Mechanicy ocenili układ napędowy aut. Kto wygrywa?
2019-07-04 11:45
Przeczytaj także: Mechanicy ocenili karoserię aut. Kto wygrywa?
Żywotność układu napędowego – wiele zależy od stylu jazdy kierowcy
Trwałość sprzęgła, skrzyni biegów czy przegubów w dużej mierze uzależniona jest od mocy silnika. I wprawdzie duża moc oznacza dla fanów czterech kółek więcej radości z jazdy, to jednak należy zdawać sobie sprawę, że stanowi ona niemałe obciążenie dla układu napędowego. Nie bez znaczenia jest również styl jazdy uprawiany przez danego kierowcę.
- To, w jakim stanie jest układ napędowy w samochodzie, uwarunkowane jest naszym stylem jazdy. Kierowcy, którzy poruszają się płynnie i unikają dużych przeciążeń podczas ruszania, zwłaszcza przy skręconych kołach, mogą być pewni, że trwałość układów napędowych ich pojazdów będzie duża. Jeżeli jednak ktoś gwałtownie rusza, nadmiernie eksploatuje sprzęgło w trakcie jazdy, porusza się na tzw. półsprzęgle czy lubi agresywną, sportową jazdę, musi liczyć się z tym, że wizyty w warsztacie mogą być częste i kosztowne – podkreśla Mariusz Maksym, ekspert ProfiAuto.
fot. mat. prasowe
TOP 20 rankingu
W ocenie mechaników najtrwalszy układ napędowy ma Honda Civic VIII
– Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że także jazda na bardzo niskich obrotach silnika może być niebezpieczna dla układu napędowego. Przesadny ecodriving może doprowadzić do przedwczesnego zużycia koła dwumasowego. Usterkę rozpoznaje się m.in. po stukaniu i hałasie podczas uruchamiania i gaszenia silnika, szarpaniu i wibracji karoserii podczas przyspieszania i charakterystycznym „klekocie” na biegu jałowym. Objawy niekoniecznie muszą od razu świadczyć o awarii koła dwumasowego, ale to już sygnał, że należy koniecznie udać się do mechanika – dodaje Mariusz Maksym.
Stan układów napędowych w poszczególnych grupach cenowych samochodów
Pośród model o wartości około 10 tysięcy złotych najlepszy wynik (5) wypracowało sobie Audi A4 (B5). To właśnie w tym modelu wykrywana jest najmniejsza ilość awarii, a jeśli do nich dochodzi, to najczęściej są to luzy układu kierowniczego lub awarie wałków rozrządu w wersji napędzanej 2,5-litrowym silnikiem diesla. Najniższą ocenę (3,6) w tym przedziale cenowym otrzymało Renault Laguna II. W tym modelu najczęściej dochodziło m.in. do awarii wtryskiwaczy oraz usterki turbosprężarki. Mechanicy byli zgodni, że te problemy zależą od wersji silnikowej, ale także od stylu jazdy kierowcy oraz przebiegu pojazdu.
W przedziale od około 10 do 20 tysięcy złotych najwyższą notę (4,9) otrzymały aż trzy modele samochodów. Były to Audi A4 (B6 i B7), Volkswagen Polo IV 9N i Toyota Yaris II. Mechanicy wskazali, że najczęstszymi problemami w Audi były awarie turbosprężarki w silnikach Diesla, w Volkswagenie usterki koła dwumasowego i nietrwały napęd rozrządu, a w przypadku – Toyoty awaryjna skrzynia biegów oraz wycieki oleju w wersji z silnikiem 1,3l. Najgorzej w tej grupie cenowej wypadł Peugeot 307 (3,8). Awarie stwierdzano głównie w modelach z silnikiem Diesla, w których mechanicy wskazywali na problemy z turbosprężarką i wtryskiwaczami.
Czytaj także:
Mechanicy wybrali najmniej awaryjne auta
Najmniej awaryjne auta w przedziale 10-20 tys. zł
W ostatniej grupie cenowej od około 20 do około 30 tysięcy złotych najlepszy wynik (5,2) uzyskała Honda Civic VIII. Jest to jednocześnie najwyższa ocena w całym zestawieniu dotyczącym układu napędowego przygotowanym przez sieć ProfiAuto w ramach „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”. To model, w którym mechanicy mieli najmniej zgłoszeń dotyczących usterek. Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie cenowej jest Renault Mégane III (3,5), który jednocześnie jest modelem z najgorszym wynikiem w całym zestawieniu. Do najczęściej zgłaszanych usterek należały awarie turbosprężarki i problemy z wtryskami w wersjach z silnikami Diesla, a także wycieki oleju.
– Z racji tego, że układ przeniesienia napędu wykonuje ciężką pracę, producenci dokładają wszelakich starań, aby wykonany był z niezawodnych elementów. Do poważnych awarii dochodzi stosunkowo rzadko. Jeżeli jednak komuś zdarzy się usterka związana z napędem, to jej naprawa nie będzie należała do tanich. Z racji budowy, eliminacja większości mankamentów jest dość czasochłonna, a jak wiadomo czas to pieniądz. Najczęściej zgłaszanymi usterkami są uszkodzenia skrzyni biegów, zużycie elementów sprzęgła, problemy z dwumasowym kołem zamachowym czy uszkodzenia przegubów napędowych. Wszystkie naprawy związane z tymi elementami wymagają dużego doświadczenia i powinny być wykonywane przez wykwalifikowanych mechaników – mówi Łukasz Kopiec, dyrektor marketingu ProfiAuto.
Metodologia badania:
Badanie przeprowadzono wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 r. metodą CATI. Mechanikom zadano 4 pytania dotyczące trzech wybranych modeli spośród 50 najpopularniejszych (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends). Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali pięć najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Oceniali niezawodność auta w skali 1-6 w kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Wskazywali najlepszą (najmniej zawodną) wersję silnika wybranego modelu, a także odpowiadali na pytanie: „Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?”.
![Najmniej awaryjne auta - ranking mechaników [© pixabay] Najmniej awaryjne auta - ranking mechaników](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ranking-samochodow/Najmniej-awaryjne-auta-ranking-mechanikow-221189-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)