PZWLP: CFM w I kw. 2019 r.
2019-06-19 09:05
Samochody © Stephane Bonnel - Fotolia.com
Przeczytaj także: PZWLP: CFM w 2018 r.
Po ubiegłorocznych, rekordowych wynikach, jakie zanotowała sprzedaż samochodów osobowych (ponad 530 tys. aut, +9,5% rdr), początek roku przyniósł pewne wyhamowanie. Warto przy tym nadmienić, że pomimo tej stagnacji, wolumen sprzedaży pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie. Dane IBRM Samar potwierdzają, że na przestrzeni trzech pierwszych miesięcy roku rodzime salony opuściło niemal 140 tys. nowych osobówek, z czego blisko 2/3 (91,5 tys.) to zakupy firmowe. Jednocześnie okazuje się, że stagnacja ominęła branże wynajmu długoterminowego samochodów. Najświeższe dane PZWLP wskazują, że w analizowanym okresie nabyła ona 19,4 tys. nowych aut osobowych, a więc o 3,7% więcej aniżeli rok wcześniej. W przypadku pozostałych form finansowania liczonych łącznie, odnotowany został pod tym względem wynik nieznacznie ujemny, na poziomie -0,8% r/r.fot. mat. prasowe
Wzrost wynajmu długoterminowego
Sprzedaż nowych aut hamuje, w wynajmie długoterminowym nadal nabywanych jest więcej aut niż przed rokiem
W wynajmie długoterminowym znalazło się więcej niż co piąte nowe auto osobowe nabywane przez firmy i przedsiębiorców w pierwszym kwartale roku. Łączny udział tej formy finansowania samochodów służbowych w całkowitej sprzedaży aut do firm wyniósł 21,2% i zwiększył się o 0,7% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.
fot. mat. prasowe
Sprzedaż aut do firm w Polsce
Wyhamowanie tempa wzrostu sprzedaży nowych aut w Polsce w I kwartale 2019 roku, do tej pory napędzanego w znakomitej większości przez firmy, nie jest zaskoczeniem i złożyło się na ten fakt kilka czynników – mówi Grzegorz Szymański, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Generalny Arval Polska. – W 2018 roku mieliśmy do czynienia z rekordami w polskich salonach, dzięki czemu ustanowiony został bardzo wysoki jak na nasz rynek poziom sprzedaży. W związku z tym, obecnie porównujemy się do tzw. wysokiej bazy i wolumen sprzedaży osiągnięty w zeszłym roku może być ciężko znacząco przekroczyć, niezależnie od tego jak dobra będzie ogólna koniunktura. Jednocześnie wiele zakupów zostało przyśpieszonych – ze względu na wchodzące od 1 stycznia zmiany podatkowe. Zostały przesunięte z pierwszego kwartału 2019 na ostatni kwartał 2018. W przypadku wynajmu długoterminowego wciąż odnotowany został jednak wzrost nowych kupowanych samochodów, co po raz kolejny udowadnia, że rozwija się on szybciej od konkurencyjnych form finansowania oraz jest wybierany przez klientów ze względu na wygodę i zapewnienie kontroli nad kosztami, a nie ze względu na korzyści podatkowe. Polski rynek wynajmu długoterminowego znajduje się bowiem wciąż w fazie nasycania i szybkiego wzrostu, a usługa ta jest coraz częściej wybierana przez duży w naszym kraju sektor MŚP, który często zastępuje wynajmem dotychczas wykorzystywany klasyczny leasing finansowy samochodów. Główny wskaźnik tempa rozwoju branży wynajmu długoterminowego, czyli wzrost łącznej floty pojazdów znajdujących się w tej usłudze na rynku, to po pierwszym kwartale 14% r/r, czyli wartość podobna do tych, jakie były notowane w dwóch poprzednich, rekordowych dla branży latach.
