Kupno samochodu używanego. Jakimi kryteriami kierują się MŚP?
2020-01-23 10:26
Kontrola oleju © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jak Polacy kupują nowe samochody?
Jak czytamy w komunikacie z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla, auta używane kupowane są przez przeszło połowę mikro, małych i średnich firm w naszym kraju. Przy zakupie, oprócz tak oczywistych czynników jak wiek pojazdu, cena czy przebieg, dla kupujących liczy się przede wszystkim stan techniczny pojazdu. Takiej odpowiedzi udzieliło 55% respondentów. 28% ankietowanych wskazało na pewną historię serwisową auta, a co piąty na udokumentowane źródła jego pochodzenia. Nieco ponad 13% przedstawicieli sektora MŚP zwraca uwagę na gwarancję udzielaną przez sprzedającego, ale już stan wizualny pojazdu liczy się tylko dla co 10 z kupujących.- Dla wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych mniejszych, kupno samochodu, również z rynku wtórnego, to poważna inwestycja. Decyzja o wyborze konkretnego pojazdu determinowana jest przez wiele czynników. Oczywiście w przypadku samochodów używanych kluczową rolę zawsze odgrywają takie kryteria, jak cena, wiek oraz przebieg, jednak równie istotne dla przedsiębiorców są kwestie związane z niezawodnością auta czy jego pewnym pochodzeniem. Samochód w biznesie traktowany jest coraz częściej w kategorii narzędzia pracy – powinien być przede wszystkim sprawny i efektywny z ekonomicznego punktu widzenia – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.
Kryteriami wyboru samochodów używanych w sektorze MŚP są również: liczba poprzednich właścicieli, miejsce pochodzenia pojazdu, oraz dopasowania auta do specyfiki działalności firmy. Wskazało na nie odpowiednio 9,8%, 7,8% i 5,5% respondentów.
fot. mat. prasowe
Infografika - auta używane w sektorze MŚP (kryteria wyboru)
- Kupno samochodu używanego w Polsce wciąż przypomina nieco grę na loterii. Nic dziwnego, duża część aut trafia na nasz rynek z Europy Zachodniej i często ich stan pozostawia wiele do życzenia. Na porządku dziennym są mało wiarygodne stany liczników, powypadkowa przeszłość i różnego rodzaju problemy techniczne. Tymczasem wymagania polskich przedsiębiorców odnośnie samochodów z rynku wtórnego są coraz większe – mówi Bartosz Olejnik. - Właściciele firm z sektora MŚP nie chcą już kupować samochodów „w ciemno”, wierząc jedynie w deklaracje sprzedawcy. W ciągu ostatnich lat możemy zaobserwować w sektorze biznesowym silną tendencję poszukiwania wiarygodnych źródeł pozyskiwania pojazdów z „drugiej ręki”. Stąd z roku na rok coraz większa popularność samochodów poleasingowych – dodaje.
Stan techniczny pojazdu jest przez przedsiębiorców reprezentujących segment MŚP najczęściej uwzględnianym kryterium wyboru samochodu używanego. To czynnik istotny w szczególności dla małych podmiotów, zatrudniających do 9 pracowników. Pewna historia serwisowa to z kolei aspekt, na który głównie zwracają uwagę firmy prowadzące działalność usługową. Udokumentowane źródło pochodzenia pojazdu jest natomiast szczególnie istotne dla małych przedsiębiorstw (10 – 49 pracowników) oraz usługodawców.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)