Nowa mobilność. Jak regulować i ubezpieczać UTO?
2019-05-15 10:48
Hoverboard © DmyTo - Fotolia.com
Szacunki McKinsey & Company wskazują, że do 2030 roku wartość globalnego rynku nowej mobilności osiągnie poziom 4,3 bln dolarów. Za rozwojem nowej mobilności (pojazdy autonomiczne i elektryczne, urządzenia transportu osobistego, zamawianie transportu przez aplikacje) kryją się przede wszystkim nowe technologie, postępująca urbanizacja oraz postawy proekologiczne. Jaki będzie jej status prawny oraz wpływ na ubezpieczenia? Temat ten porusza raport opracowany przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU).
Przeczytaj także: Elektryczne hulajnogi. Jak się chronić przed wypadkiem?
Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) opracowała raport poświęcony urządzeniom transportu osobistego (UTO). W opracowaniu znalazło się miejsce dla opisu ich charakterystyki, statusu prawnego oraz wpływu, jaki mogą wywrzeć na sferę ubezpieczeń. Kluczowe wnioski z raportu omówiono przy okazji panelu „Nowa miejska mobilność. Co oznacza dla ubezpieczeń?” na VII Kongresie PIU.Jak wynika z danych ONZ, do 2025 roku liczba ludności zamieszkującej miasta ma powiększyć się o niemal 10%. To potwierdza słuszność założenia o rosnącej rzeszy osób poszukujących sposobów na sprawne poruszanie się po mieście.
– Dodatkowo, rosnąca świadomość ekologiczna skłania nas do rezygnacji z samochodu, przynajmniej od czasu do czasu. Taką deklarację złożyło aż 79% Polaków w badaniu Eurobarometru, przeprowadzonym w 2017 r. – mówi Łukasz Kulisiewicz, ekspert PIU.
Nowe oblicze miejskiej mobilności
Według definicji Międzynarodowej Organizacji Lekkich Pojazdów Elektrycznych (LEVA) przez UTO należy rozumieć dwu/trzykołowe pojazdy z napędem elektrycznym, ogniwo-paliwowym lub hybrydowym, ważące do 100 kg. Zaliczamy do nich m.in. elektryczne rowery i hulajnogi, a także segway’e czy hoverboardy. Na popularyzację UTO duży wpływ miał rozwój technologii akumulatorów litowo-jonowych oraz ekonomii współdzielenia.
fot. DmyTo - Fotolia.com
Hoverboard
– Około 10 lat temu pojawiły się pierwsze programy rowerów miejskich. UTO to najnowsza fala miejskiej mobilności. Ich ogromną zaletą jest możliwość pozostawienia pojazdu w dowolnym punkcie, w którym kończymy podróż oraz efektywność na krótkich dystansach. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybko pokonać tzw. „ostatni kilometr”, czyli odcinek łączący miejsce docelowe np. z przystankiem komunikacji miejskiej – mówi Michael Wodzicki, Associate Partner w warszawskim biurze McKinsey & Company.
Potrzebna ochrona ubezpieczeniowa…
Według dyrektywy UE 168/2013, UTO to pojazdy z silnikami o mocy do 250 W, osiągające prędkość do 25 km/h. Nie podlegają homologacji. Nie dotyczy ich więc obowiązek posiadania numerów rejestracyjnych, a ich użytkownicy nie muszą mieć prawa jazdy czy ubezpieczenia OC. Ponadto brakuje jednolitych regulacji, które określałyby, jakie przepisy ruchu drogowego powinny być stosowane do UTO. Przekłada się to na brak odpowiedniej ochrony ubezpieczeniowej. Regulaminy wypożyczalni z reguły przerzucają na użytkowników odpowiedzialność wynikającą z wypadków.
… i regulacje
UTO stają się częścią krajobrazu miejskiego. Dla ich dalszego rozwoju ważne jest uregulowanie ich roli w ruchu ulicznym, a przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim jego uczestnikom.
– Wyzwaniem jest nowelizacja Prawa o ruchu drogowym. Trzeba zdefiniować obszar, po którym takie pojazdy mogą się poruszać oraz limit prędkości. W Barcelonie podzielono UTO na trzy klasy i określono ich wymiary, wymogi dotyczące bezpieczeństwa, ubezpieczenia i minimalnego wieku użytkownika. Z kolei w Holandii żadna z wypożyczalni hulajnóg elektrycznych nie dostała jak dotąd zgody na funkcjonowanie. W Wielkiej Brytanii UTO można poruszać się wyłącznie na terenie prywatnym – mówi Łukasz Kulisiewicz, ekspert PIU.
Warto zaznaczyć, że użytkownicy UTO, którzy są narażeni na wypadki, mogą być zainteresowani nowymi produktami ubezpieczeniowymi.
Przeczytaj także:
Hulajnogi elektryczne znikają z Paryża. Co z polskimi miastami?
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
mobilność, elektromobilność, pojazdy autonomiczne, auta elektryczne, UTO, ubezpieczenie pojazdu
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)