Rynek wynajmu długoterminowego kontynuuje wysokie tempo wzrostu
Biorąc pod uwagę najważniejszy w przypadku wynajmu długoterminowego wskaźnik, a więc łączną liczbę aut w usłudze Full Serwis Leasing, tempo wzrostu branży w pierwszym kwartale 2019 roku zachowało swój dotychczasowy wysoki poziom i na koniec marca wyniosło 14% r/r. W porównaniu do poprzednich lat, wynik ten plasuje dynamikę rozwoju branży na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu w roku 2018, kiedy było to 15,1% r/r i roku 2017 (wzrost w I kw. 13,2%) oraz ponad pięć procent wyższym niż 3 lata temu (8,9%). Wiele wskazuje na to, że bieżący rok będzie kolejnym, w którym rynek wynajmu długoterminowego w Polce będzie rósł w bardzo szybkim, dwucyfrowym tempie.
fot. mat. prasowe
Udział wynajmu długoterminowego - sprzedaż aut w Polsce
Na koniec marca 2019 r. w łącznej flocie firm wynajmu długoterminowego należących do PZWLP znajdowało się łącznie blisko 153 tys. samochodów* (152.842). Absolutna większość z nich, bo aż 94,5% pozostawała w usłudze Full Serwis Leasingu, gwarantującej przedsiębiorcy poza finansowaniem auta służbowego, pełen zakres czynności administracyjnych i serwisowych związanych z eksploatacją pojazdu. Pozostała część pojazdów (5,5%) znajdowała się w usłudze Leasingu z Serwisem, podobnie jak Full Serwis Leasing zapewniającej firmie finansowanie i obsługę aut, jednakże w ograniczonym zakresie (serwis mechaniczny i jedna z wybranych usług dodatkowych np. opony wraz z ich pełnym serwisem). Do najpopularniejszych modeli i marek samochodów w wynajmie długoterminowym na koniec I kwartału należały: Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Ford Focus i Skoda Fabia.
Diesli nadal ubywa, przyśpiesza wzrost liczby samochodów elektrycznych – ponad 400 elektryków we flotach firm PZWLP
Dane PZWLP na koniec pierwszego kwartału wskazują, że widoczny już od kilkunastu miesięcy trend zmniejszającego się udziału aut z silnikami dieslowskimi we flotach w wynajmie długoterminowym jest nadal kontynuowany. Auta z silnikami wysokoprężnymi na koniec marca 2019 r. stanowiły 62,4% łącznej floty, o 2,5% mniej niż rok wcześniej. Samochody napędzane silnikami benzynowymi reprezentowały 35,1% całego parku pojazdów w wynajmie długoterminowym, a ich udział zwiększył się w ciągu ostatniego roku o 1,2%.
fot. mat. prasowe
Wynajem długoterminowy - napędy
Pozytywnym trendem na polskim rynku jest dalsze zastępowanie pojazdów z silnikiem wysokoprężnym bardziej przyjaznymi środowisku napędami, zgodnie z ogólną tendencją w tym zakresie w większości krajów europejskich - mówi Rogier Klop, Członek Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska. - Świadomość ekologiczna firm rośnie. Samochody wyposażone w silniki wysokoprężne stopniowo tracą swoją dominującą pozycję na rzecz samochodów benzynowych oraz rosnącej liczby samochodów o niskiej i zerowej emisji zanieczyszczeń.
Średnia emisja dwutlenku węgla w przypadku kupowanych przez firmy PZWLP w pierwszym kwartale 2019 r. na potrzeby wynajmu długoterminowego nowych samochodów osobowych była niższa (o 25,2% i 41,7 g/km), w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej i wyniosła 124 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 133,4 g/km i w związku z tym była niższa o 12,8% (19,6 g/km) w stosunku do stanu sprzed roku.
fot. mat. prasowe
Emisja CO2 nowych aut - wynajem długoterminowy
11,6% wzrostu rynku Rent a Car
Reprezentowana w PZWLP przez 8 dużych, sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów branża Rent a Car odnotowała w pierwszym kwartale 2019 r. wzrost na poziomie 11,6% r/r. Na koniec marca łączna flota firm Rent a Car w PZWLP** w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła 18,5 tys. aut (18.507).
* - bez floty firmy Athlon Car Lease
** - bez floty firmy Avis Budget / Jupol - Car
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)