Co czeka elektromobilność w Polsce? Są najnowsze prognozy
2020-05-18 13:28
Co czeka elektromobilność w Polsce? © malajscy - Fotolia.com
Przeczytaj także: Samochody elektryczne: do 10 tys. sztuk jeszcze nam brakuje
Jak czytamy w komunikacie z badania, na przestrzeni ostatnich 5 lat, krajowa sprzedaż osobowych i dostawczych samochodów elektrycznych (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV) podskoczyła z 316 szt. w 2015 r. do 4 322 szt. w 2019 r. Taki wynik oznacza wzrost o imponujące 1268%.W efekcie powyższych wzrostów, u schyłku 2019 roku zarejestrowanych było w naszym kraju 10 232 szt. samochodów elektrycznych (+73% r/r), w tym 49 proc. BEV i 51 proc. PHEV - pisze PSPA.
W raporcie znajdujemy również dane odnośnie najpopularniejszych marek i modeli samochodów elektrycznych. W zestawieniu pełnych elektryków zwyciężają Nissan, BMW oraz Tesla (Nissan Leaf, BMW i3 oraz Tesla Model S). W rankingu hybryd typu plug-in liderami okazały się z kolei BMW, Volvo oraz Mini. Najpopularniejsze modele hybryd to z kolei Mini Countryman Cooper S E All4, BMW 330e oraz Mitsubishi Outlander PHEV.
Co trzeci z zarejestrowanych samochodów elektrycznych pochodzi ze stolicy.
-Niemal tyle samo samochodów elektrycznych co w Warszawie (32 proc.), jeździ po ulicach wszystkich polskich miast liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców (Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin) - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
fot. malajscy - Fotolia.com
Co czeka elektromobilność w Polsce?
Z zawartych w raporcie danych odnośnie infrastruktury służącej obsłudze samochodów elektrycznych wynika, że pod koniec lutego 2020 r. funkcjonowało w naszym kraju 1093 ogólnodostępnych stacji ładowania, co przełożyło się na 2028 punktów.
-Przez ostatnie 12 miesięcy odnotowano wzrost o prawie 70 proc. Posiadamy jeden z największych udziałów stacji DC w Europie. 30 proc. stacji w Polsce to ładowarki wysokiej mocy – mówi Jan Wiśniewski z PSPA. - Zdecydowana większość z nich, bo ponad 60 proc., jest płatna. Co 10 stacja DC została zlokalizowana w sieci TEN-T.
24 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania na polskim rynku znajduje się w obrębie galerii handlowych, 22 proc. na ogólnodostępnych parkingach, a 21 proc. na terenach hoteli. Niemal 9 na 10 publicznych stacji ładowania w Polsce otwarta jest 24 godziny na dobę.
- 44% wszystkich stacji w Polsce znajduje się w sieciach 12 wiodących operatorów infrastruktury ładowania. Największy z nich to GreenWay Polska, z 15 proc. udziałem w rynku. W pierwszej piątce znajdują się także Orlen, Tauron, PGE i Energa – dodaje Jan Wiśniewski.
Ponad połowa wszystkich stacji ładowania w Polsce zlokalizowano w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Ranking miast z największą liczbą stacji ładowania otwiera Warszawa. Kolejne pozycje zajmują: Katowice, które jako jedyne miasto w Polsce spełnia limit narzucony przez Ustawę o elektromobilności w zakresie minimalnej liczby punktów ładowania, Wrocław, Gdańsk i Kraków. W podziale na województwa, najwięcej stacji zlokalizowanych jest na terenie województwa mazowieckiego, śląskiego, dolnośląskiego, małopolskiego i pomorskiego.
„Polish EV Outlook 2020” odpowiada także na pytanie, jakich zmian potrzebuje rynek elektromobilności w Polsce.
- W scenariuszu realistycznym, zakładającym wprowadzenie subsydiów w postaci dopłat lub odpowiednich zachęt natury podatkowej, np. wdrożenia możliwości odliczenia 100% VAT, polski park samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w roku 2025 może przekroczyć 280 tys. szt. Bez takiego wsparcia będzie ponad dwukrotnie mniejszy. Natomiast w 2030 r. wielkość parku BEV zbliży się do 900 tys. szt. – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. – Łącznie z hybrydami typu plug-in (PHEV), których park w Polsce prognozujemy w 2025 r. na ok. 160 tys. szt., a w 2030 r. na 570 tys., mówimy o niemal 1,5 mln samochodów zero- i niskoemisyjnych (BEV i PHEV) w Polsce za 10 lat.
Według PSPA, wprowadzenie instrumentów wsparcia w początkowej fazie rozwoju elektromobilności jest czynnikiem determinującym dynamikę rynku w kolejnych latach. Ma także kluczowy wpływ na tempo rozbudowy infrastruktury ładowania. „Polish EV Outlook 2020” zakłada, że liczba punktów ładowania zainstalowanych w stacjach ogólnodostępnych wzrośnie z obecnych 2,1 tys. do 40 tys. w 2025 r. i 91 tys. w roku 2030.
Prace nad „Polish EV Outlook 2020” trwały ponad cztery miesiące. Na ostatniej prostej, zespół ekspertów zmierzył się z uwzględnieniem w opracowaniu skutków pandemii COVID-19.
- Zarówno segment samochodów elektrycznych, jak i infrastruktury ładowania nie są całkowicie odporne na skutki koronawirusa, jednak elektromobilność jest lepiej przygotowana na jego następstwa niż sektor motoryzacji konwencjonalnej, o czym świadczą ostatnie wyniki sprzedaży. W marcu br., w USA liczba rejestracji samochodów spalinowych zmniejszyła się o 38,5% r/r, a samochodów zelektryfikowanych zwiększyła się o 6,4%. W Wielkiej Brytanii przy spadku na poziomie 44,4% r/r w segmencie samochodów konwencjonalnych, nastąpił wzrost sprzedaży EV, który wyniósł 109,3% r/r. W Niemczech trend okazał się zbliżony: – 37,7% r/r i + 104,1% r/r. Drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w marcu tego roku była Tesla Model 3, a udział pojazdów zelektryfikowanych w sprzedaży pojazdów w Europie w marcu br., wyniósł 17%, co oznacza wzrost o 10% w stosunku do ubiegłego roku – mówi Maciej Mazur z PSPA.
Według danych ACEA, w pierwszym kwartale 2020 r. samochody z napędem elektrycznym (BEV i PHEV) zwiększyły swój udział na rynku nowych pojazdów osobowych w UE do 6,8% (w I kwartale 2019 r. ich udział wynosił 2,5%). Główną przyczyną takiego stanu rzeczy było gwałtowne zmniejszenie liczby rejestracji konwencjonalnych samochodów wywołane pandemią COVID-19. Przewagą sektora e-mobility są nowe modele biznesowe oraz szersze możliwości współpracy poszczególnych koncernów. Ponadto, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym pozwala na wdrożenie wielu usług łączonych, m.in. uwzględnienia w ofercie stacji ładowania, jak również większe wykorzystanie potencjału e-commerce.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)