnie mniejsze znaczenie zachęt podatkowych do zakupu aut z napędami alternatywnymi. Gdy w naszym kraju tę korzyść w przypadku aut osobowych wskazywało zaledwie 13% ankietowanych, gdzie indziej średnio było to 27%.
Chociaż pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na wiele trendów w mobilności, eksperci Arval przewidują, że wkrótce dominujący wcześniej trend zapewnienia mobilności jako usługi, powróci na dobre. Na popularności znów będą zyskiwać nowe formy przemieszczania się. Z badania wynika, że połowa firm w Polsce wdrożyła już alternatywne rozwiązania mobilne dla pracowników. W pozostałych krajach ten odsetek jest jeszcze wyższy (średnio 61%).
Trzy rozwiązania, które najczęściej wybierają przedsiębiorstwa, to komunikacja publiczna (24%), wspólne dojazdy pracowników jednym środkiem transportu (20%) i korporacyjny system car sharingu (18%). Co piąta firma w Polsce rozważa wprowadzenie w ciągu najbliższych trzech lat współdzielonych rowerów lub już ich używa.
Kolejny aspekt, na który położyli nacisk autorzy raportu to rosnąca popularność rozwiązań telematycznych. Aż 37% polskich firm deklaruje wykorzystanie takich narzędzi w zarządzaniu firmową flotą samochodową. To wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim badaniem. Ten wynik jest również wyraźnie wyższy niż średnia dla pozostałych krajów, gdzie wykorzystanie takiej technologii deklaruje 33% przedsiębiorstw.
Dla firm mniejszych, zatrudniających do 100 pracowników, najważniejszym celem inwestycji w rozwiązania telematyczne jest poprawa bezpieczeństwa kierowców – wspomina o tym aż 42% ankietowanych. W przypadku dużych polskich firm, zatrudniających więcej niż 100 pracowników, o bezpieczeństwie wspomina zaledwie 28% szefów flot, a najważniejszym celem wdrożenia elektronicznego nadzoru jest według nich ograniczenie kosztów. Deklaruje to aż 47% badanych, w porównaniu z 37% w mniejszych firmach.
fot. mat. prasowe
Telematyka
Rośnie grupa firm, które z pełną świadomością wybierają bardziej elastyczną i wygodniejszą mobilność opartą na wynajmie – mówi Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska. – To jeden z wielkich flotowych trendów, których w tegorocznym „Barometrze” opisano kilka. Ze szczególną uwagą warto obserwować zmiany napędzane pro-ekologicznym podejściem do biznesu. Auta hybrydowe czy elektryczne dawno pożegnały niszę – to najbardziej przyszłościowy segment rynku. Bardzo interesujący jest także zwrot w kierunku alternatywnych środków mobilności, takich jak rowery czy carsharing – dodaje.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)