Zużyte opony zimowe nie stają się całoroczne!
2019-05-30 11:28
Opona zimowa © Géraldine R - Fotolia.com
Przeczytaj także: Opony motocyklowe: o czym pamiętać?
Do produkcji opon zimowych stosuje się bardziej miękką gumę, w efekcie czego przy niższych temperaturach nie stają się one twarde jak plastik i zachowują swoją elastyczność. Ta cecha, która w warunkach zimowych jest niewątpliwym atutem, latem, gdy temperatura jezdni osiąga nawet więcej niż 50-60ºC, staje się wadą. W takich warunkach przyczepność zimówki spada bowiem do minimum.Co więcej, używanie opon zimowych latem jest nieuzasadnione nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale również z czysto ekonomicznego punktu widzenia. W warunkach letnich opony zimowe nie tylko szybciej się zużywają, ale powodują również zwiększone zużycie paliwa.
– Ze względu na częściej występujące sprzyjające warunki pogodowe, kierowcy jeżdżą latem szybciej. Ogumienie zimowe znacznie szybciej zużywa się na gorącym i suchym asfalcie – szczególnie przy wysokich prędkościach. Opony letnie już na etapie projektowania są odpowiednio wzmacniane, by być w stanie znieść wyższe temperatury. Używanie opon zimowych latem to zatem tylko pozorna oszczędność i hazard z własnym życiem – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Podczas jazdy na zimówkach w warunkach letnich zwiększa się długość drogi hamowania, samochód traci sterowność na zakrętach i zmniejsza się komfort prowadzenia auta. Droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich! To cztery długości samochodu. Nietrudno domyślić się, że opony letnie zatrzymałyby samochód przed przeszkodą, w którą na zimowych oponach uderzyłby on z całym impetem. Co, jeśli przeszkodą będzie pieszy albo dzikie zwierzę?
fot. mat. prasowe
Dlaczego nie można jeździć latem na oponach zimowych
– Jeśli ktoś chce jeździć tylko na jednym komplecie opon i głównie po mieście, to bezpiecznym rozwiązaniem będzie dobre ogumienie całoroczne z homologacją zimową, które łączy właściwości typu letniego i zimowego. Należy jednak pamiętać, że całoroczne gumy zawsze będą miały tylko kompromisowe osiągi w stosunku do opon dedykowanych do pory roku. Nawet najlepsze opony całoroczne latem nie będą tak dobre jak najlepsze letnie, a zimą tak dobre jak najlepsze zimowe. Pamiętajmy, że zdrowie i życie nasze, naszych bliskich i innych uczestników ruchu drogowego jest bezcenne – dodaje Piotr Sarnecki.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)